Bubbabubba skrev 2013-01-11 01:16:00 följande:
Hej!
Har du pratat om det med den här personen, att det är påfrestande? Eller skulle personen i fråga må sämre om du sa det?
Jodå, de vet att jag har självinsikt och att jag försöker bättra mig, men ibland när det blir påtagligt av att känslostormarna som tar över så finns bara måste jag prata om det och jag är tillbaka i gamla hjulspår. Dåligt nog.
Jag skulle säga att prata om det ger tillfällig tillfredsställelse och att få svar på det, men likförbannat hamnar jag i samma mönster, eftersom jag lätt hamnar tillbaka i gamla tankespår. Prata, prata och prata sönder det, men det är som att fylla en kanna med hål i botten, det ger ingen långvarig effekt. Bara påfrestande för omgivningen om det görs i för stor uträckning. Inget jag rekommenderar i längden.
För mig skulle det innebära en lättnad bara att veta att man kan prata om saker inte bara utifrån vad min närstående känner utan också om själva problemet. Vilket är nästan omöjligt eftersom den här personen sällan kan se att en stor del av problemet ligger hos henne/honom.
Jag har så pedagogiskt jag kan försökt beskriva hur frustrerande det kan vara att behöva lyssna på ett ältande som inte syftar till att något egentligt problemlösande. Jag har försökt vara så ärlig jag kan med mina upplevelser - jag kan t.ex. hålla med om att en viss kommentar var klumpig men att det i slutändan skadar framför allt den här personen som inte förmår lägga saken bakom sig, att jag känner mig frustrerad eftersom jag upplever att han/hon inte vill få ut något konstruktivt av att prata.
Men... det faller inte i god jord. Hur jag än lägger upp det.
Hur som helst, varför jag frågade var att om min närstående hade haft lite självinsikt hade vi med största sannolikhet försökt fokusera på det egentliga problemet i det han/hon och vi hade troligtvis gjort en överenskommelse, t.ex. att jag får säga till när jag tycker att han/hon kört fast i sitt tankemönster eller att snacket tagit en destruktiv vändning.
Hade jag haft svårt att få stopp på ältandet och märkt att det fått negativa effekter både för egen del och för mina nära, hade jag inte tvekat att kontakta den psykiatriska öppenvården alternativt själv bekostat några terapitimmar hos en privat kbt-terapeut.
Tycker för övrigt att dagboksförslaget var bra, i alla fall en form av "organiserad dagbok" där det finns utrymme att beskriva vad man nu känner eller vill älta men också tar ställning till det man skriver och medvetet ifrågasätter sina tankar.