• personae non grata

    Är det mitt fel att hon inte går än?

    Dottern är 13 månader och kan inte gå ännu. Kryper gör hon dock, riktigt snabbt till och med! Hon älskar att bli buren och har ett stort närhetsbehov så vi går ofta omkring med henne i famnen eller i ergon, Det är liksom inget vi gör "bara för att" utan för att hon tydligt visar att hon vill/behöver det.

    Iallafall så satt jag och pratade med några kompisar idag och när dom frågade om hon börjat gå än och jag sa nej så sa dom att det var bara för att vi bär henne för mycket och att hon därför inte har behövt lära sig att gå,

    Är det vårt fel att hon inte går än?

  • Svar på tråden Är det mitt fel att hon inte går än?
  • Litet My

    Klart det inte är, och självklart skall ni bära om er dotter behöver det.

  • JanaLiiN

    Nej, det är inte ert fel. Hon går när hon är färdig för det. Barn i många andra länder bärs mycket och de lär sig gå i alla fall...

  • viseversa

    Men hon är bara 13 månader. Mao en väldigt normal ålder vad gäller att inte gå. Hon kommer gå ts jag lovar och nej det är inte ert fel.

  • personae non grata

    Vad skönt att höra! Det är ganska jobbigt med alla "teorier" man får höra av andra. Vet liksom inte vad som är sant och inte.

  • La Lola

    Såklart inte.
    Hon är ju inte ens sen.

    Alma började gå när hon var 14½ mån.
    Inte ens det räknas som sent.
    Hon varken ålade eller kröp; normalt det också.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • personae non grata
    La Lola skrev 2013-01-07 21:26:21 följande:
    Såklart inte.
    Hon är ju inte ens sen.

    Alma började gå när hon var 14½ mån.
    Inte ens det räknas som sent.
    Hon varken ålade eller kröp; normalt det också.
    Just det här med barns utveckling är något som alla ofta ska jämföra till höger och vänster. Nästa gång någon säger något om att hon inte går och att jag bär henne för mycket kanske jag ska svara att min plan är att hon_aldrig_ska lära sig gå eftersom jag tycker om att bära henne (ger ju starka muskler) Cool
  • La Lola
    personae non grata skrev 2013-01-07 21:34:45 följande:
    Just det här med barns utveckling är något som alla ofta ska jämföra till höger och vänster. Nästa gång någon säger något om att hon inte går och att jag bär henne för mycket kanske jag ska svara att min plan är att hon_aldrig_ska lära sig gå eftersom jag tycker om att bära henne (ger ju starka muskler) Cool
    Ett bra svar tycker jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Höstbebis2010

    Min äldsta började gå när han var runt 14 månader och han var inte ett barn som jag gick och bar på utan var mest på golvet. Barn är olika helt enkelt, spelar inte så stor roll om de blir burna eller är på golvet.

  • överanalysera
    personae non grata skrev 2013-01-07 21:34:45 följande:
    Just det här med barns utveckling är något som alla ofta ska jämföra till höger och vänster. Nästa gång någon säger något om att hon inte går och att jag bär henne för mycket kanske jag ska svara att min plan är att hon_aldrig_ska lära sig gå eftersom jag tycker om att bära henne (ger ju starka muskler) Cool
  • emindy

    faktum är att rent vetenskapligt och statistiskt lär sig burna barn att gå snabbare. Inte för att just gå-starten har någon som helst betydelse i det fortsatta livet men barn som bärs tränar just de muskler som behövs för det upprätta gåendet.
    Vårt burna barn lärde sig gå precis runt årsstrecket, fullkomligt normalt.

Svar på tråden Är det mitt fel att hon inte går än?