• Frida Ø

Rutiner EFTER magsjuka, vad gör ni?

Sent onsdag kväll fick min 1-åring magsjuka. Han spydde två gånger med 1,5 timmars mellanrum, sov sen hela natten och inga mer spyor, men magen har inte varit helt okej sen dess. Själv verkar det som jag klarat mig med "bara" illamående och kass mage.

Iallafall, nu när jag hoppas att det är över för denna gången har jag tvättat alla kräks-sängkläder samt handdukar och skötbordsöverdrag i 95 grader, torkat av alla handtag, lysknappar och hela badrummet med klorin, leksakerna plockade jag bort direkt, så han har bara lekt med några enstaka som jag lagt in i en påse i garderoben som får ligga där ett par veckor och hoppas att viruset på dom är döda tills dom plockas fram igen.

Vad kan jag göra mer för att förhindra spridning?

Och min son fyller år på torsdag, vågar vi ha kalas? Vågar vi göra egen smörgåstårta att bjuda på?

Har det inte märkts än lider jag av emetofobi och jag vill inte ha detta igen på ett tag och verkligen inte smitta min familj!

• Svar på tråden Rutiner EFTER magsjuka, vad gör ni?
  • Makrame

Oj! Här tvättas endast sängkläderna och handdukar (och inte ens i 95 grader..). 48 timmars friskhet, isolerad hemma och sen är är väl allt väck?

• Makrame

Kalas, absolut, det är ju då över en vecka sen han kräktes?

• Mamma och Mor

Ifall ingen annan i familjen blivit dålig efter dig och din son så vågar du nog ha kalas på torsdag. 48-timmarsregeln är ju det man brukar gå efter. Våttorka golven och var noga med handhygienen så ska det nog vara safe att ha kalas och förbereda inför det.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Hs egen

Om du vet med dig att du torkat alla smittade ytor med klorin och tvättat allt som varit i konatkt med barnet och dig, borde det vara lugnt. Jag brukar alltid tvätta golvet också med klorin. Det för att döda alla virus som har fastnat i dammet... Men jag är hypernoga (också emetofob)
    Man kan ju ha också handskar när man gör smörgåstårta om man vill vara riktigt hygienisk 

believe
  • Frida Ø

Jag tror jag har tvättat alla smittade ytor, men VAD egentligen smittade ytor? Ytor han har kräkts på, alla ytor i rummet, alla ytor i lägenheten, eller alla ytor man tagit på?

Han har bara kräkts i sängen (alla sängkläder 95 grader i tvätten samt klorin på hela spjälsängen).

Ska ta golvet med klorin också, tack!

• majskroken

Vi byter sängkläder och handdukar, inget annat. Jo städar badrummet men det görs ofta annars också. Vi tar aldrig spridit smittan vidare så vitt jag vet och ofta klarar någon i familjen sig att bli sjuk också då de magsjuka får använda egen toalett.

• Norken

Ett tips ang era magar. Min 1 åring kräktes 2-3 ggr för några månader sen. Efter var han lös i magen i flera dagar. Jag själv blev som du, mådde illa och var lös. Men inget kräk. Jag tog diarré tabletter och direkt blev jag bra. Tog 2 ggr.
    Till sonen gav jag sempers magdroppar. Och på 1-2 dagar var han ok igen.

Jag har ingen fobi, men vid magsjuka är jag asrädd att smitta vidare. Jag tvättar som du allt som varit framme och som vi kan ha varit i kontakt med. Dock end i 60.
    Tvättar de leksaker som barnen haft. Dock röjer jag rejält när något bryter ut. Plockar bort alla mattor, kuddar i soffor, klär in soffor i gamla lakan, tar bort lego och liknande leksaker som är tokjobbiga att sanera. Stänger igen rum som jag inte vill att det händer olyckor i. Det blir liksom lite mindre att ta hand om sen :)

Jag skulle haft kalaset om jag var du. Dock bakat med handskar som det tipsades om.
    Men jag förstår din oro, tänk va jobbigt om alla blev sjuka. Men med din renlighet så lär det va lugnt tills på torsdag :)

• hannis

Jag gör inget speciellt mer än att tvätta sängkläder och handdukar och städa toaletten. Har aldrig fått tillbaka magsjukan.

Svar på tråden Rutiner EFTER magsjuka, vad gör ni?