• susannapanna

Hur mycket kände ni innan NUPP?

Jag ska göra NUPP på tisdag. Fick se ett pickande hjärta på VUL vecka 7+5, men har nu så få symptom att jag är supernervös inför ultraljudet, som alltså blir 12+3. Känner ingenting och det syns ingenting (förutom ådriga bröst). 

Ni som gjort NUPP - hur mycket kände ni av innan? Jag kan t ex inte känna livmoderns kant om jag ligger ner på morgonen, enligt instruktioner. Och det känns ju som att vecka 13 så borde livmodern blivit såpass stor...eller?

Är så orolig för att graviditeten ska ha avstannat!

• Svar på tråden Hur mycket kände ni innan NUPP?
  • Flickan och kråkan

Nej, så tidigt har jag inte känt livmoderns kant. Jag väntar nummer tre nu och någon livmoder kände jag inte förrän tidigast i v.13-14. Jag är i v.16+3 idag och nu känner jag rätt tydligt och det är en liten kula om jag ligger ner men så "gammal" är den inte. Dessutom har du ju gått in i spökveckorna då symtomen brukar försvinna. Visst, ingen kan veta att allt är ok, men det finns inget som tyder på annat.

• giggle

Jag ska göra kub nu på torsdag och mår illa jättemycket. Men jag tror att det är mycket vanligare att man som du känner väldigt lite efter vecka 12.
    Jag började må illa först i vecka 8 och det känns som att det blivit värre de senaste 2 veckorna. Mina bröstvårtor har också börjat ömma mycket mer de senaste 2 veckorna. Och de hade jag inte känt av sen vecka 5-6 innan dess.

• susannapanna
    giggle skrev 2013-01-06 19:36:37 följande:
    Jag ska göra kub nu på torsdag och mår illa jättemycket. Men jag tror att det är mycket vanligare att man som du känner väldigt lite efter vecka 12.
    Jag började må illa först i vecka 8 och det känns som att det blivit värre de senaste 2 veckorna. Mina bröstvårtor har också börjat ömma mycket mer de senaste 2 veckorna. Och de hade jag inte känt av sen vecka 5-6 innan dess.
    Har du gjort VUL?
  • susannapanna
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-06 18:21:10 följande:
    Nej, så tidigt har jag inte känt livmoderns kant. Jag väntar nummer tre nu och någon livmoder kände jag inte förrän tidigast i v.13-14. Jag är i v.16+3 idag och nu känner jag rätt tydligt och det är en liten kula om jag ligger ner men så "gammal" är den inte. Dessutom har du ju gått in i spökveckorna då symtomen brukar försvinna. Visst, ingen kan veta att allt är ok, men det finns inget som tyder på annat.
    Åh, jag hoppas du har rätt. 
  • giggle

Japp, både i vecka 7 och vecka 10. Frisk bebis bägge gångerna.

• susannapanna

Jag kan berätta att jag igår fick se en väldigt livlig liten krabat på NUPP-ultraljudet!

Är glad och lättad att det inte behöver kännas eller synas för att vara där.  

• giggle
    susannapanna skrev 2013-01-09 10:56:09 följande:
    Jag kan berätta att jag igår fick se en väldigt livlig liten krabat på NUPP-ultraljudet!

Är glad och lättad att det inte behöver kännas eller synas för att vara där.  

Åh usch, jag ska göra mitt imorgon och är supernervös. Både för resultat och att den inte ska leva. Är ju 32 (bli 33 nästa vecka dock) och enligt den "vanliga" statistiken utifrån ålder har typ 1/300 DS. Hur gick det för dig och hur gammal är du?
  • susannapanna
    giggle skrev 2013-01-09 11:02:25 följande:

Åh usch, jag ska göra mitt imorgon och är supernervös. Både för resultat och att den inte ska leva. Är ju 32 (bli 33 nästa vecka dock) och enligt den "vanliga" statistiken utifrån ålder har typ 1/300 DS. Hur gick det för dig och hur gammal är du?
    Jag förstår att du är nervös. Försök tänka att det i de flesta fall går bra.

Jag blir 29 år gammal inom kort. Hade 1:750 i åldersbaserad risk, men 1:10480 i korrigerad risk efter blodprov, NUPP, vikt etc. Det är vi såklart jättenöjda med, även om det inte finns några garantier.  
  • giggle
    susannapanna skrev 2013-01-09 11:06:37 följande:

Jag blir 29 år gammal inom kort. Hade 1:750 i åldersbaserad risk, men 1:10480 i korrigerad risk efter blodprov, NUPP, vikt etc. Det är vi såklart jättenöjda med, även om det inte finns några garantier.  

WOW det är ju jättebra siffror! Grattis!
  • giggle
    susannapanna skrev 2013-01-09 11:06:37 följande:

Hur lång var bebisen förresten. Jag och sambon försöker gissa hur lång den ska vara men det står verkligen olika längd på alla olika gravidsajter
  • susannapanna
    giggle skrev 2013-01-09 11:34:00 följande:
    Hur lång var bebisen förresten. Jag och sambon försöker gissa hur lång den ska vara men det står verkligen olika längd på alla olika gravidsajter
    68 cm från hjässan till rumpan. Sen hade den långa smala ben utöver det. Måste vara från maken eftersom jag har rätt stabila spiror :-P 

Motsvarade 12+3 (vecka 13) vilket är exakt på dagen enligt mina beräkningar och vårt VUL i vecka 8.
  • missnea
    susannapanna skrev 2013-01-09 11:55:36 följande:
    68 cm från hjässan till rumpan. Sen hade den långa smala ben utöver det. Måste vara från maken eftersom jag har rätt stabila spiror :-P 

Motsvarade 12+3 (vecka 13) vilket är exakt på dagen enligt mina beräkningar och vårt VUL i vecka 8.
    68cm?? Du menar mm va? ;)
  • susannapanna
    missnea skrev 2014-06-28 21:36:29 följande:
    68cm?? Du menar mm va? ;)
    Men idag har han passerat 68 cm... Tror sonen var 74 cm lång på BVC-kontrollen senast!  
Svar på tråden Hur mycket kände ni innan NUPP?