• Anonym (x)

Min sambo är för självsäker

När vi träffades, min sambo och jag, för många år sedan, så var han en blyg viol i många avseenden. Han hade en skön självkänsla, men var samtidigt lite försynt. Jag tyckte nog om det hos honom.
    På senare år har han blivit betydligt mera självsäker även på andra plan och nu börjar jag tycka han är FÖR självsäker. Han har ett jobb som han trivs med och där han får mycket uppskattning, vilket säkert påverkat honom väldigt mycket. Den blyga killen är ett minne blott och han är alltid den första som ställer sig upp och håller tal, tar för sig av maten, tar till orda och så vidare. När det är fest är det hans stämma man hör mest och han uttalar sig ofta säkert om det mesta.
    Jag inser att jag som partner borde vara glad för hans skull och till en viss gräns var jag säkert det, men nu känner jag att detta snarare börjar gå mig på nerverna. Jag tycker inte han är lika charmig som förut och sanningen att säga, så vill jag nog ha lite av "rampljuset" själv också (att ta lika mycket plats som honom på en tillställning skulle dock göra att vi som par skulle framstå som helt odrägliga, eftersom INGEN annan skulle få plats då). Ibland händer det att jag försöker "tona ner honom" något när vi är bland andra, då jag tycker han tar över för mycket i sällskapet, men det brukar bara hjälpa i några minuter.
    Vad gör man?

• Svar på tråden Min sambo är för självsäker
  • Anonym (x)

218 visningar och inte en enda liten nedpräntad tanke...

• Anonym

Vad ska man säga? Han har växt upp. Ett gott råd till dig, gör det du med!

Hämma en människas utveckling är mycket oattraktivare än att man utvecklas, tänk på det!Dessutom låter det inte som att det är ditt verkliga problem. Kan vara avundsjuka eller rädsla.

• Anonym (x)
    Anonym skrev 2013-01-08 12:00:18 följande:
    Vad ska man säga? Han har växt upp. Ett gott råd till dig, gör det du med!
    Hämma en människas utveckling är mycket oattraktivare än att man utvecklas, tänk på det!Dessutom låter det inte som att det är ditt verkliga problem. Kan vara avundsjuka eller rädsla.
    Fast det är ju inte sant.

Fler förslag?
  • Anonym

Jag tror att det är som du själv säger. Du vill också vara i rampljuset och undermedvetet kanske du valde en man som tillät det (en blyg person). Jag är en sån som tar plats, min man går innanför tapeterna på stora tillställningar (men han har inte ändrats, han bara hatar att stå i centrum). För oss funkar den dynamiken.

Dock så tror jag inte att jag skulle misstycka om han tog för sig mer, för det kan vara lite jobbigt att vara den som alla tittar på och räknar med att hålla tal, fixa, vara social etc. Det är inte alltid man orkar det.

Varför inte prata med honom och säga som det är, att du också gärna glänser lite ut, så kanske ni kan dela på uppmärksamheten?

• Anonym (x)
    Anonym skrev 2013-01-08 12:35:02 följande:
    Jag tror att det är som du själv säger. Du vill också vara i rampljuset och undermedvetet kanske du valde en man som tillät det (en blyg person). Jag är en sån som tar plats, min man går innanför tapeterna på stora tillställningar (men han har inte ändrats, han bara hatar att stå i centrum). För oss funkar den dynamiken.

Dock så tror jag inte att jag skulle misstycka om han tog för sig mer, för det kan vara lite jobbigt att vara den som alla tittar på och räknar med att hålla tal, fixa, vara social etc. Det är inte alltid man orkar det.

Varför inte prata med honom och säga som det är, att du också gärna glänser lite ut, så kanske ni kan dela på uppmärksamheten?
    I viss mån är det nog så, men det är bara en del. Just nu tar han betydligt mera plats i rummet än de allra flesta, vilket är rätt oattraktivt i mina ögon. Jag vill nog inte ha mera uppmärksamhet än jag oftast får, utan önskar mera att han tog för sig mindre. Bara en sådan sak att han ALLTID förbarmar sig över den sista kakan, skvätten, portionen...
  • Anonym (x)

Det är inte lätt att säga till sin partner att man inte finner honom attraktiv längre...

• Anonym

För att han tar mycket plats? Herregud.. Ta för dig själv och sluta vara avundsjuk för att han vågar ta för sig.

• Anonym (x)
    Anonym skrev 2013-01-08 17:19:10 följande:
    För att han tar mycket plats? Herregud.. Ta för dig själv och sluta vara avundsjuk för att han vågar ta för sig.
    Som jag sa: skulle jag också ta för mig skulle ingen annan få plats.

Problemet i det här är ju egentligen inte att han tar för sig, utan att jag inte finner honom attraktiv när han gör det i den omfattning som han gör idag. Så vad gör man? Separera känns inte så lockande med en ettåring.
  • Anonym
    Anonym (x) skrev 2013-01-08 17:22:17 följande:
    Som jag sa: skulle jag också ta för mig skulle ingen annan få plats.

Problemet i det här är ju egentligen inte att han tar för sig, utan att jag inte finner honom attraktiv när han gör det i den omfattning som han gör idag. Så vad gör man? Separera känns inte så lockande med en ettåring.
    Det beror helt på situationen. Är det verkligen hans självsäkerhet som gör att du finner honom oattraktiv eller att han tar platsen du så gärna vill ha?

På vilket sätt anser du att han är för självsäker? Är han dryg? Spelar allanballan? Låtsas som han vet allt bäst? Förklara gärna lite mer ingående på vilket sätt han tar för mycket plats.
  • Anonym (x)
    Anonym skrev 2013-01-08 21:00:27 följande:
    Det beror helt på situationen. Är det verkligen hans självsäkerhet som gör att du finner honom oattraktiv eller att han tar platsen du så gärna vill ha?

På vilket sätt anser du att han är för självsäker? Är han dryg? Spelar allanballan? Låtsas som han vet allt bäst? Förklara gärna lite mer ingående på vilket sätt han tar för mycket plats.
    Han tar gärna centrumplatsen oavsett situation och kan lätt börja "styra upp" saker som han inte har med att göra (exempelvis upplägget på något under någons fest).
    Han är inte särskilt dryg och spelar inte Allan, men upplevs som (och upplever sig som) väldigt vederhäftig, oavsett om han har rätt eller inte. Hemmavid har han förstås svaret på ALLT (oavsett om det stämmer). På senare tid är det också hans röst som hörs över alla andras om vi befinner oss någonstans. Något som jag finner smått genant är att han alltid är den som tar för sig först av det som är uppdukat (alltid först i kön till buffén) och dessutom alltid snabbt erbjuder sig att ta hand om det som eventuellt blir över.

Jag kan inte sticka under stol med att jag är förtjust i människor som är ödmjuka och snarare försiktiga än framfusiga.
  • Friedegard
    Anonym (x) skrev 2013-01-08 21:20:43 följande:
    Han tar gärna centrumplatsen oavsett situation och kan lätt börja "styra upp" saker som han inte har med att göra (exempelvis upplägget på något under någons fest).
    Han är inte särskilt dryg och spelar inte Allan, men upplevs som (och upplever sig som) väldigt vederhäftig, oavsett om han har rätt eller inte. Hemmavid har han förstås svaret på ALLT (oavsett om det stämmer). På senare tid är det också hans röst som hörs över alla andras om vi befinner oss någonstans. Något som jag finner smått genant är att han alltid är den som tar för sig först av det som är uppdukat (alltid först i kön till buffén) och dessutom alltid snabbt erbjuder sig att ta hand om det som eventuellt blir över.

Jag kan inte sticka under stol med att jag är förtjust i människor som är ödmjuka och snarare försiktiga än framfusiga.
    Jag förstår vad du menar, självsäkra människor är attraktivt, men beskäftiga och framfusiga karlar är heller inget jag finner sexigt.

Det är ju en känslig fråga, du vill inte skada hans självförtroende men samtidigt låta honom förstå hur han uppfattas.
  • Caysa

Jag tänker att din mans självförtroende har vuxit och att hans självkänsla har minskat!
    Rimmar ganska bra med att han har vuxit i sin arbetsroll och får mkt vred av andra. Han kanske känner att han har för mkt att leva upp till.
    Svårt att hjälpa i en sådan situation!

Svar på tråden Min sambo är för självsäker