• Anonym (Nowwhat?)

Minska underhållsbidrag på eget bevåg?

Ska försöka fatta mig kort. Historik: Vårt gemensamma barn föddes efter att vårt förhållande tagit slut. En oplanerad graviditet. Jag har hela tiden haft enskild vårdnad, tagit allt ansvar och hen har endast sporadiskt besökt barnet när hen känt sig tvingad av sin mamma. Ca 10 umgängesdagar per år de senaste två.
    Under barnets första år så täckte FK (antar jag) hela underhållsbidraget då UF studerade.
    När hen väl fick en fast anställning efter studierna så tryckte FK på om att börja betala själv. 
    Då jag antar ju att hen gjorde en egen realistisk beräkning på en summa i underhållsbidrag. 
    En summa som jag sedan bara fick berättat för mig och accepterade. Toppen, ett par kronor mer i månaden.
    Utbetalningarna har fungerat fläckfritt dessa ungefär 1,5 år. 

Nu till dagens problematik. 
    Kan UF bara bestämma sig för att sänka underhållet till vårt gemensamma barn på eget bevåg? För att hen vill ha sina pengar till annat? Eller vad det nu kan vara. Det kan jag ju bara gissa i. Från summan hen själv bestämt till den FK betalar ut i underhållsstöd.

MVH Nowwhat? 

• Svar på tråden Minska underhållsbidrag på eget bevåg?
  • Anonym (?)

Jag fattar inte varför du nämner alla som hen i den här historien man blir helt förvirrad...

Hur som helst så fattar jag inte vad du menar att umgängesföräldern själv "hittar på" ett underhållsbelopp? Antingen får du 1272 kr/månaden i underhållsstöd via försäkringskassan eller så får du ett underhåll via umgängesföräldern som ni kan få hjälp att räkna ut.
    Du måste väl ha blivit meddelad när underhållsstödet upphörde och övergick i underhållsbidrag? 

Umgängesföräldern kan inte ensam bestämma att underhållet ska minska du har alltid rätt till 1272 kr via försäkringskassan, hur mycket uf själv betalar av det är mellan denne och försäkringskassan och det behöver du inte befatta dig med. 

• Anonym

Ja, i princip kan man bestämma själv... Dvs UF betalar ett underhåll till dig, som ni har kommit överens om. Om de ekonomiska förutsättningarna ändras kan detta belopp mycket väl ändras. Ändrade omständigheter kan både vara att du tjänar mer eller att UF tjänar mindre än tidigare. Grunden är ju att båda föräldrarna ska försörja sitt barn efter förmåga... Du är dock alltid garanterad minst det som försökringskassan betalar ut, skulle du få mindre kan du söka att få underhållet genom FK istället för direkt från UF. Anser du att UF har en högre betalningsförmåga, så får du stämma henom på underhållet. Dock är det då väldigt viktigt att visa på att utgifterna för barnet är såpass stora att det inte täcks av 1273 kr från henom, 1273 kr från dig samt 1050 kr i barnbidrag. Om det är så att ditt barn är 2 år så gissar jag att kostnaderna inte kan anses vara så värst mycket högre, såvida det inte finns någon allergi eller behov av dyra mediciner... Men komma överens, ta det genom FK eller stämma är dina alternativ.

• vetvadjagvill

om det går via fk ka man inte ändra på sin återbetalningsskyldighet.
    man har dock rätt att göra av avdrag för  umgänge.

Om du inte får minsta möjliga underhåll (1273kr/mån - avdrag för umgänge 1/40del/dag) så vänd dig till fk och begär att du får underhåll från dem så blir det rätt.

De i sin tur kommer kräva pengar från uf och nej då kan man inte bara anse att man ska betala mindre än deras räkning inte.   

• Anonym (abc)

Ja, det kan han.

Du måste stämma honom på ett högre belopp. 

Svar på tråden Minska underhållsbidrag på eget bevåg?