Min sambo är för självsäker
När vi träffades, min sambo och jag, för många år sedan, så var han en blyg viol i många avseenden. Han hade en skön självkänsla, men var samtidigt lite försynt. Jag tyckte nog om det hos honom.
På senare år har han blivit betydligt mera självsäker även på andra plan och nu börjar jag tycka han är FÖR självsäker. Han har ett jobb som han trivs med och där han får mycket uppskattning, vilket säkert påverkat honom väldigt mycket. Den blyga killen är ett minne blott och han är alltid den första som ställer sig upp och håller tal, tar för sig av maten, tar till orda och så vidare. När det är fest är det hans stämma man hör mest och han uttalar sig ofta säkert om det mesta.
Jag inser att jag som partner borde vara glad för hans skull och till en viss gräns var jag säkert det, men nu känner jag att detta snarare börjar gå mig på nerverna. Jag tycker inte han är lika charmig som förut och sanningen att säga, så vill jag nog ha lite av "rampljuset" själv också (att ta lika mycket plats som honom på en tillställning skulle dock göra att vi som par skulle framstå som helt odrägliga, eftersom INGEN annan skulle få plats då). Ibland händer det att jag försöker "tona ner honom" något när vi är bland andra, då jag tycker han tar över för mycket i sällskapet, men det brukar bara hjälpa i några minuter.
Vad gör man?