• Lisali

Gå ner i arbetstid

Om jag har förstått det rätt så har man rätt till att gå ner hur mycket man vill i arbetstid fram till att barnet är 18mån. Men sen då, är det bara 75% som gäller sen? Eller är det upp till arbetsgivaren att bestämma?

Jag har tänkt jobba 60% Och min man ska då jobba 40%.

Om jag t ex jobbar 60%, kan det då fördelas på tre heldagar/vecka? Nån som vet?

Hade då tänkt att strunta i att ta ut nån föräldrapenning för resterande två dagar. Får helt enkelt klara mig på 60% av lönen. Så borde man väl kunna göra?

Vet att min SGI sjunker med det skiter jag i.           

• Svar på tråden Gå ner i arbetstid
  • alynda

Detta är nog bara svar på en del av din fråga, men andra kan nog fylla i: om man inte tar ut föräldrapenning har man som förälder till barn under 8 år att gå ner till 80%. Andra procentsatser är upp till arbetsgivaren.

• LinneaJosie

Som jag förstår det har du efter 18 mån rätt att gå ner i tid i samma utsträckning du tar fl för. Vill du inte ta föräldradagar har du rätt att gå ner till 75% ändå, men om arbetsgivaren tillåter kan du naturligtvis gå ner mer i tjänst. Hur din deltidsarbetstid ska förläggas är egentligen upp till arbetsgivaren att bestämma, men det går oftast att ha en dialog iaf. I slutändan är det nog verksamhetens behov som avgör hur dina arbetstider ska se ut.

• Flickan och kråkan

Efter 18 månader har du lätt att gå ner till 75% tills ditt barn fyller 8 år utan att ta ut föräldradagar. Sedan är det upp till arbetsgivaren om han/hon är ok med att du går ner mer. För mig är det inget problem att gå ner mer i tid. Jag gick ner till 70%. Nu har jag gått upp till 100 igen för att hinna få upp SGI:n till 3:an föds. 

Arbetstiderna kan du inte styra, men de flesta brukar kunna komma överens till vettiga tider genom dialog. 

• Lisali

Tack för svaren! Nån mer som har nån viktig info att tillägga?

• pigglet

Som de andra redan sagt: tills barnet är 18 månader tar du ut så mycket/lite fp du vill. Är du hemma, utan att ta 5 dagar/vecka, efter barnet fyller 1 år så nollas din sgi.

Efter 18 månader har man rätt gå ner till 75%. Vill man jobba mindre KAN arbetsgivaren kräva att man tar ut fp i samma utsträckning som man är hemma. Men det är inte alla arbetsgivare som bryr sig om att kräva detta.

Nollar/sänker man sig sgi finns det ett enda sätt att höja den igen - ha för avsikt att jobba (heltid) minst 6 månader.

Man behåller samma fp till barnet fyller 2 år. Sedan sänks den till sin sgi. Har man nollat sin sgi blir fp på garantinivån.

Det är viktigt att tänka efter ordentligt om man nollar/sänker sin sgi. Sgi ligger till grund för fp, tfp, sjukpenning. Blir man själv eller barnet allvarligt sjukt/skadat så man inte kan jobba på väldigt lång tid kan det få stora konsekvenser. Så det är viktigt att man vet vad man tar ställning till.        

Svar på tråden Gå ner i arbetstid