• Anonym (Undrar)

Ang. löpband...

Har sett en väldig hets här om löpband de senaste dagarna, inte bara på fl utan på tv reklam och radioreklam och allting! Vet inte om jag blivit hjärntvättad, men jag går nu i tankarna om att inhandla ett. Är det värt pengarna om man vill motionera utan att behöva gå ut?

Ni som har ett löpband, om ni går tex på hastighet 5, hur långt kommer man på 20 minuter?
    Ni som promenerar, inte löper eller joggar, utan vanlig promenadtakt - hur långt kommer man på 1 timme? Hur många km?

• Svar på tråden Ang. löpband...
  • SoStylish

Personligen så fattar jag inte varför man hellre står och trampar på ett gåband inomhus istället för att snöra på sig ett par skor och bege sig utanför dörren. Om man nu bara är ute efter att gå.

Hur långt man kommer på en timme om man går utomhus beror ju helt på vilken takt man har. Det finns många olika hastigheter man kan hålla och fortfarande räkna det som att man går. Men håller man ett raskt tempo hela promenaden så kommer man kanske 6-7 kilometer.

• Anonym (Undrar)

Jo men jag menade mer om man ställer in tex 5 som hastighet hur långt man kommer då :) Eller den hastighet som folk brukar gå i, hur långt de kommer på en timme på bandet. Har provat lite på intersport, men har ju inte använt det på så sätt så är mest nyfiken =)

• eliten

Det beror på vilken hastighet du kan ju gå allt från 1km/h 10km/h det väljer man själv.
    En anledning till att gå på löpband hemma är ju för att kunna träna när barnen sover t.ex och Mannen jobbar, då kan jag inte lämna barnen och gå ut även om det är skönare med frisk luft...

• Anonym

Jag tycker att löpband är jättebra, man slipper tänka på att det är kallt eller på kvällstid att galningar ska vara ute. Med löpbandet kan man ju ta sig en promenad när som helst i behaglig temperatur och behöver inte lägga ned en massa tid på att göra sig i ordning, eller tänka på att det är för sent på kvällen osv. Jag ställer in hur snabbt jag går, sen visar löpbandet hur långt jag kommit. Har man ont om tid kan man ju även gå två kortare pass, man kan prata med sitt sällskap hemma, se lite tv eller lyssna på musik samtidigt..Hmm, ja det kan man ju ute med..men du fattar..Mig passar det perfekt.

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2013-01-06 01:19:08 följande:
    Jo men jag menade mer om man ställer in tex 5 som hastighet hur långt man kommer då :) Eller den hastighet som folk brukar gå i, hur långt de kommer på en timme på bandet. Har provat lite på intersport, men har ju inte använt det på så sätt så är mest nyfiken =)
    5 är väl 5km/h? Alltså går du 5 km på en timme.

Löpband är skittrist och dyrt, mycket enklare och roligare att snöra på sig dojorna och traska ut!
  • Hejhoppsan

Det går inte att jämföra löpband med skogen, men vintertid när det är halt och marken är ojämn kör jag på löpbandet. Och min vanliga skogsrunda går helt enkelt inte att springa när det är snö om man inte vill pulsa i snön, eller trampa sönder skidspåren.

• Anonym (Undrar)
    eliten skrev 2013-01-06 07:28:20 följande:
    Det beror på vilken hastighet du kan ju gå allt från 1km/h 10km/h det väljer man själv.
    En anledning till att gå på löpband hemma är ju för att kunna träna när barnen sover t.ex och Mannen jobbar, då kan jag inte lämna barnen och gå ut även om det är skönare med frisk luft...
    Jo men jag har läst trådar om folk som skriver att de har gått i tex 20 minuter, men de skriver inte på vilken hastighet eller hur långt de har gått, så det var jag nyfiken på :p
    Anonym skrev 2013-01-06 07:43:22 följande:
    Jag tycker att löpband är jättebra, man slipper tänka på att det är kallt eller på kvällstid att galningar ska vara ute. Med löpbandet kan man ju ta sig en promenad när som helst i behaglig temperatur och behöver inte lägga ned en massa tid på att göra sig i ordning, eller tänka på att det är för sent på kvällen osv. Jag ställer in hur snabbt jag går, sen visar löpbandet hur långt jag kommit. Har man ont om tid kan man ju även gå två kortare pass, man kan prata med sitt sällskap hemma, se lite tv eller lyssna på musik samtidigt..Hmm, ja det kan man ju ute med..men du fattar..Mig passar det perfekt.
    Precis! Det är därför jag funderar på att köpa ett :)
    Anonym skrev 2013-01-06 12:34:24 följande:
    5 är väl 5km/h? Alltså går du 5 km på en timme.

Löpband är skittrist och dyrt, mycket enklare och roligare att snöra på sig dojorna och traska ut!
    Jag vill inte promenera ute, så därför funderar jag på löpband :)
    Hejhoppsan skrev 2013-01-06 12:47:01 följande:
    Det går inte att jämföra löpband med skogen, men vintertid när det är halt och marken är ojämn kör jag på löpbandet. Och min vanliga skogsrunda går helt enkelt inte att springa när det är snö om man inte vill pulsa i snön, eller trampa sönder skidspåren.
    Hur fort/långt går/springer du då?

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2013-01-06 13:18:51 följande:
    Precis! Det är därför jag funderar på att köpa ett :)

Jag vill inte promenera ute, så därför funderar jag på löpband :)

Ja, men då är det ju perfekt om det passar din livsstil. Jag tycker inte att det är "bara" att snöra på sig skorna, men för de som varken hindras av snö, mörker, kyla och jobbig klädsel är det ju onödigt med löpband :)
  • Elin 885

är det löpträna du vill eller är det promenera? ett gå-band så kallat promenadband är billigare men inte alls bra att springa på. ett löpband är dyrare och där kan du både gå, jogga och springa.

• jebba

Vi har ett löpband och jag tycker att det är supersmidigt. Med fyra barn hemma är det inte alldeles lätt att ta sig ut alla gånger. Särskilt inte om man föredrar att springa eller gå i dagsljus. Jag kör på bandet under veckorna och utomhus på helgerna. På sommaren får bandet vila helt. Jag är helt klart för löpband, men köp ett hyfsat bra om du vill springa på det också!

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2013-01-06 13:33:18 följande:
    Ja, men då är det ju perfekt om det passar din livsstil. Jag tycker inte att det är "bara" att snöra på sig skorna, men för de som varken hindras av snö, mörker, kyla och jobbig klädsel är det ju onödigt med löpband :)
    Nej precis, jag tycker inte heller att det bara är att snöra på sig skorna och gå ut. :) För lätt att hitta ursäkter för att låta bli. Om jag går ut bara för att gå ut och gå säg en halvtimme, så går jag i en halvtimme men sen då? Sen ska jag ju gå hem! På löpband är det bara att kliva av när man är klar ;)
    Elin 885 skrev 2013-01-06 14:21:16 följande:
    är det löpträna du vill eller är det promenera? ett gå-band så kallat promenadband är billigare men inte alls bra att springa på. ett löpband är dyrare och där kan du både gå, jogga och springa.
    Både och. Funderar på attracts nya, det har en hastighet upp till 12km/h, det är väl nästan spring på det? 
    jebba skrev 2013-01-06 15:42:21 följande:
    Vi har ett löpband och jag tycker att det är supersmidigt. Med fyra barn hemma är det inte alldeles lätt att ta sig ut alla gånger. Särskilt inte om man föredrar att springa eller gå i dagsljus. Jag kör på bandet under veckorna och utomhus på helgerna. På sommaren får bandet vila helt. Jag är helt klart för löpband, men köp ett hyfsat bra om du vill springa på det också!
    Vad är ett hyfsat bra? Jag tycker attract verkar bra, men det kanske är för billigt?

• Elin 885
    Anonym (Undrar) skrev 2013-01-06 16:17:44 följande:
    Nej precis, jag tycker inte heller att det bara är att snöra på sig skorna och gå ut. :) För lätt att hitta ursäkter för att låta bli. Om jag går ut bara för att gå ut och gå säg en halvtimme, så går jag i en halvtimme men sen då? Sen ska jag ju gå hem! På löpband är det bara att kliva av när man är klar ;)

Både och. Funderar på attracts nya, det har en hastighet upp till 12km/h, det är väl nästan spring på det? 

Vad är ett hyfsat bra? Jag tycker attract verkar bra, men det kanske är för billigt?

alltså ett löparsteg är tyngre och mer explosivt än ett gå-steg. alltså behövs det ordentligt med saker som kan ta emot.
    att springa på ett gå band är nono
  • camilla1979

Hej TS jag tycker löpband är en jäkla bra och smidig uppfinning, jag älskar att träna utomhus och gör det ofta men för att få träningen gjord även de dagar då det bär emot så är ett löpband kanon! Vill bara höja ett varningens finger. Köp INTE ett löpband av dålig kvalité, finns precis hur många sådana dom helst där ute, det kommer bara resultera i att det blir stående. Du kommer inte vilja använda ett band som "hackar" eller som skall "drivas med egen kraft" nej satsa i stället på ett kvalitativt band som går mjukt. Fastna inte för de ihopfällbara varianterna de är nästan aldrig bra. Mitt tips är att köpa ett begagnat exempelvis från ett gym (de säljer ofta ut riktiga kanonband bara för att de vill ha senare teknik) vet inte riktigt hur långt man kommer på en timme men du kan "tillta" bandet för olika ansträngningsnivåer så möjligheterna är obegränsade, jag säger go for it!!

Svar på tråden Ang. löpband...