4 månaders som "pratar" på natten
Min son som blir 4 månader imorgon har de senaste nätterna haft lite svårt att somna om på natten. Han vaknar, får blöjan bytt, äter (ersättning), rapas och läggs sedan tillbaka i spjälsängen med napp. Han plockar ut den ganska snabbt och börjar sedan "prata" för sig själv. Låter inte gnällig eller ledsen, utan det är som på dagen när han testar sin röst.
Jag blir så kluven om vad jag ska göra när han gör så. Bara låta honom vara? Han somnar om av sig själv tillslut men det tar lång tid. Och det känns inte riktigt rätt att låta honom ligga själv och vaken så länge? Ta upp honom? Det känns som att jag bara riskerar att han vaknar mer.
Hans dygnsrytm ser ut ungefär såhär: Vaknar runt 8 på morgonen. Sover förmiddag en halvtimme ca 10:15-10:45. Sover middag ca 13-15:30. Sover en stund tidig kväll ca 17:30-18. Somnar för natten cirka 20:00. Vaknar en gång under natten för att äta.
Egentligen är det inget stort problem. det är mest jag som funderar på hur jag ska göra. Skulle han vara ledsen eller gnällig så är det klart att han får komma upp. Inatt låg han och pratade i över en timme efter mat och blöj-proceduren var klar. Vill ju helst att vi båda ska kunna somna om :)