• Mosfia

Migränmedicin och alkohol

Har en fundering. . Får i genomsnitt migrän ca 3 gånger i veckan och tar då Sumatriptan. Det fungerar bra. Men.. om jag nu skulle för mig att gå ut på kvällen, låt säga sex timmar efter intaget av tabletten, är det ok då? Man mår inte illa eller så?

Mitt sociala liv blir väldigt begränsat av migränen, så det kan vara bra att veta hur andra gör eller har för erfarenheter av detta.

• Svar på tråden Migränmedicin och alkohol
  • Mosfia

Ingen? Rynkar på näsan Det står inget om alkohol och läkemedlet i fass, men tänkte om det finns någon därute som har erfarenhet av detta.

• Loth

Jag äter också Sumatriptan, har aldrig testat att dricka samma dag dock. Du tror inte det kan trigga migränen mer om du dricker inpå en migränkänning? Jag känner mig iaf hyffsat svag och mörbultad även fast man undviker den kraftiga reaktionen med migrän. :) Bara en tanke.

• Mosfia
    Loth skrev 2013-01-19 07:17:32 följande:
    Jag äter också Sumatriptan, har aldrig testat att dricka samma dag dock. Du tror inte det kan trigga migränen mer om du dricker inpå en migränkänning? Jag känner mig iaf hyffsat svag och mörbultad även fast man undviker den kraftiga reaktionen med migrän. :) Bara en tanke.
    Ca 3-4 timmar efter Sumatriptan så känner jag mig hur pigg som  helst, så det är då jag tänker att man kanske kan dricka lite efter kanske 6 timmar. Nu dricker jag inte ofta precis, hela två gånger på ett år har det blivit, men det kan vara bra att veta. Fast om det inte skulle vara bra, så skulle det väl stå i fass? Det som verkligen triggar min migrän är ansträngning, sömnstörningar och dofter. 
    Tack för ditt svar! Glad 
  • Palma

Jag dricker efter ett par timmar. Fungerar bra, känns som vanligt. Har också hänt att jag fått migrän på ex en fest, har då tagit tablett trots att jag druckit, men slutar givetvis dricka efter det.

• Mosfia
    Palma skrev 2013-01-19 07:29:51 följande:
    Jag dricker efter ett par timmar. Fungerar bra, känns som vanligt. Har också hänt att jag fått migrän på ex en fest, har då tagit tablett trots att jag druckit, men slutar givetvis dricka efter det.
    Ja, man kan ju ta två tabletter som max inom 24 timmar. Vad triggar din migrän?
  • Kolibri12

Jag har haft migrän och tagit triptaner mot det i åratal, men endast ett par gånger i månaden. Jag har druckit alkohol efter att jag tagit medicinen utan att märka någon skillnad.

• Mosfia
    Kolibri12 skrev 2013-01-19 09:03:45 följande:
    Jag har haft migrän och tagit triptaner mot det i åratal, men endast ett par gånger i månaden. Jag har druckit alkohol efter att jag tagit medicinen utan att märka någon skillnad.
    Låter bra! Cool
  • Palma

Jadu, vad triggar den... Stress, fysisk ansträngning, starka känslor (gråt, ilska eller skratt), starka kryddor, parfymer, lök, vin/alkohol, om jag inte äter/sover ordentligt. Sedan får jag ibland/ofta migrän utan att veta varför. Jag får utskrivet sumatriptan 100mg, dessutom äter jag dagligen Inderal i förebyggande syfte. Förutom nu då jag är gravid... Nu är jag inne på tredje dagen migrän och känner mig lite deppig faktiskt. Blääääääää för migrän!!!

• Palma

Har sk "kronisk migrän" och det spelar ingen roll om jag avstår alkohol, får ju ändå migrän. Så det händer att jag dricker, tar en sumatriptan innan jag lägger mig (även om jag inte har migrän) och vaknar pigg... Måste påpeka att jag dricker väldigt sällan, ett par gånger om året kanske. Tar aldrig ett "glas till maten", det är det absolut inte värt. Dricker bara på större fester, bröllop o dyl.

• Mosfia
    Örter i skogen skrev 2013-01-19 09:06:35 följande:
    Du får väl testa Tungan ute
    Min migrän triggas av alkohol så jag skulle aldrig i livet göra det.
    Nu reagerar jag inte på all alkohol men har inte riktigt greppat  exakt vad  och jag tycker att det är ganska ovärt att testa fram.
    Ja jag får göra det nån gång framöver Cool  Men då blir det på hemmaplan naturligtvis, för säkerhets skull.
  • Mosfia
    Palma skrev 2013-01-19 09:11:27 följande:
    Jadu, vad triggar den... Stress, fysisk ansträngning, starka känslor (gråt, ilska eller skratt), starka kryddor, parfymer, lök, vin/alkohol, om jag inte äter/sover ordentligt. Sedan får jag ibland/ofta migrän utan att veta varför. Jag får utskrivet sumatriptan 100mg, dessutom äter jag dagligen Inderal i förebyggande syfte. Förutom nu då jag är gravid... Nu är jag inne på tredje dagen migrän och känner mig lite deppig faktiskt. Blääääääää för migrän!!!
    Ja, samma här. Jag får Sumatriptan 50 mg utskrivet, det funkar bra. Måste bara ta en Lactrase innan, annars säger magen ifrån Flört Migrän är hemskt, och i mitt fall så gick jag med det i flera år, flera gånger i veckan, och ingen läkare nämnde ens ordet migrän. Fast jag hade alla symptom. Ensidig huvudvärk mm, utan jag blev mer stämplad som dum i huvudet. Det är så skönt att man hittat något som hjälper, och slipper ligga i sängen i timmar och inte kunna vara social på något vis. Klart att du blir deppig Rynkar på näsan
Svar på tråden Migränmedicin och alkohol