• honduvet

Ni med migrän!

Ni med migrän! 

Hur ofta har ni migrän? Hur länge håller det i sig? Vad blir ni känsliga för? Känningar innan? Osv.
    Orolig för min sambo som har huvudvärk/migrän ganska ofta. 

• Svar på tråden Ni med migrän!
  • Furstinna

Riktiga anfall kanske 10 ggr per år. Allt från 4 timmar till två dygn. Blir känslig för ljud, ljus, viss beröring, värme.

Jag har huvudvärk 4-5 ggr veckan så har svårt att avgöra vilket som är vad förrän det bryter samman. Men känner av illamående, yrsel, blir känslig för ljud och ljus. Sen kommer kräkningarna, synbortfall, kan inte gå utan stöd och blir skakig.

• Happymom

Migrän kan gå i skov. Du kan ha det varje dag i 2 år och sen kan det vara borta i flera år. Ofta är det stress -eller hormonrelaterat. Man får det sällan vid stress utan efteråt. Kraftig gråt och för mycket/lite sömn eller brist på mat kan också utlösa det.

Vanlig aura(förkänningar) är ljud -ljuskänslighet. Att man mår illa, känner att man har bomull i huvudet och att går trögt, är också vanligt.

• Furstinna

Happymom: precis det med stress stämmer så väl. När man väl slappnar av så kommer det.

• I Rose I
    honduvet skrev 2013-01-07 12:57:00 följande:
    Ni med migrän! 

Hur ofta har ni migrän? Hur länge håller det i sig? Vad blir ni känsliga för? Känningar innan? Osv.
    Orolig för min sambo som har huvudvärk/migrän ganska ofta. 
    Jag har kronisk huvudvärk vilket betyder att jag har konstant huvudvärk. Smärtan kan variera men den finns där i bakgrunden. Migränanfall har jag minst 1 gång per månad och hinner jag inte ta tablett så är det kört i minst 24timmar. Har försökt med massa saker bland annat botox-behandling men har inte haft råd för en sådant behandling på sistone vilket har försämrat min hälsa.

Jag har dubbelseende, ser dimmig, känslig för ljud, känslig för ljus, är lättirriterad och har humörsvängningar. Ska börja med botoxbehandling inom kort när ekonomin stabiliseras eftersom det var den enda behandlingen som verkligen hjälpte.

Be din sambo gå till en läkare och kolla upp det om han har onormala huvudvärk.       
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
Svar på tråden Ni med migrän!