• Svar på tråden Hur tidigt får man använda en bilkudde ?
  • TvåTrollungar

Helst aldrig. Men det är väl enligt lag från 15 kilo eller 3 år. Men det bör sitta bakåtvända tills ca 6år och sen använda en bra bältesstol..

• Sisisisi
    Hormonermedhumör skrev 2013-01-07 17:02:17 följande:
    Vad säger lagen ? Någon som vet ?

Den är godkänd från 15 kg och får inte användas tidigare.
  • Hormonermedhumör

Ok så det är endast vikten som avgör. Sonen har precis fyllt 3 år och han väger iallafall mer än 15. Fick veta att hans pappa bara anv kudde i hans bil (delad vårdnad/separerade).

• Sisisisi

Vikten avgör när det är lagligt att använda den. Men det är väldigt osäkert att åka så! Händer det en olycka är det väldigt stor risk att barnet blir skadat.

• niagara

Hade ställt till ett jävla liv om mina barn åkte i bilen med den låga säkerhetsnivån!

• Busflickan

Man måste väga minst 15 kilo och vara minst 3 år (om jag har tolkat det hela rätt). Lämpligt är väl när barnet inte längre får plats i bakåtvänd stol.

• Joico
    Busflickan skrev 2013-01-07 18:16:07 följande:
    Man måste väga minst 15 kilo och vara minst 3 år (om jag har tolkat det hela rätt). Lämpligt är väl när barnet inte längre får plats i bakåtvänd stol.
    Halvsanning.
    Man måste väga 15kg, det är rätt. Bälteskuddar är godkända först från 15kg. Men åldern finns det tyvärr ingen lag om. 
    Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända till de är MINST 4år gamla, gärna llängre. Ett barn på 15kg kan definitivt sitta bakåtvänd längre. Det är fem gånger säkrare. 
Svar på tråden Hur tidigt får man använda en bilkudde ?