• Anonym (är det så?)

Du som jobbar 50%, hur funkar det med dina semsterdagar?

Har fått ett fast jobb på 50%, men blir inte klok på detta med semesterdagarna!
    Enligt bolaget jag jobbar för så tar dom 2 semesterdagar för varje ledig dag. Hade jag förstått om det nu var så att jag jobbade typ 2 långa dagar i veckan, men så funkar det ju inte.  Jag jobbar 12 pass på 4 veckor. Så ska jag vara ledig 4 veckor i sommar går ju 24 av mina 25 semesterdagar? Rynkar på näsan Funkar det så för er med? är det verkligen vettigt? 
    Vet att min svärmor som också jobbar 50% fast kommunalt förlorar 1.5 semesterdag per ledig dag, det verkar ju lite mer lagom!

Vill ju inte "förlora" på att jobba halvtid direkt...   

• Svar på tråden Du som jobbar 50%, hur funkar det med dina semsterdagar?
  • Anonym (jobbare)

jag jobbar 50% inom äldrevården(kommun) och jag minns inte riktigt vad min kvot ligger på men inte så mkt!! jobbar du åt privat? jag rekommenderar dej att kontakta ditt fackförbund för de låter inte okej!

• Anonym

ajg arbear in om handeln. Och jag har det inte så. Jag har 25 betalsa semesterdagar, tar jag en semesterdag så går det åt en semesterdag.
    Tar jag ut två veckors semester så går det åt tio semesterdagar. 

• Anonym
    Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats så regleras semesterrätten där. Om det inte finns så gäller lagen, dvs du har rätt till samma antal dagar vid deltid som vid heltid, men din semesterlön blir lägre när du jobbar deltid. Beräkningsmodellen för just din arbetsplats ska arbetsgivaren kunna redogöra för, det finns några olika sätt att räkna.

Detta hittade jag på nätet. 
  • KaSaM

Olika semesterkvoter beroende på heltidsmåttet, är heltid 40h per vecka eller mindre? Detta påverkar vad som dras varje arbetstillfälle du har semester.

• Anonym (är det så?)

Jag jobbar som personlig assistent i ett privat bolag. Vi går under kommunals avtal men har väll ett eget också. Får kika där när jag kommer till jobbet.

Får dessutom betalt per timme trots fast tjänst och semesterlönen betalas ut per timme (16:-/timme) 

Men frågade en tjej på kontoret när vi var på utbildning, och hon sa 2 semesterdagar per ledig dag... Men verkar faktiskt helt galet...

Skulle gärna vilja åka på en skidresa nu i vår och kunna vara ledig 3-4 veckor i sommar... hade jag bara jobbat 2 dagar per vecka hade det ju varit sin sak, men oftast jobbar jag 3 och ibland 4 dagar i veckan. Inte så kul att bli av med 8 semesterdagar för en vecka i fjällen     

• Anonym
    Anonym (är det så?) skrev 2013-01-07 22:12:42 följande:
    Jag jobbar som personlig assistent i ett privat bolag. Vi går under kommunals avtal men har väll ett eget också. Får kika där när jag kommer till jobbet.

Får dessutom betalt per timme trots fast tjänst och semesterlönen betalas ut per timme (16:-/timme) 

Men frågade en tjej på kontoret när vi var på utbildning, och hon sa 2 semesterdagar per ledig dag... Men verkar faktiskt helt galet...

Skulle gärna vilja åka på en skidresa nu i vår och kunna vara ledig 3-4 veckor i sommar... hade jag bara jobbat 2 dagar per vecka hade det ju varit sin sak, men oftast jobbar jag 3 och ibland 4 dagar i veckan. Inte så kul att bli av med 8 semesterdagar för en vecka i fjällen     

hinner du jogga ihop nån betald semetser till i sommar??
  • Anonym (är det så?)
    KaSaM skrev 2013-01-07 22:04:39 följande:
    Olika semesterkvoter beroende på heltidsmåttet, är heltid 40h per vecka eller mindre? Detta påverkar vad som dras varje arbetstillfälle du har semester.

Min halvtid ligger på 86 timmar i månaden. men arbetsledaren har 6 månader på sig att lägga ut dessa timmar. Men eftersom vi inte är så många funkar det inte schemamässigt att jag jobbar heltid en vecka för att sen va ledig en och så sätt spara semester. Utan måste ta semester mina pass.
  • Anonym
    Anonym (är det så?) skrev 2013-01-07 22:12:42 följande:

Har du precis börjat?
  • Anonym (är det så?)
    Anonym skrev 2013-01-07 22:19:04 följande:
    Har du precis börjat?

Ja det har jag, men blev anställd nu första januari, varit provanställd i höst.

Tydligen får jag rätt till mina semesterdagar nu direkt, sa dom iaf.

Tycker det låter lite konstigt med, men är väll eftersom jag får semesterersättning varje månad istället för när jag har semstern kanske.    
  • Anonym
    Anonym (är det så?) skrev 2013-01-07 22:22:59 följande:

Tycker det låter lite konstigt med, men är väll eftersom jag får semesterersättning varje månad istället för när jag har semstern kanske.    

Du spar semesterersättningen? För annars har du ingen inkomst när du har semester.
  • Anonym
    Anonym (är det så?) skrev 2013-01-07 22:22:59 följande:

Men om du får din semesterersättning varje månad får du 0 när du har semester. Så då får du spara dom pengarna. Kvittar ju då om du har 25 semesterdagar när du inte får en spänn för att vara ledig. Många privata som har så tyvärr.

Men hur som haver. Du jobbar bara 50% och då har du en mycket högre semesterkvot, sedan beror det helt på hur långa arbetspass du jobbar. Jobbar du 12-14 timmar så rinner det iväg mycket semester.

Men tar du 5 dagar i sträck eller om det är 7 så dras det mindre. Kolla med lönekontoret. För tar man en längre period räknas det på ett annat sätt än om du tar strödagar.
    Så du tjänar t ex på att ta 1 vecka ist för 4 dagar.    
  • Anonym (är det så?)
    Anonym skrev 2013-01-07 22:50:33 följande:

Men om du får din semesterersättning varje månad får du 0 när du har semester. Så då får du spara dom pengarna. Kvittar ju då om du har 25 semesterdagar när du inte får en spänn för att vara ledig. Många privata som har så tyvärr.

Men hur som haver. Du jobbar bara 50% och då har du en mycket högre semesterkvot, sedan beror det helt på hur långa arbetspass du jobbar. Jobbar du 12-14 timmar så rinner det iväg mycket semester.

Men tar du 5 dagar i sträck eller om det är 7 så dras det mindre. Kolla med lönekontoret. För tar man en längre period räknas det på ett annat sätt än om du tar strödagar.
    Så du tjänar t ex på att ta 1 vecka ist för 4 dagar.    
    jo jag sparar såklart =) Madrassen kommer bli tjock ;)

Förstår ju att man har högre semesterkvot, men 2 dagar känns lite väl!

Får kolla vad dom säger på lönekontoret, låter ju logiskt som du säger =)    
  • Anonym
    Anonym (är det så?) skrev 2013-01-07 22:59:14 följande:
    jo jag sparar såklart =) Madrassen kommer bli tjock ;)

Förstår ju att man har högre semesterkvot, men 2 dagar känns lite väl!

Får kolla vad dom säger på lönekontoret, låter ju logiskt som du säger =)    

Fast spelar det så stor roll? Du får ju ändå inte betalt?
  • Anonym (är det så?)
    Anonym skrev 2013-01-07 23:02:02 följande:

Fast spelar det så stor roll? Du får ju ändå inte betalt?

fast jag har ju bara rätt till 25 dagar. kan ju inte ta 40 bara för att jag vill... det jag sparar är ju semesterlön för dom 25 dagarna, tar jag 40 blir det rätt mycket mindre pengar att leva för....

Tror inte jag skulle vara så poppis om jag begärde mer semester än mina 25 dagar   
Svar på tråden Du som jobbar 50%, hur funkar det med dina semsterdagar?