• Anonym

    Liten

    Hejsan!
    Vi är under läkarkoll, men funderar ändå!
    Min kille var liten 2280 g vid födsel i slutet av juli ett par dar innan beräknat. Blev i gångsatt pga 30 procents för dålig tillväxt i magen. Han hade börjat bli slö så det var inget att vänta på. Han mådde bra (lite trött pga storlek) Mitt sjunde barn ingen av de andra har varit så liten 2 pojkar innan som var stora i stället. Fick ha sond ett tag men ammade sedan. Han vill inte växa ordentligt utan vi kämpar, har inte lika bra med b-mjölk som de tidigare (som det verkar), men han har börjat ta tilläg bättre nu samt håller på med mat. Hade ökat sitt mesta senaste vägningen 200 g på 2 veckor väger nu 4870, inte mycket alltså för en snart 6 mån kille. Min största andra tidigare kille vägde 5 vid födseln, o över 10 vid 5-6 mån, så viss skilnad är det. Förutom lit enheten utvecklas han normalt o är super glad o social. Om det är nått tokigt med tillväxten vad kan det vara? Är det troligt med köldkörtelproblem eller hypofysen eller? Nu får han ju i sig näring ordentligt. Är fortfarande lite fundersam om det kan vara nått som redan i magen visade sig, fanns som sagt ingen förklaring till den minskade tillväxten i slutet av graviditeten. Placentorna (hade en biplacenta) Var fina o flödet hade kollats upp varje vecka med ultralj, o alltid varit bra så ingen förklaring efter förlossningen heller. En underbar o högt älskad liten bebbe är det där dagarna mest går åt till bus o tonvis med kramar o pussar, men man funderar ju såklart! Jag är 42, men det ska ju inte heller vara en förklaring, han blev en liten suprice för oss alla den yngsta av mina tidigare blev 7 förra året (2012) o den äldste 16 så han blev en liten sladdis. Har gjort ett fosterv prov pga större risk för trisomi 18, men allt var bara bra förutom den mentala våndan o rädslan att fosterv provet skulle framkalla ett missfall.(de tre vanligaste kromoson avvikelserna). Vad kan de problemen jag nämnde tidigare innebära? Tacksam för svar!

Svar på tråden Liten