• sitra

färska frysta kräftor

Hur lagar man frysta färskkräftor? Aldrig ätit då jag tyckt det är läskigt men nu har jag köpt och låtit det ligga i frysen då jag inte har någon aning om hur man lagar de. Någon som vet? Och är någon del farlig att äta?

• Svar på tråden färska frysta kräftor
  • Coccolina

Hmm största problemet jag ser är väl att antingen är saker frysta eller färska i min värld:-P

Fast antar att det är att de kanske inte är kokta innan de frystes ner... Bara att tina upp och koka med dillfrön och färsk dill  

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • sitra

står färskfrysta på omslaget...frågade i matvarubutiken och en som jobbade där sa att man endast kan tina upp och äta...kan man se på färgen om de är kokta eller inte+?

• Coccolina

Ja det kan man... är det sötvattenskräftor så är de röda... är de saltvattenskräftor så är de mer orangea/vita... Okokta är sötvattens kräftor svarta och saltvattenskräftor gråaktiga

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Lian Kesko
    sitra skrev 2013-01-06 01:05:51 följande:
    står färskfrysta på omslaget...frågade i matvarubutiken och en som jobbade där sa att man endast kan tina upp och äta...kan man se på färgen om de är kokta eller inte+?
    Du kan koka om kräftorna om du vill det också, dock ej så länge som de ska göras i vanliga fall.

Och färgen har du ju redan fått svar på Cool lycka till. Godast är dock enligt mitt tycke, helt färska dvs levande. 
  • Insanejane77

Är dom kokta är dom röda (om det inte är havskräftor för då är de ljusrosa/lax/vitfärgade) och du behöver bara tina upp dem och äta. Man brukar ta av stjärten och äta och även de två större klorna (alla 3 lederna). När man fått stjärten ur skalet hel tar man bort tråden som går längs ovandelen av stjärten och avlägsnar bajsranden. Låter ju hemskt  men det är inte som bajs utan som dyig lera där i, vissa äter den sådan som den är men jag tycker det är lite äckligt. Somliga tar bort det övre skalet av kräftan och använder dess kropp att suga upp spad med men kroppen är annars inget man brukar äta.
    Blir extra mumsigt med lite gott bröd och aioli till Flört

• bradfield

Det var väl för väl att de var färska när de frystes... Det står på förpackningen hur man gör, antagligen är de kokta och bara till att låta stå framme tills de är tinade.

• sitra

tack för tipsen,genom plasten kan jag se att de är röda,men det finns något svart vattenliknande med,ska jag skölja de efter att de tinat upp? Obestämd 

• Lian Kesko
    bradfield skrev 2013-01-06 01:16:14 följande:
    Det var väl för väl att de var färska när de frystes... Det står på förpackningen hur man gör, antagligen är de kokta och bara till att låta stå framme tills de är tinade.
    Jag tror inte dem fryser ner okokta kräftor, dels för att om de självdör så blir smaken ej densamma samt att bakterierna frodas i dem fort när de har självdött.
  • Lian Kesko
    sitra skrev 2013-01-06 01:25:39 följande:
    tack för tipsen,genom plasten kan jag se att de är röda,men det finns något svart vattenliknande med,ska jag skölja de efter att de tinat upp? Obestämd 
    Det är spat, de ska tinas i kylen sakta. Sedan ska du ta kräftorna ifrån spadet och äta. Så du ska inte skölja bort det eller hälla ut det, om du inte vill koka om dem dvs. Häll det i en kastrull och ta upp med tång. Glad

Gott att ha till är ju pain-riche (stavning?) och vitlöksbaguetter, aioli,  ost, bakpotatis med kryddsmör. Fin fint det där. :)
Svar på tråden färska frysta kräftor