• Anonym

Kan Cyklo-F ta bort mensen helt o hållet?

Jag vet att folk här inne inte är doktorer, jag vet att man inte kan få svar utan man ska ringa läkaren. Men jag måste ändå fråga eftersom jag behöver nån att bolla med.

Jag fick mens 1 vecka sent, började med mensvärk när jag skulle haft mens. Jag har ganska oregelbunden mens så jag tänkte att mensen bara var lite sen. Så dagen innan jag fick mens så hade jag väldig mensvärk, och sen började jag blöda.
    I vanliga fall blöder jag 5-7 dagar och av dem 3-4 väldigt mycket, även om jag äter cyklo-f en gång om dagen så måste jag ändå ha både största ob och jättebinda för säkerhets skull.

Jag hade 1 dag med kraftig blödning, men så skulle jag stan och sen till min kille och sova över, så jag tog 2x2 cyklo-f ( brukar inte göra det ) Dagen efter skulle jag umgås med min kille och orkade inte tänka på mensen så jag tog 2 cyko-f igen. Det står på fp att man kan ta 2x3 så jag har inte överdoserat.

Har fortfarande lite mensvärk men har bara haft 1 dag mens.
    Kan det bero på cyklo-f`?

• Svar på tråden Kan Cyklo-F ta bort mensen helt o hållet?
  • Anonym (Ta)

Ta inte cyklo f som du beskriver här ovan...

Anonym skrev 2013-01-07 17:37:17 följande:
    Jag hade 1 dag med kraftig blödning, men så skulle jag stan och sen till min kille och sova över, så jag tog 2x2 cyklo-f ( brukar inte göra det ) Dagen efter skulle jag umgås med min kille och orkade inte tänka på mensen så jag tog 2 cyko-f igen. Det står på fp att man kan ta 2x3 så jag har inte överdoserat.

• Anonym (rödluvan)

Det kan det säkert, jag tor åxå mer än jag brukade nån gång å då blev det bara någon droppe...

Men du... ett tips är Cerazette om du inte hört om dom tidigare... vet inte varför jag inte erbjudits dem då jag hade samma problem som du... det är alltså en sorts piller, preventiva, som för många gör att mensen upphör helt! Men slutar man med dom så kommer dne tillbaka igen.

Det bästa jag varit med om, fick det efter att jag fått barn. Puh! Inga bindor, inga Ob, inget kladd... funkar kanske inte för alla, men hör med din gyn!

• Anonym
    Anonym (Ta) skrev 2013-01-07 17:42:09 följande:
    Ta inte cyklo f som du beskriver här ovan...
    Vad menar du? Jag brukar ta det, mår dåligt av P.piller.
  • Anonym

Hoppas du förstår att cyklo f inte bara "minskar blodflödet" i mensen utan i hela kroppen.

Säg Hej blodpropp om du doserar fel!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-07 17:44:56 följande:
    Hoppas du förstår att cyklo f inte bara "minskar blodflödet" i mensen utan i hela kroppen.
    Säg Hej blodpropp om du doserar fel!
    Men har inte doserat fel. Jag har ju bara tagit 2x2 och man får ta max 2x3
  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2013-01-07 17:46:08 följande:
    Men har inte doserat fel. Jag har ju bara tagit 2x2 och man får ta max 2x3
    Fast inte på en gång, utan det ska vara utspritt över dagen. Men det kanske är så du menar att du gjorde?
  • Anonym

Jag har uppfattat 3x2 som att jag ska ta 2 tabletter på morgonen och två på lunchen och 2 på kvällen. Jag tog 2 på morgonen och 2 på lunchen och sen ingen på kvällen.

• Anonym (.)
    Anonym skrev 2013-01-07 17:52:50 följande:
    Jag har uppfattat 3x2 som att jag ska ta 2 tabletter på morgonen och två på lunchen och 2 på kvällen. Jag tog 2 på morgonen och 2 på lunchen och sen ingen på kvällen.
    Precis! Då har du fattat rätt (om inte jag har fattat fel...).
  • Anonym (Ta)
    Anonym skrev 2013-01-07 17:44:54 följande:
    Vad menar du? Jag brukar ta det, mår dåligt av P.piller.

Jag skrev INTE att du INTE skulle äta det el hur? Men inte ta 2 st o sen två till direkt bara för att
  • ostbollen
    Anonym skrev 2013-01-07 17:37:17 följande:
    Jag vet att folk här inne inte är doktorer, jag vet att man inte kan få svar utan man ska ringa läkaren. Men jag måste ändå fråga eftersom jag behöver nån att bolla med.

Jag fick mens 1 vecka sent, började med mensvärk när jag skulle haft mens. Jag har ganska oregelbunden mens så jag tänkte att mensen bara var lite sen. Så dagen innan jag fick mens så hade jag väldig mensvärk, och sen började jag blöda.
    I vanliga fall blöder jag 5-7 dagar och av dem 3-4 väldigt mycket, även om jag äter cyklo-f en gång om dagen så måste jag ändå ha både största ob och jättebinda för säkerhets skull.

Jag tänker spontant, kan du ha varit gravid och fått ett tidigt missfall? Mensvärk men ingen mens när den var beräknad = graviditetstecken. Extra kraftig blödning en vecka senare kan ha varit missfall.

Jag tar cyklo-f mot mina rikliga menstruationer, maxdos, men har aldrig upplevt att den har tagit bort mensen helt. Bara att mängden blod blivit mer normal, eller att jag sluppit störtblödningar som jag annars får.
  • Anonym

Jag hade massa symtom på att mensen skulle komma, ont i brösten, svullen och frusen. Men efter den enda blödningsdagen så försvann allt.
    Hade det varit ett tidigt missfall så skulle jag väl blött mer? Om jag skulle vara gravid skulle väl inte ont ibrösten mm försvinna.

Jag får nog bara acceptera att jag hade en kort mens denna gången. Tycker bara det är konstigt.

• ostbollen
    Anonym skrev 2013-01-08 16:01:58 följande:
    Jag hade massa symtom på att mensen skulle komma, ont i brösten, svullen och frusen. Men efter den enda blödningsdagen så försvann allt.
    Hade det varit ett tidigt missfall så skulle jag väl blött mer? Om jag skulle vara gravid skulle väl inte ont ibrösten mm försvinna.

Jag får nog bara acceptera att jag hade en kort mens denna gången. Tycker bara det är konstigt.
    Du är möjligen lite otydlig i trådstarten, men jag förstod det som att du fick mensvärk när du egentligen skulle haft mens, och att själva mensen kom först en vecka senare. Mensvärk vid utebliven mens är ett typiskt graviditetssymptom. Jag har aldrig haft missfall så jag vet inte hur mycket man blöder men så tidigt i graviditeten är det ju inte mycket mer kroppen behöver stöta ut än vid en vanlig menstruation så jag är inte helt säker på att man absolut skulle märka eller förstå vad som hände om man inte försöker bli gravid och därför är extra uppmärksam på t ex utebliven mens.

Men jag spekulerar ju bara. Har i alla fall aldrig varit med om att cyklo-f tar bort menstruationen helt.
Svar på tråden Kan Cyklo-F ta bort mensen helt o hållet?