• Anonym (Sitter i skiten)

Fonder för ensamstående mammor. HJÄLP!!

Är en ensamstående mamma med två små barn. Är sjukskriven p.g.a ischias smärta samt grav ångestproblematik året ut. Barnens pappa har lämnat oss och nu står man här på en inkomst som täcker hyra och el och barnomsorg. Efter det blir det ca 560:- kvar :-/ hade gärna flyttat och har ställt mig i kö hos kommunen med omnejd men råkar bo i en del av Sverige där man får vänta MINST 5-6 år på en lägenhet. Vi stod i kö i 8 år innan vi ens fick denna. Men hoppas det går fortare. Men vad kan man göra nu? Tänkte på kyrkan som jag redan har mailat och fick tips om fonder men det är jättesvårt att hitta när man söker på nätet. Har 49:- på kontot och maten börjar sina. Exet tog sina pengar och svarar inte i tel. Vore tacksam på tips om fonder samt hur jag kontaktar dem.

• Svar på tråden Fonder för ensamstående mammor. HJÄLP!!
  • 223

Barnens pappa ska betala underhåll om ni inte ha delad vårdnad.

Se till att han blir skriven någonannastans så kan du söka bostadsbidrag.
    Behöver du pengar till mat kontakta kyrkan.

Fonder tar nog för lång tid att få pengar ifrån när du är i sådan pengaknipa.
    Är ni gifta så har han forfarande försörjningansvar.    

Vi är inte gifta. Har kontaktat kyrkan i denna kommun men de svarar ej på mina mail :( jag frågar ang fonder då folk har gett mig rådet att söka där.

• La Lola

Försörjningsstöd.
    Bostadsbidrag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

Vill helst inte söka pengar av soc. Har oturen att två av mina barndomsvänner (umgås ej med dem nu) jobbar med att handlägga just försörjningsstöd och i denna lilla stad vill jag helst inte att de ska känna till :( då lånar jag hellre av familj men ville med tråden bara se det gällande fonder för att inte vara någon annan i familjen till last Ville mest bara ha tips på snabb hjälp då jag klarar mig från och med nästa månad :) har redan sökt bostadsbidrag :)

• Anonym

Du får väll gå till soc?

• La Lola
    Anonym (Sitter i skiten) skrev 2013-01-10 18:39:35 följande:
    Vill helst inte söka pengar av soc. Har oturen att två av mina barndomsvänner (umgås ej med dem nu) jobbar med att handlägga just försörjningsstöd och i denna lilla stad vill jag helst inte att de ska känna till :( då lånar jag hellre av familj men ville med tråden bara se det gällande fonder för att inte vara någon annan i familjen till last Ville mest bara ha tips på snabb hjälp då jag klarar mig från och med nästa månad :) har redan sökt bostadsbidrag :)
    Så dina barn ska drabbas av du inte vill gå till soc?
    Dina bekanta har ju tystnadsplikt. Du är säkert inte deras första bekanta som de träffar om du går dit.
  • Anonym (+++++)
    Anonym (Sitter i skiten) skrev 2013-01-10 18:28:31 följande:
    Vi är inte gifta. Har kontaktat kyrkan i denna kommun men de svarar ej på mina mail :( jag frågar ang fonder då folk har gett mig rådet att söka där.
    Du kan ringa diakonen i församlingen du tillhör.
    Boka ett möte - berätta om din situation.
    Pengar finns oftast inte att få - men mathjälp, rekvisition eller matkasse.
    La Lola skrev 2013-01-10 18:42:08 följande:
    Så dina barn ska drabbas av du inte vill gå till soc? Dina bekanta har ju tystnadsplikt. Du är säkert inte deras första bekanta som de träffar om du går dit.

Mina barn drabbas ej, som sagt tar då hellre lån av släkt :) tystnadsplikt och tystnadsplikt ;) spelar ingen roll. En av dessa är en person som alltid har gottat sig när det går sämre för hennes väninnor än henne. Nu frågade jag om fonder och inte soc :)
    Anonym (+++++) skrev 2013-01-10 18:44:01 följande:
    Du kan ringa diakonen i församlingen du tillhör. Boka ett möte - berätta om din situation. Pengar finns oftast inte att få - men mathjälp, rekvisition eller matkasse.

Men de svarar ju inte ens på mail :-/ nä det var mest mat jag ville ha. Men lutar väl åt ett lån från mamma då allt verkar ta en jäkla tid.
Svar på tråden Fonder för ensamstående mammor. HJÄLP!!