• Lindajas

När berätta för barnen om den nya mannen?

Jag är singel sedan 2 år tillbaka, mina barn är 11 och snart 9 år. Separationen från deras pappa har de tagit ganska hårt men börjar nu inse att det inte kommer bli vi igen. Barnen bor varannan vecka hos mig.

Senaste tiden har min äldsta (dotter) sagt att jag INTE får träffa någon ny kille förrän om flera år, och jag märker att hon verkligen menar det. =(

Sedan 2 månader tillbaka har jag träffat en kille som jag tycker om väldigt mkt, det känns som att det skulle kunna bli ännu mer seriöst än vad det redan är. Problemet är bara att jag inte vågar berätta för mina barn om honom. Jag är rädd att det kommer bli mentalt jäkligt jobbigt för dem och det går ut över skola m.m.

Kanske löjligt att jag är så rädd, men mina barn har en väldigt speciell syn på separationen och vill inte att det ska bli några förändringar över hur vi har det idag.

Min son har sedan han börjat skolan haft det lite jobbigt i skolan, ingen utredning är gjord men någon känslomässig överaktivitet och agressionsterori finns i bakgrunden. Jag vill inte att det ska bli värre i skolan för honom. Han är en sån som inte visar sina känslor på annat ställe än på skolan där ledsenheten visas i agression mot klasskompisar och lärare.

Jag vill försöka få barnen att förstå att jag vill vara lycklig tillsammans med en man igen, men jag vill inte förstöra det vi har idag, jag och barnen.

Vill ju inte vara singel för alltid bara för att lägga locket på heller..

Någon som vart i samma dilemma, hur gjorde ni, hur reagerade barnen, och hur gick ni vidare? 

• Svar på tråden När berätta för barnen om den nya mannen?
  • lyckligmamma87

Nu är jag inte i din sits el har ej varit utan mer i dina barns sitts där ja önska att det skulle bli mamma o pappa igen om pappas fru acceptera ja när jag blev 17-23 någon gg o jag va 3 när dom blev ihop o min mamma bytte jätte ofta

• lyckligmamma87

Cp iPhone ..... Fortsättningen: mamma bytte jätte ofta killar o dom va mer som lek Gubbe som kom osv o mammas nuvarande är la ok men har ej accepterat han än helt.... Men lycka till......ta det lugnt lär känna han helt o bo ihop lite innan o sen låt han vara med dig o barnen under några Tim o låt barnen lära känna honom o han dom så ni verkligen vet att det kommer funka med han o barnen osv..... Alltså bo ihop när barnen är borta...

• Lindajas

Ja, jag har själv varit barnet som fått nya plastpappor om vart annat. Jag skulle aldrig introducera barnen för någon jag inte känner mig helt säker på. Det är första gången jag träffar ngn efter separationen också.
    Men jag tar det lugnt ett tag till och väntar på rätt tillfälle, det kommer väl så småningom :)

• Mrs Moneybags

Min väninna valde att träffa sin kille de veckor hon inte hade barnen och väntade drygt ett år innan de träffade honom för första gången. Då var det redan bestämt att de skulle flytta ihop och att det skulle bli ett långsiktigt förhållande.

Det har ändå varit jobbigt, men nu - några år senare - verkar det flyta på ganska bra!

Jag skulle vänta om jag var du. 2 månader är alldeles för kort tid för att veta var man har varandra. Risken är att förhållandet kraschar och att de måste introduceras till ytterligare nya personer i framtiden. Det är ju inte idealiskt.

• Massiveattack

Hur gör man om man är helt ensam med barnen, vill man då träffa en man är man ju tvungen att göra det med barnen. eller borde man för barnens skull vänta tills de blivit vuxna?

h en änka med två tvååringar som undrar om hon är dömd till singelskap de kommande 16 åren (inte för att jag träffat någon eller kanske ens vill, men jag håller med om att det inte är bra för barnen med flera män som kommer och går och kan därför inte förstå hur jag någonsin skulle kunna inleda en relation)

tvillingmamma
  • mia maria
    Massiveattack skrev 2013-01-08 08:51:23 följande:
    Hur gör man om man är helt ensam med barnen, vill man då träffa en man är man ju tvungen att göra det med barnen. eller borde man för barnens skull vänta tills de blivit vuxna?

h en änka med två tvååringar som undrar om hon är dömd till singelskap de kommande 16 åren (inte för att jag träffat någon eller kanske ens vill, men jag håller med om att det inte är bra för barnen med flera män som kommer och går och kan därför inte förstå hur jag någonsin skulle kunna inleda en relation)
    Jag är också helt ensam med mindre barn, har inte möjlighet till barnvakt särskilt ofta för att "roa mig".
    Har varit singel i fyra år nu - men det är väl ganska självvalt iofs.

Jag tror att man löser det där med ny partner o barnen när det väl händer - visst är ju det idealiska att vänta en längre tid innan man introducerar barnen, o i början får man väl träffa killen kvällstid då när barnen har lagt sig. Eller hålla liv i den spirande relationen via telefonen

Men jag tror inte att man ska tänka så mycket, utan har man ett sunt förnuft så tror jag att det löser sig.
    Förhoppningsvis så kanske man kan introducera den nya partnern för barnen lite tidigare, om nu inga andra alternativ finns, utan att barnen tar skada av det, eller hur jag ska säga...

Men det beror väl på hur många partners man träffar också, men ett sunt förnuft, säger jag..!  
  • Lindajas

Tack för era svar :) det är mkt att tänka på men jag tror det löser sig när tiden väl är inne.. Även för er som är helt själva :) kram på er!

Svar på tråden När berätta för barnen om den nya mannen?