• Kattflickan

Köper ni ny madrass till er liggdel om ni har köpt en begagnad vagn?

Hej,

Jag har läst att risken för plötslig spädbarnsdöd kan öka om man använder madrasser som fler barn innan har använt. Jag har köpt spjälsäng begagnat och har fått en babykorg begagnat och till dem har jag köpt ny madrass. Började fundera över barnvagnens liggdel. Barnvagnen har jag fått av min syster och den har två barn haft. Funderar på att även där köpa ny madrass, hur har ni andra gjort? Jag tänker mig att barnet kan sova rätt mycket i barnvagnen.

/Millan 

• Svar på tråden Köper ni ny madrass till er liggdel om ni har köpt en begagnad vagn?
  • ellanbellan

Vi köpte inte ny madrass till vagnen utan tvättade den bara med allergivänligt tvättmedel och sköljmedel...funkade bra och länder fräscht

090707 kärlek
  • snuggels

Vart har du läst det? På vilka grunder? Ska själv köpa beg vagn snart och det där blir jag nojjig över. Hjälper inte typ en ny ren filt/handduk eller måste d va en ny madrass?

• The Fugly

Vart har du läst det? Låter lite märkligt, det är väl inte engångsmadresser på BB/neonatalen vad jag vet?

Vi använde den begagnade madrassen i vagnen. Den vädrades och vi tvättade klädseln.

Ever stop to think, and forget to start again?
  • scaras

Hade ju både fäll och åkpåse i vagnen då lillan kom sent på året så vi hade inte en tanke på att det måste va en ny madrass.. På vilket sätt skulle en beg. öka riskerna för PSD?

• Nyfiken2012

Låter väldigt märkligt, vsrför då liksom..

• Kattflickan

Nu hittar jag inte källan, läste det för rätt länge sen. Det beror troligen på kvalser som ansamlas i äldre madrasser. 

Grejen är väl det att man inte riktigt vet vad en ärvd madrass varit med om. 

Här är en tråd på familjeliv som diskuterade det för ett tag sen. www.familjeliv.se/Forum-2-11/m50188931.html 

• FOA

Har också läst om det och köpte en ny madrass till den begagnade vagnen.

Till spjällsängen köpe vi en ny madrass till varje barn som fötts.

• Kattflickan

FOA: Jag resonerar på samma sätt och tänker nu att det bästa är att ta kostnaden med en ny madrass till vagnen. Så slipper jag oroa mig. Hon kommer förhoppningsvis sova mycket i den i början så jag ska köpa kudde också.

Svar på tråden Köper ni ny madrass till er liggdel om ni har köpt en begagnad vagn?