• nomnomnom

Falsk fordring

Hej,

Problem: En person anser sig ha ett skuldebrev påskrivet av mig (som jag inte har skrivit på) och kräver pengar; hen har kopplat in ett inkassobolag som nu efter att jag ignorerat deras krav meddelat att ärendet skickas till Kronofogden.

Fråga: bör jag göra något aktivt (be dem att dra åt skogen/stämma dem/någonting annat) eller kan jag fortsätta att ignorera dem fram tills det att kronofogden knackar på dörren för att då förklara läget för dem?

• Svar på tråden Falsk fordring
  • deecember

Du bestrider naturligtvis fordran hos KFM. Då måste de få en dom på att du har en skuld för att kunna/vilja driva in den.

• Gloriousgirl

Nä, ignorera är likamed att säga att man accepterar i dessa läget. Ring och prata med inkassobolaget och kronofogden så ger de dig rätta premisser för hur du ska kunna bemöta detta. Den som har ställt kravet på dig måste ju också kunna bevisa att du har skulden. Du kan också bestrida det hela, men kontakta alla instanser så att det går rätt till.

• nomnomnom
    Gloriousgirl skrev 2013-01-07 15:48:11 följande:
    Nä, ignorera är likamed att säga att man accepterar i dessa läget. Ring och prata med inkassobolaget och kronofogden så ger de dig rätta premisser för hur du ska kunna bemöta detta. Den som har ställt kravet på dig måste ju också kunna bevisa att du har skulden. Du kan också bestrida det hela, men kontakta alla instanser så att det går rätt till.
    Varför, menar du, ska jag kontakta inkassobolaget? De har ju blivit anlitade av personen som kräver mig på pengar. Personen är deras kund, på vilket sätt menar du att de kan gå mig till mötes på andra villkor än att jag på ett eller annat sätt betalar?
  • nomnomnom
    deecember skrev 2013-01-07 15:47:53 följande:
    Du bestrider naturligtvis fordran hos KFM. Då måste de få en dom på att du har en skuld för att kunna/vilja driva in den.
    Men går det rent praktiskt alltså till så, att de lämnar in sin fordran hos KFM, som jag sedan får möjligheten att svara på om jag erkänner mig skyldig till eller icke, och sedan tar de ställning till vem som har rätt om jag alltså inte erkänner mig skyldig?

Tack för samtliga svar, förresten
  • Ms H

Har personen visat upp ett skuldebrev med din underskrift på?

• PandaaN

Polisanmäl detta till polisen. Urkundsförfalskning! om du absolut inte skrivit på det! Det kan ge fängelsestraff. Åklagaren går igenom det först och beslutar detta. Sen kontaktar du inkassobolaget och bifogar polisanmälan+ Bestrid kravet fort som möjligt, skriftligt.

• Waldo

Vad du måste göra är att du måste bestrida detta krav från KFM
    Du har 10 dagar på dig från att du tagit emot kravet.

Vad du gör är att du skickar in ett svar till KFM, där det står varför du bestrider kravet
    Om det är betalt, felaktgikt eller vad det nu kan vara

Sedan kommer KFM skicka detta till inkassobolaget som får inkomma det svaromål till ditt bestridande

• nomnomnom
    Ms H skrev 2013-01-07 18:12:49 följande:
    Har personen visat upp ett skuldebrev med din underskrift på?
    Ja, det har hen, och det är mycket riktigt att jag har lämnat ett skuldebrev till den men det var verkligen inte med det innehåll som personen nu menar. Jag har redan betalat ut den skuld som figurerade i det riktiga skuldebrevet.
    Waldo skrev 2013-01-08 09:17:52 följande:
    Vad du måste göra är att du måste bestrida detta krav från KFM
    Du har 10 dagar på dig från att du tagit emot kravet.

Vad du gör är att du skickar in ett svar till KFM, där det står varför du bestrider kravet
    Om det är betalt, felaktgikt eller vad det nu kan vara

Sedan kommer KFM skicka detta till inkassobolaget som får inkomma det svaromål till ditt bestridande

Menar du alltså att jag ska göra det redan nu, innan jag har fått någonting från KFM? Eller ska jag vänta in att inkassot klagar till KFM? 
  • Waldo
    nomnomnom skrev 2013-01-08 12:27:52 följande:
    Ja, det har hen, och det är mycket riktigt att jag har lämnat ett skuldebrev till den men det var verkligen inte med det innehåll som personen nu menar. Jag har redan betalat ut den skuld som figurerade i det riktiga skuldebrevet.

Menar du alltså att jag ska göra det redan nu, innan jag har fått någonting från KFM? Eller ska jag vänta in att inkassot klagar till KFM? 

Jag uppfattade det som att du fått ett brev från KFM redan, my misstake.

Vad du gör då är att du kontaktar inkassobolaget och överklagar ärendet där
    Du skickar in en skriftlig överklagan och som du skriver här ovan med motivering att du redan har betalat din skuld

Du bör skicka med underlag på detta, utrag från banköverföring, skriftligt kvitto eller hur ni gjorde när ni löste skulden
  • Ms H
    nomnomnom skrev 2013-01-08 12:27:52 följande:
    Då skulle jag, parallellt med kontakt med inkassoföretaget, även göra en polisanmälan om förfalskat skuldebrev/utkundsförfalskning. Inte för att jag är säker på att det skulle leda nånvart, men för att vara på den säkra sidan. 
Svar på tråden Falsk fordring