• Anonym

Jobba på Conscriptor?

Är det någon här som har erfarenhet av att jobba för Conscriptor eller annars insyn i hur det är att göra det? (Jag frågar er som redan vet vad Conscriptor är )

Jag jobbar där man anlitar Conscriptor då och då så biten från "kundhåll" har jag redan, det är "insidesintryck" jag behöver. Genom bekantas bekanta har jag hört om sådant som möjlighet att jobba hemifrån och ackordsbaserad lön men också märkliga saker som att man inte skulle få lämna luckor ens när det är helt omöjligt att höra något utan då få lägga tid på att ringa enheten och fråga, dessutom genom Conscriptorhandläggare. (Dock aldrig varit med om att man ringt och frågat från Conscriptor på enheter som anlitat dem så  jag vet inte om jag ska tro på det.)

Tacksam info från mer insatta både vad gäller vad inkomsten kan tänkas landa på (per timme/månad), vilken tillgång på jobb man kan räkna med (för man har väl inte garantilön?) och övriga arbetsvillkor, gärna också vad som krävs av en hemarbetsplats.  

• Svar på tråden Jobba på Conscriptor?
  • Anonym

Någon som vet?

• fd Conscriptorsekr

et enda svar du behöver är detta, läs denna länk och du kommer att förstå hur det är på detta företag. Rekommenderar ingen att jobba där. Som framgår av nedan länk så blir man livegen och måste hålla sig väl med sin teamledare och företagsledningen, helst ska man smöra ordentligt, då får man bra läkare och enheter. Protesterar man så bemöts man med tystnad eller så straffas man så att man till slut inte ser något annan utväg än att säga upp sig för att få ro och frik i kroppen. Det är precis som dom säger i inläggen i länken, det liknar en amerikansk sekt och avviker dina åsikter med ledningens så kommer du att sakta men säkert knäckas.

http://www.tidningenvision.se/nyheter/kollektivavtal-tecknat-med-journalbyra

• Anonym (Maria)

Hej, be att få prata med någon som jobbar på företaget. Kan man inte ställa upp på detta är det ju märkligt. Jag har bara hört bra saker om Conscriptor från mina vänner men bilda dig en egen uppfattning.

• Conssekr fd

Hej,
    har du varit i kontakt med företaget, dom söker nya sekreterare....själv har jag hoppat av.
    Du kan inte prestera mer än det du gör och hur du än skriver och skriver så är det inte mödan värt.
    Sitta från morgon till kväll för att få ihop en skälig lön. Svåra läkare som man inte hör vad dom
    säger...javisst, så är det ju på vårdcentralerna också kan man tycka...men här är det din prestation
    som räknas, inte den tid det tar att backa lyssna backa lyssna...där missar du många tecken
    som ger raderna du får lön för. Pust, äntligen är man FRI!

• Anonym (TS)
    Conssekr fd skrev 2013-08-20 08:43:44 följande:
    Hej,
    har du varit i kontakt med företaget, dom söker nya sekreterare....själv har jag hoppat av.
    Du kan inte prestera mer än det du gör och hur du än skriver och skriver så är det inte mödan värt.
    Sitta från morgon till kväll för att få ihop en skälig lön. Svåra läkare som man inte hör vad dom
    säger...javisst, så är det ju på vårdcentralerna också kan man tycka...men här är det din prestation
    som räknas, inte den tid det tar att backa lyssna backa lyssna...där missar du många tecken
    som ger raderna du får lön för. Pust, äntligen är man FRI!

Tack för fler svar. Jag pratade med dem i telefon för ett tag sedan och det lät ju rätt så bra på dem men det behöver ju inte säga så mycket. Eftersom man betalas efter prestation är det ju inte företaget som tar någon risk (åtminstone inte om man inte är så usel att kunderna tröttnar på företaget, men sådant bör ju märkas på referenser) utan jag själv, om jag lämnar fast tjänst. Har ju hört varierande saker IRL men aldrig i första hand från någon som jobbat där.
    Nu känns det inte jätteaktuellt  ändå efter att jag läste om det nya avtalet med Vision där man sänker radlönen efter att man uppnått  prestation motsvarande 22' i månaden som betraktades som normallön. Konstigt avtal över huvud taget och 22' är mindre än vad jag har idag och då känns det inte alls motiverat så långe jag har rimliga resavstånd i stan. Har ingen lust att jobba mig blå till *lägre* radlön för att få upp lönen.
  • puderesset

Fast nu tror jag att du missförstått avtalet lite. 22500 är en grundlön och för det ska du skriva 18500 rader. Det du gör utöver dessa rader får du mellan 1-1,32 kr per rad för.

Om jag förstår det hela rätt så får du om du skriver t ex 24000 rader

För rad 18501-22000, 1,32 kr raden
    För rad 22000-24000, 1,12 kr raden

22500 + 4618 + 2239 kr = 29357 kr

Själv är jag inte så insatt att jag vet om 24000 rader är rimligt på en månad, mest ett räkneexempel.

• Anonym (TS)
    puderesset skrev 2013-09-18 23:33:18 följande:
    Fast nu tror jag att du missförstått avtalet lite. 22500 är en grundlön och för det ska du skriva 18500 rader. Det du gör utöver dessa rader får du mellan 1-1,32 kr per rad för.

Om jag förstår det hela rätt så får du om du skriver t ex 24000 rader

För rad 18501-22000, 1,32 kr raden
    För rad 22000-24000, 1,12 kr raden

22500 + 4618 + 2239 kr = 29357 kr

Själv är jag inte så insatt att jag vet om 24000 rader är rimligt på en månad, mest ett räkneexempel.

Möjligt att jag missförstått något. Som jag förstår det betraktar man då dessa 22,5 som en "normal" månadslön för en genomsnittlig prestation  så om jag skrev "normalt" är det vad jag skulle skriva och skrev jag därutöver skulle jag få mindre betalt för arbetsinsats(det stämmer ju med radpriserna du ger).
    Vad som är rimligt att skriva i rader vet jag ju inte eftersom jag aldrig jobbat med radräknare och det gör det svårt att beräkna. (Problemet med ev svårskrivna doktorer lämnar jag utanför den frågan.)
  • fd Conscriptotrsekr

Den där uträkningen som "inte så insatt" räknat på stämmer inte. Man har 1,21 per rad upp till 22 500 rader. Därefter är radersättningen mellan 22500 0ch 25 000 rader 1,00 efter 25 000 rader och uppåt betalas endast 87 öre per rad. När facket skrev under avtalet så glömde (valde) AG att inte berätta (eller facket glömde att kolla upp) att 1,32 och 1,18 per rad inkluderade semestersättning och därför stämmer inte ovan siffror utan man måste räkna bort en hel del och gör man det blir radersättningen i stället för 1,32 (1,18) och 1,00 räknas ner till 87. Så gör en riktigt ful arbetsgivare mot sina anställda och facket har ingen koll utan skriver glatt under utan att begripa konsekvenserna! Demon

• FD Conscriptoranställd

Vill varna alla som tänker jobba som medicinsk sekreterare för Conscriptor. Har arbetat en tid för det företaget och det är en stor jä---a sekt!! Man får en kass lön, svårt att komma upp i de pengarna som de lovar, man kan inte skriva när man vill som de säger, inte ett fritt jobb. Ingen extra lön för om man jobbar mera utan bara betalt för de rader man skriver. Ingen semester första året. Alltid fel lön utbetald så man får ha full koll och konfrontera dem hela tiden. Har bara en stor sak att säga VARNING!! Ett företag som inte kan hålla vad de lovar.

Svar på tråden Jobba på Conscriptor?