• shanti01

    Ni som slutligen lyckades - alla era bästa tips tack! :-)

    2013 och jag har bestämt mig - året då jag blir gravid!

    Har länge försökt, genomgått provrörsbefruktningar med fd partner, testat typ allt men trots att det inte är något fel på någon av oss (mer än att jag fyller 39 i år..) så har det inte tagit sig.

    Så alla ni som försökt länge och slutligen lyckades - vad gjorde ni annrlunda den gången ni faktiskt lyckdes?
    Levnadsvanor, hostmediciner, hokus-pokus - you name it! Vad gjorde att ni till slut fick ett plus?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Ni som slutligen lyckades - alla era bästa tips tack! :-)
  • Tröttis

    Vi försökte få barn i 5 år innan jag äntligen blev gravid på sjätte återförandet (4 ET och 2 FET). Det som jag tror var avgörande var att jag fick rätt medicinering. Denna gång fick jag Trombyl utskrivet samt att jag fick testa Crinone gel. Vi var också diagnostiserade oförklarligt barnlösa. När vi sedan ville försöka med att få ett syskon bad jag om exakt samma medicinering och då lyckades vi på första ET. När det gällde levnadsvanor levde jag i stort som vanligt förutom under ruvning då jag endast drack en kopp kaffe per dag samt att jag avstod helt från alkohol. Önskar dig ett stort lycka till och hoppas att detta år blir ditt år!
     

  • shanti01

    Tack tröttis!
    Vad härligt att ni lyckades till slut!
    Jag har också testat Trombyl och Crinone, kanske läge att testa igen...
    Tack för dina råd!

  • EEJ

    IVF nummer 4. ( 2 ET och 1 FET har misslyckats)

    Vid sista IVF körde vi med Menpur istället för Puregon.
    Fick tillbaka två blastocyster
    Åt Trombyl 1 tabeltt som dagen från insättning
    Åt Prednisolon 2 tabeletter om dagen från uttag fram till plus. Därefter nedtrappning.

    Progrestrone MIC 3 gånger per dag.     

  • metbäcksfru

    40 år och har gjort två IVF'er under 2012.

    Gjorde inget särskilt innan den första IVF'en förutom att avgifta mig från alla mina smärtstillande läkemedel som jag ätit under 20 års tid. Det enda jag fortsatt att äta är Panodil som är godkänt att äta av läkarna. Äter också Folsyra 5 mg om dagen, men det har jag ätit i många år.

    Den första i april: Synarela och Menopur. Jag hade totalt ca 13 blåsor vid sista VUL innan ÄP, de fick ut 7 ägg av dessa. Detta var "normalt" enligt läkarens önskan. Han ville ha ut 5-7 st sa han. Tre blev befruktade, ett insatt och två på långtidsodling, men där utvecklades inga embryon tyvärr så jag fick inget till frysen. Tyvärr så tog det sig inte. Testade minus på TD och började blöda rikligt samma eftermiddag. Hade lite strimmor/brun blödning dagarna innan TD.

    Inför nästa IVF så hade jag läst att E-vitamin skulle vara bra för cellbildning bl a. Åt därför 400 mg E-vitamin dagligen under sommarmånaderna som gick medans vi väntade på nästa behandling. 

    Den andra i augusti: Synarela och Menopur. Fick ut 5 st ägg, alla befruktades och jag fick 2 tillbaka. De resterande tre långtidsodlades och ett av dessa blev bra nog att stoppa i frysen. Fortsatte att äta E-vitaminet under ruvningen och testade positivt på TD. Vi blev verkligen överlyckliga över att lyckas på andra försöket!!!
    Dock så gick det inte vägen... Vid vårt RUL i v.19 så upptäcktes att bebis hade en mycket allvarlig hjärnskada så vi fick avbryta i v.20+6 och den 30/12-12 födde jag fram vårt änglabarn - en pôjk som vi gav namnet John ♥. Hjärnskadan är dock inget genetiskt och inget som vi kunnat orsaka på nåt vis. Det är helt enkelt naturen som missat lite i tillverkningen då detta är en väldigt ovanlig hjärnskada... Tragiskt, men sant...

    Nu ska vi ta nya tag så fort vi kan och kroppen läkt. Kommer att börja med E-vitaminet igen och ska även ta extra c-vitamin och Omega-3 den här gången. Finns en del matnyttigt att läsa på nätet om dessa vitaminer o tillskott, och jag griper alla halmstrån jag kan nu!

    Lycka till!  


    Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • nicar

    Jag och min man hade försökt på egen hand i flera år utan resultat. Vi provade att ha sex i alls möjlifa olika ställningar och på olika tidpunkter och olika ställen. Jag åt folsyra, provade bisolvon, rosenrot både i kombination var för sig men inget resultat. Min man åt zink och testade bisolvon men icke. Sedan anmälde vi oss till fertilitetskliniken och jag gick och lämnade blod och min man spermaprov. Sedan fick vi besked om att vi var välkomna på ett läkarbesök för att få reda på svaren.
    I samband med att jag skulle lämna mitt blodprov köpte jag ACO vitaminer Kvinna och slutade ta allt annat, inklusive folsyran då det fanns i de nya vitaminerna.
    Två månader senare plussade jag och är i vecka 12 nu och hoppas på att det lilla livet vill stanna kvar ett tag till.
    Vet inte om det beror på att utredningen drog igång eller att jag tog vitamintillskott eller en kombination, hur som helst känns det overkligt och kanske värt att testa för dig också.
    Våga aldrig sluta hoppas!

  • idab84

    Jag har två fina flickor på 9 och 7 år som ja blev gravid med första försöket. När ja för 5 år sen ville skaffa ett syskon till dom gick de inte alls lika lätt... Har kämpat o provat sex på olika dagar o ägglossningsstickor mm men provade rosenrot förfärats gången här innan jul då från första mensdagen till ägglossning och till min stora förvåning blev gravid :O total lycka är idag i vecka 10 9+1 och hoppas allt går vägen... Kan tillägga att ja sökt hjälp men då min sambo är pappa till båda (nu alla tre) barn så var de "inget fel" på oss och dom skyllde på mina extra kilon och sa att om ja gick ner 20 kg så kunde ja få göra provrörsbefruktning dock betala själv 25000 vist svårt att sätta ett pris på ett barn men... Obeskrivligt glad och tacksam. Tog tidigare ett underverk som en barn föregivet men INTE längre...

  • Cohen

    Efter 3½ års försök lyckades vi på första IVF-försöket i november 2012. Det jag ändrade på från dagen innan äggplock till ett fint + var 

    * jag gick från 20 cigaretter / dag till 0

    * jag gick från 5-6 träningspass / vecka till 0

    * jag åkte i princip hem varje dag efter jobbet och lagade god mat, vilade i soffan och bara njöt av lugnet

    * jag drack ingen alkohol alls

    Såklart varken röker eller dricker jag nu heller, däremot är jag tillbaka på gymmet 3-4ggr/v och gör lite mer efter jobbet än bara slappa.


  • LykkesMamma
    shanti01 skrev 2013-01-07 09:29:20 följande:
    2013 och jag har bestämt mig - året då jag blir gravid!

    Har länge försökt, genomgått provrörsbefruktningar med fd partner, testat typ allt men trots att det inte är något fel på någon av oss (mer än att jag fyller 39 i år..) så har det inte tagit sig.

    Så alla ni som försökt länge och slutligen lyckades - vad gjorde ni annrlunda den gången ni faktiskt lyckdes?
    Levnadsvanor, hostmediciner, hokus-pokus - you name it! Vad gjorde att ni till slut fick ett plus?

    Tack på förhand
    Hej!"

    Har en liten dotter på tre månader som vi fick på vårt tredje IVF-försök. Jag har sammanväxta äggledare och den gången vi lyckades satte vi dels in två embryon sen gjordes något som jag tror hette AHA. Det innebär hur som helst att man "skalar av" embryots yttre hölje vilket då ska underlätta för det att fästa väl inne i livmodern. Det gjorde man inte vid de två tidigare försöken så jag har fått för mig att det var det som gjorde susen. När det gäller hokus pokus så inte för att det direkt är ett tips utan snarare en märklig händelse som skedde dagen efter att vi satt in våra embryon den gången det lyckades. Det låg en baby-skramla ute på min balkong på morgonen. Jag har ingen aning om hur den hamnat där då balkongen dels sitter högt upp och dels vetter ut mot en i stort sett alltid tom gräsplan. Finns säkert en rimlig förklaring men jag såg det som ett tecken, tog in den, tvättade den och behöll den. Hade den under hela graviditeten och har kvar den än. Man blir så himla vidskeplig när man befinner sig en sådan situation. :)
    Hur som helst- jag hoppas innerligt att 2013 blir ditt år för även om jag har en fin liten dotter nu så kommer jag aldrig att glömma den långa outhärdliga väntan som det innebär att vara ofrivilligt barnlös. Kommer verkligen ALDRIG att ta henne för givet och har bestämt mig för att om jag lyckas få ett syskon så ska jag donera mina ägg efter det. 

    Håller mina tummar för dig! Stort lycka till! 
  • BigganB

    Oj, tappade texten.....
    Det som funkade för oss var insättning av blastocyst (dag 5). Parallellt tog jag en behandling med akupunktur.

  • Hoppfull02

    Hej Biggan Nar tog ni beslutet om att gora blasto? Rekommenderade er lakare det eller bad du att fa gora det? Ar sa forvirrad vilket man ska gora da jag laate bade postivt och negativt om blasto.

  • BigganB

    Första gången blev det blasto automatisktäkt då det var fet (insättning sv fryst embryo. Andra gången tyckte läkaren att vi skulle vänta till blastocyst eftersom det hade funkat tidigare. Jag litar helt på läkaren.
    Men min teori är att om embryot har bra kvalitet efter så många dagars odling är det nog en stark krabat om kommer klara sig fint. Sätter man in för tidigt vet man ju inte hur bra kvalitet de har.
    Men det finns ju olika sätt att se på detta.
    Lycka till

  • LisaW81

    Efter 7 försök (4färska och 3fet) fastnade äntligen vår lilla eskimå, dagen då vi fick plus på stickan kommer jag aldrig glömma... Nu ligger han 4dagar gammal, i min mans famn och sover, lyckan är total...! Inför det sista försöket gjorde vi en hel del annorlunda mot övriga. Akupunktur 3ggr/vecka både veckorna innan återföringen och till ca v 12 efter plus. Åt immunnedsättande tabletter, prednisolon, både före och efter återföring. Åt naturläkemedel Membrasin för att öka på slemhinnan i livmodern. Åt havtornskapslar (innehåller mycket omega 3 och 6). Tog fragminsprutor för att förtunna blodet, tog första sprutan strax innan återföring för att kroppen skulle vara förberedd på att ta emot embryot lättare, sa inget till läkaren om detta vilket jag hade en del dåligt samvete över... Fragminsprutor fram tom v 16, läkaren ansåg att jag skulle slutat v 12 men vågade inte. Dagen då jag slutade med sprutorna var jag så orolig över att min dröm skulle gå förlorad men de hade då gjort sitt och allt gick äntligen vägen... Kanske kan något av detta vara något nu inte provat tidigare. Förstår dig precis, man är beredd att prova allt och gå genom eld för denna dröm som många tar för så givet. Önskar dig all lycka till detta år... Kram och håll ut!

  • LisaW81

    Uteslöt kaffe helt och hållet från ca en månad innan återföring och höll pep genom hela graviditeten.

Svar på tråden Ni som slutligen lyckades - alla era bästa tips tack! :-)