• Myyy

Var hittar jag gammeldags klänningar?

Jag är på jakt efter en klänning i riktigt gammeldags stil, med inspiration från 1800-tidigt 1900-tal. Någon som vet om man kan få tag på dessa på tex Ebay? Vad söker jag på? Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Var hittar jag gammeldags klänningar?
  • Lisastina

Är de gamla på riktigt kan de vara sköra i tyget. Och storlekarna är ofta svåra att översätta till dagens, särskilt som man hade korsetter m som verkligen omformade kroppen. Dvs inte bara tryckte in midjan, utan verkligen ändrade mycket. Så att köpa på nätet är svårt!

Men en butik som har bra, bärbara kläder som den mycket professionella personalen har valt ut noga med tanke på att användas,  är Old Touch i Stockholm, ligger nära Odenplan. 

• Myyy
    Lisastina skrev 2013-01-06 23:34:46 följande:
    Är de gamla på riktigt kan de vara sköra i tyget. Och storlekarna är ofta svåra att översätta till dagens, särskilt som man hade korsetter m som verkligen omformade kroppen. Dvs inte bara tryckte in midjan, utan verkligen ändrade mycket. Så att köpa på nätet är svårt!

Men en butik som har bra, bärbara kläder som den mycket professionella personalen har valt ut noga med tanke på att användas,  är Old Touch i Stockholm, ligger nära Odenplan. 
    Tack för svar! De behöver inte vara gamla på riktigt, de kan vara nytillverkade men se gamla ut om du förstår hur jag menar. Bor dessvärre i en mycket mindre stad långt bort från stockholm så här finns de inte att få tag på så lätt :(
  • Lisastina

Jag förstår! I små städer som ändå har second handaffärer brukar utbudet faktiskt vara bättre av gamla kläder, och billigare. Men, så gammalt som 100 år är svårt, det finns så lite kvar. 50-tal brukar gå däremot.  hmm.... sy själv? det finns numer massor av firmor som säljer nytryck av gamla mönster, 

tex kan du googla på Amazon Drygoods (inte bokhandeln, utan en firma som säljer historiska tillbehör mm, nytillverkat)  och Eva Dress.com , som säljer mönster. 

det finns folk som säljer nytillverkade sekelskifteskläder. det är mest en kostnadsfråga. De flesta är engelska/amerikanska. Om man googlar på Edwardian costume borde nåt komma upp. Men kvalitetn och tidtrogenheten växlar försås vldigt, man måste ha bra eget omdöme.  

• ruthen

Vad letar du exakt? Tidigt 1800-tal eller tidigt 1900-tal.
    Har själv sytt en del tidiga 1800-tals klänningar och det är inte svårare att sy än något annat.  Det bör inte vara svårt att få tag i en sömmerska som kan sy upp något åt dig. Vad bor du i för stad?

• Drusilla01

Noa Noa har massor! De har sin 70-procents slutrea just nu, i min stad i alla fall.

...the glory that was Greece and the grandeur that was Rome...
Svar på tråden Var hittar jag gammeldags klänningar?