• Goyan

Multivitaminer - Apoteket Kvinna - fler som blivit dåliga?

Jag har sedan början av december ätit multivitamintabletten Apoteket Kvinna. En tablett om dagen i samband med en måltid som det står på förpackningen.
    I mitten på december började jag känna mig extra trött och illamående. Jag kräktes aldrig men hade ett konstant illamående. Jag trodde då att det var graviditeten som gjorde mig trött och illamående. Men detta var mycket värre än mina tidigare två graviditeter (Jag är idag i vecka 11). Veckan innan jul orkade jag knappt gå till jobbet och var hemma en dag och bara sov. Julveckan passerade med att jag kämpade för att orka vara med på det som hände resten av tiden spenderade jag illamående på soffan. Det som jag tyckte var så konstigt var att jag mådde så himla bra på morgonen och sent på kvällen. Ca 1 timme efter frukost  när jag tagit tabletten så blev jag dålig. Jag missade att ta tabletten en dag vid nyår och mådde bättre den dagen än vad jag gjort på länge. Det var då det slog mig att det kanske var tabletten som gjorde mig så trött och illamående. Jag tog en tablett dagen efter och jag blev lika dålig igen. Jag har inte ätit någon tablett nu på drygt en vecka, jag är pigg och mår jättebra. Inget illamående alls.

Jag ringde till apotekets reklamationsavdelning för jag ville veta vad de sa om saken. De visste att man kunde bli dålig av vissa ingående vitaminer/mineraler men de skriver inte ut något då det inte är bevisat. Så det kan alltså finnas fler där ute som mår illa och är trötta i början av graviditeten bara pågrund av multivitamintabletterna och inte på grund av graviditeten. 

Är det någon mer som har samma erfarenhet som jag av vitamintabletter.       

• Svar på tråden Multivitaminer - Apoteket Kvinna - fler som blivit dåliga?
  • Billig trevnad

Jag mår jätteilla om jag tar mina vitamintillskott utan att ha ätit något till. Brukar du ta vitaminerna på tom mage?

• eliten

Jag har med ätit dem i ca en vecka, är gravid med 3:e barnet i v11. Jag mår apa, kanske borde testa att avstå dem :)

• Goyan
    Billig trevnad skrev 2013-01-07 12:29:46 följande:
    Jag mår jätteilla om jag tar mina vitamintillskott utan att ha ätit något till. Brukar du ta vitaminerna på tom mage?

Nej, jag har tagit dem i samband med frukosten och jag äter en rejäl frukost med bland annat gröt.
  • mrsStatham

Det är fler som upplever samma sak.
    Bland annat:
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m62705308.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m58655264-316.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m66785430.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m97764.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m24904866.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m62356634.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m6317831.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m28227668.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m5741057-3.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m13061200.html

Och så vidare, och så vidare i 2200 trådar till... 

Det här är absolut inget okänt fenomen och du är långt ifrån ensam. Det är järnet man mår illa av och bara man googlar så får man typ nurton miljoner tips om hur man kan förhindra illamåendet och de andra biverkningarna.

Bara två saker är oändliga
  • milli79
    Goyan skrev 2013-01-07 12:59:39 följande:

Nej, jag har tagit dem i samband med frukosten och jag äter en rejäl frukost med bland annat gröt.
    Äter du fett oxå eller väldigt fettsnålt för vissa vitaminer tas bäst upp med feta livsmedel.

Jag har oxå känt så ibland när jag äter vitaminer/mineraler. B.la zink kan man må rätt dåligt av speciellt om man inte äter något till men det kanske är så att det blir lite för mycket för kroppen när det blir så mycket på en gång direkt på morgonen. Jag skulle slutat med dem helt om jag var dig.

Det är även så att det ingår många tabletthjälpmedel i dessa tabletter som inte heller kanske är så kul för kroppen.  Var utan dem ett tag och kanske testa en annan sort om några veckor? Mivitotal eller annan flytande multivitamin kanske funkar bättre för din kropp. 
Svar på tråden Multivitaminer - Apoteket Kvinna - fler som blivit dåliga?