• Cam82

Byta ut två mål mot måltidsersättning?

Hej! Jag är 159cm och väger strax över 61 kg, har gått ner många kilon genom att räkna kalorier, men nu vill jag köra med att byta ut frukost och lunch mot modifast måltidsersättning, någon som provat detta? Hur gjorde ni med middagen då, åt ni tills ni var mätta? tog bara en liten portion.

Är rädd att bli hungrig mellan målen, hur tacklar jag det? Jag är jättepeppad att nå mitt mål nu.

Jag hade alltså tänkt så här:

Frukost: Modifast

Lunch: Modifast

Middag: Vanlig mat

Mellanmål: Kommer jag att behöva det tro?

Självklart kommer jag att dricka massor med vatten. Kommer jag att orka träna om jag äter så här tro? 

• Svar på tråden Byta ut två mål mot måltidsersättning?
  • Milagros

Jag orkade träna då jag bytte ut alla dagens måltider mot ersättningar. Var då med i Itrim. Första veckan var lite tung, sen fick jag en energi som jag aldrig tidigare haft :).

När jag sedan började äta så åt jag:

Frukost kl 8.00): Riktig mat: ägg, gröt, frukt, skinka....åt dock ej bröd

Lunch kl 12.00: 2 knytnävar grönsaker, ex broccoli, morötter, blomkål...mm, 1 knytnäve frukt och bär, sedan en handflata proteiner. Min knytnäve= 2,5 dl dvs att det blir mycket mat på tallriken =)

Kl 16.00: Ersättning på ca 200 kcal

kl 20.00: Ersättning på ca 200 kcal

Plus att jag fick frossa i hur mycket gurka som helst mellan målen....det gjorde jag iof inte, men påkvällen om jag kände lite sug så tog jag gurkstavar :)

Att äta ersättning på de sista målen fick jag som tips då man ofta äter mer på kväll(ex en del intar maten i soffan då det lätt blir att man plockar på lite extra). Sen att starta dagen bra, att få in som rutin att faktiskt äta frukost.

Detta var ju skräddarsytt för mig efter mina ovanor osv....

Men det fungerade alldeles utmärkt, - 14 kg på några veckor :)

Lycka till :)

• Hysterika

Magsäcken är lika stor som din hand. Tänk på de när du äter. Ät var 3-4 timma

• Cam82
    Milagros skrev 2013-01-06 15:56:32 följande:
    Jag orkade träna då jag bytte ut alla dagens måltider mot ersättningar. Var då med i Itrim. Första veckan var lite tung, sen fick jag en energi som jag aldrig tidigare haft :).

När jag sedan började äta så åt jag:

Frukost kl 8.00): Riktig mat: ägg, gröt, frukt, skinka....åt dock ej bröd

Lunch kl 12.00: 2 knytnävar grönsaker, ex broccoli, morötter, blomkål...mm, 1 knytnäve frukt och bär, sedan en handflata proteiner. Min knytnäve= 2,5 dl dvs att det blir mycket mat på tallriken =)

Kl 16.00: Ersättning på ca 200 kcal

kl 20.00: Ersättning på ca 200 kcal

Plus att jag fick frossa i hur mycket gurka som helst mellan målen....det gjorde jag iof inte, men påkvällen om jag kände lite sug så tog jag gurkstavar :)

Att äta ersättning på de sista målen fick jag som tips då man ofta äter mer på kväll(ex en del intar maten i soffan då det lätt blir att man plockar på lite extra). Sen att starta dagen bra, att få in som rutin att faktiskt äta frukost.

Detta var ju skräddarsytt för mig efter mina ovanor osv....

Men det fungerade alldeles utmärkt, - 14 kg på några veckor :)

Lycka till :)

Tack för tipsen, har ätit en naturdiet till frukost, druckit kaffe och massa vatten, ska ta en naturdiet till lunch, kommer att äta vanlig middag för att se hur det fungerar har jag tänkt eftersom jag vill äta med familjen.

Var du hungrig på kvällen? 
  • Milagros

I början var jag super hungrig på kvällen, så ofta gick jag och la mig tidigt för att det var så jobbigt. Men efter första veckan så var det inget problem längre :) 

• Cam82
    Milagros skrev 2013-01-07 19:36:38 följande:
    I början var jag super hungrig på kvällen, så ofta gick jag och la mig tidigt för att det var så jobbigt. Men efter första veckan så var det inget problem längre :) 
    Jag var superhungrig mellan lunch och middag, jag tryckte tyvärr i mig ca 10 godisar, åt sedan vanlig middag, en halv laxfilé lite ris och broccoli, tänker inte äta något mer om jag inte blir jättehungrig, har nog fått i mig ca 890 kcal.
  • Mollan

Jag kör pulver på halvfart, och har gjort så tidigare med gott resultat. Jag äter havregrynsgröt med mjölk och ägg till frukost, sen pulver 1-2 ggr på dagen. Till middag äter jag grönsaker och protein (idag tonfisksallad med ägg och diverse grönsaker). Det funkar bra för mig, eftersom jag gärna äter middag ihop med barnen. Dessutom känns det skönt att ha maten att se fram emot. Jag har lättare att klara mig på dryck över dagen, så att säga. Jag träna ca en timme om dagen plus promenader det blir för dåligt med bara pulver. Jag ska gå ner 5-10 kg men är inom normalviktsspannet Redan från start. Vill g ner av estetiska skäl och för att bli en snabbare löpare.

• Cam82
    Mollan skrev 2013-01-07 20:48:19 följande:
    Jag kör pulver på halvfart, och har gjort så tidigare med gott resultat. Jag äter havregrynsgröt med mjölk och ägg till frukost, sen pulver 1-2 ggr på dagen. Till middag äter jag grönsaker och protein (idag tonfisksallad med ägg och diverse grönsaker). Det funkar bra för mig, eftersom jag gärna äter middag ihop med barnen. Dessutom känns det skönt att ha maten att se fram emot. Jag har lättare att klara mig på dryck över dagen, så att säga. Jag träna ca en timme om dagen plus promenader det blir för dåligt med bara pulver. Jag ska gå ner 5-10 kg men är inom normalviktsspannet Redan från start. Vill g ner av estetiska skäl och för att bli en snabbare löpare.
    Hur mycket gick du ner tidigare med pulver på halvfart? Ja jag vill också äta middag med barnen känner jag, håller med dig att det är lättare att klara av enbart pulver på dagen. Hur många kcal får du i dig per dag ca? Äter du något på kvällen? Igår kväll åt jag inget då jag inte var hungrig, ikväll har jag hållit igång mer så kan tänkas att jag är hungrig ikväll, vad är bäst att äta då tro?
  • Cam82

Igår kväll gick det bra, tog bara en kopp te, ikväll känner jag mig hungrig, hur gör ni andra, jag har alltså ätit två modifast, en halv bar(60 kcal) mellan målen, sedan riktig middag, har promenerat en liten sväng på 1,5 km och sedan hållit på med renovering hemma, tror ni jag kan ta en modifast till?

• Mollan
    Cam82 skrev 2013-01-08 15:40:57 följande:
    Hur mycket gick du ner tidigare med pulver på halvfart? Ja jag vill också äta middag med barnen känner jag, håller med dig att det är lättare att klara av enbart pulver på dagen. Hur många kcal får du i dig per dag ca? Äter du något på kvällen? Igår kväll åt jag inget då jag inte var hungrig, ikväll har jag hållit igång mer så kan tänkas att jag är hungrig ikväll, vad är bäst att äta då tro?

Jag har gått ner 7-8 kg efter mina graviditeter. Jag äter ca 1000-1200 kcal per dag, och tränar en hel del. Jag försöker hålla mig småhungrig hela tiden, men är aldrig vrålhungrig (för det funkar inte att gå omkring och vara sur och matt). Jag undviker att äta på kvällen. Ta ett ägg om du är superhungrig.
  • Mollan
    Cam82 skrev 2013-01-08 18:55:44 följande:
    Igår kväll gick det bra, tog bara en kopp te, ikväll känner jag mig hungrig, hur gör ni andra, jag har alltså ätit två modifast, en halv bar(60 kcal) mellan målen, sedan riktig middag, har promenerat en liten sväng på 1,5 km och sedan hållit på med renovering hemma, tror ni jag kan ta en modifast till?

Beroende på vad du åt till middag kan du säkert ta en shake till.
Svar på tråden Byta ut två mål mot måltidsersättning?