• HEARM

twilight och 10årig tjej

Min dotter som snart fyller 10år är helt galen i twiliht. Hennes önskan är att få ha ett övernattningskalas där de ska titta på första filmen. De barn hon ska bjuda är 9år. Hade du låtit ditt barn i den åldern få titta på den filmen? Är det nån ide o bjuda eller kommer alla tacka nej pga filmen ä från 15år.

• Svar på tråden twilight och 10årig tjej
  • Angdev

Har hon sett den innan imed att hon är galen i temat?

Om du kommer fram till att det e ok för din dotter så kolla med de andra föräldrarna så dom okejar det med.... 

• HEARM

för mig är det okej det är de andra föräldrarna jag funderar på :D

• Liwwe

Öh, har du ens sett filmen själv?
    Jag var en inbiten Twilight-nörd när jag var typ 13 år, och smet in på smygpremiären av den första filmen när jag var fjorton, hihi Tungan ute

Men alltså, 15-årsgräns tyckte jag var lite att ta i, men 9-10-åringar ska väl kanske inte se den. Vrider huvudet av nån "onding" om jag minns rätt och grejer.

Jag tycker nog att du ska kolla på den själv och avgöra om du tycker att det är en lämplig film att titta på. Sen tycker jag också att du VERKLIGEN ska prata med de andra barnens föräldrar och se till att de är medvetna om vad som skall visas. Då är det ännu bättre om du har sett filmen själv och kan svara på frågor om vad den handlar om, vilken åldersgräns du skulle tycka var lämplig osv.

Tjingeling! 

• HEARM

jag har sett den. dottern har sett den och tycker det bara är äckligt när de pussas Flört jag får fråga på inbjudningskortet om vad de anser. får väl ha en reservfilm att titta på

• Majsan70

Nu har inte min 9 åring sett Twilight men däremot är hon galen i Vampire diares. Jag är väl sån att de kan se det mesta bara där finns en vuxen i närheten.

• 010306

Jag skulle inte vara säker på att alla inbjudna 9 åringar får se den så att skulle isf fråga deras föräldrar innan eftersom alla har så olika regler.
     Här såg äldsta tjejen första & andra filmen vid 11 års ålder. De andra lär hon nog inte se på ett tag, hon e rel. känslig.

• vita stenen

Jag hade inte låtit min tjej på nio titta på den. Jag tycker hon är alldeles för liten. Och även om jag hade tyckt att hon kunde få se den hade jag velat sitta med så att jag hade kunnat pausa om det behövts och förklarat.

• Tealhawk

Det är en filmserie med förkastlig kvinno- och relationssyn (har läst alla böcker och sett alla filmer) så nej, jag hade inte låtit barnet se den och istället ge henne lite kvalitetslitteratur som typ Eva ibottson.

These are not the droids you're looking for
  • Lilia

Jag hade lugnt låtit min 10- åring se den. Men för säkerheten skull kan du kanske ringa till de andra föräldrarna innan du lovar din dotter någonting och fråga om det är okej för dem.

• Hannaliten

Min dotter är 9 och hon har sett alla filmerna utom den sista, dessutom har hon läst den första boken.

• Boel1

Min numera 10-åring hade inte fått vara med på ett sånt övernattningskalas. Hon hade inte velat det heller. Så absolut kolla med föräldrarna först innan du skickar ut någon inbjudan.

• MHBW81

Alla barn är olika. Vissa klarar av lite läbbigare filmer med lite action och andra drömmer mardrömmar av minsta lilla läskighet. Jag hade ringt och kollat med föräldrarna.
    Jag har 2 vampyrtokiga barn här hemma men de tycker att Twilightfilmerna är lite mesiga men de gillar böckerna (Ljudböcker) Lova inget förrän du kollat med kompisarnas föräldrar ha en annan film i reserv utifall att. 

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Fridiz86

min 6-åring älskar filmen precis som jag.

där är inget som gör henne rädd eller äcklad.
    så fråga de andra föräldrarna vad de tycker

• Anna227

Nix, hade inte låtit något av mina barn se filmen när de var 9 år.

Om de fruktansvärt gärna hade velat se den så hade jag kanske kunnat överväga det men i så fall definitivt inte på ett övernattningskalas hos en kompis utan hemma med mig bredvid i soffan så jag kunde pausa filmen om det behövdes och prata om det som händer.

Så mina barn hade inte fått gå på det kalaset. Rätt eller fel men så hade jag gjort.   

• sunsed1

Min 9 åring velat se dem ett tag så vi säg alla tillsammans förutom den sista. Hon kan inte bärga sig tills den kommer ut i affärer.

• Cookiesandcream

Min tioåriga dotter älskar också Twilight Vi såg de fyra första filmerna ihop rätt nyligen, de hade ju 11-årsgräns på bio vilket betyder att 7-årigar fick se dem i vuxens sällskap. Jag hade gjort en inbjudan till kalaset där det tydligt framgår att ni ska se filmen om jag var du, så kan föräldrarna ta ställning utan att du behöver ringa runt till alla!

Svar på tråden twilight och 10årig tjej