• mörkergömma

Har du haft lunginflammation?? Snälla du hjälp isåfall!

Hej! Jag skulle verkligen behöva lite hjälp av någon som haft lunginflammation. Det är såhär att jag i förrgår kväll fick väldigt ont i huvudet, och vid läggdags kände jag att feber var på väg. På morgonen (igår) vaknade jag av en jäkla smärta i lungorna och torrhosta. Det kändes också trångt att andas. Jag har ganska kraftig feber, men tar alvedon/ipren då jag blir yr och kräks av febern. Nu har hostan gått över till ordentlig slemhosta, från lungorna. Det är som bruna klumpar som är grymt svåra att hosta upp. Det gör dessutom ont att andas in djupt och att hosta.

Jag har hört att årets influensa sätter sig på lungorna. Men jag har för tillfället endast lungproblemet och feber. Jag har inte ont i halsen (förrutom pga all hosta) eller är förkyld i övrigt..

Kan det vara lunginflammation eller är det den här influensan? vad låter det som?

Ska dock till vårdcentralen imorgon om jag får tid.. men det kan ju vara lite si och så med dom. Så jag vill gärna komma i kontakt med någon som kanske känner igen sig!

(är 23 år om det spelar någon roll) och brukar vara frisk..

TACK!  

• Svar på tråden Har du haft lunginflammation?? Snälla du hjälp isåfall!
  • Rosenöga

Vilken tur att du ska till vårdcentralen i morgon. Det låter som du fått influensa eller lunginflammation. Det KAN vara förkylning som börjar med rethosta och går över i hosta med slem. I så fall kommer vanliga förkylningssymtom så småningom. RS-viruset blir det segt slem av.

Inflensa börjar rätt hastigt med hög feber och frossa och då får man också huvudvärk och hosta. Gissar på influensa.

Hör av dig och berätta vidare. Krya på dig!   

• Rosenöga

Såg efteråt då jag redan skrivit, att du ska til vårdcentralen om du får tid där. Men mår du inte bättre i morgon än idag ska du inte ge dig utan att någon lyssnat på lungorna. Jag kan säga att har man lunginflammation blir man rätt slö och påverkad, men det gör man förstås av influensa också..

• mörkergömma

Det är så märkligt. För idag har jag ändå kunnat vara uppe ute med hundarna, duschat hundarna, klippt klor, kammat, bytt sängkläder och gjort en hel del, utan att direkt bli jättedålig eller anfådd. Så det känns ju inte som att det är det då. Jag svettas väldigt mycket ifs, och känner ju av att jag är sjuk. Har dock fått mycket healing skickad till mig, så det hjälper ju. Men det här tjocka bruna slemmet blir bara värre och värre, och det gör så jäkla ont! 

Ja jag får vara tuff och kräva att dom tar sig lite tid! :) Tack för dina svar!! <3 

• siamesia

Det låter som influensa.

Eftersom du efter vad jag förstår nyss insjuknat finns ingen anledning att anta att du redan skulle utvecklat lunginflammation.

Att du hostar upp slem är ett tecken på att kroppen börjat göra sig av med bacillerna, och det är också ett typiskt förlopp för många influensatyper att först få feber och huvudvärk, därefter torrhosta och så slemhosta på det. Att gå till vårdcentralen tycker jag inte verkar nödvändigt i ditt läge, faktiskt, Influensa gör att man kan må rätt dåligt, men det vänder i allmänhet inom en vecka, och under tiden finns inte mycket annat att göra än att vila, dricka och vara noga med hygien och att undvika att smitta andra.

Om du däremot känner dig sämre successivt, om du märker att sjukdomsförloppet inte går åt rätt håll, ja, kan du ringa sjukvårdsrådgivningen och rådgöra med dem.

Några dagars feber och måttlig sjukdom är inte nödvändigt att gå till läkare med, kroppen läker sig själv i de flesta fall!

• Minza83
    mörkergömma skrev 2013-01-08 01:08:12 följande:
    Det är så märkligt. För idag har jag ändå kunnat vara uppe ute med hundarna, duschat hundarna, klippt klor, kammat, bytt sängkläder och gjort en hel del, utan att direkt bli jättedålig eller anfådd. Så det känns ju inte som att det är det då. Jag svettas väldigt mycket ifs, och känner ju av att jag är sjuk. Har dock fått mycket healing skickad till mig, så det hjälper ju. Men det här tjocka bruna slemmet blir bara värre och värre, och det gör så jäkla ont! 

Ja jag får vara tuff och kräva att dom tar sig lite tid! :) Tack för dina svar!! <3 
    brunt slem är INTE ett gott tecken, vore jag som du skulle jag ringa 1177..
  • lindaothomas

Först lät de som lunginflammation..
    Men när du Sen skrev att du kunde gå ut med hunden så är ja tveksam..
    Ja hade lunginflammation förra julen o nyår och kunde knappt gå från soffan till toan utan att avlida
    Prova att ta ett djupt andetag. De gick absolut inte när ja va sjuk sist. Lika så andas ut va bara snabba lätta andetag.. Luften tog lixom slut... De tog 2 månader innan ja va normal efter det.. ;/

Men bra att du går till läkaren!
    Lycka till. Hoppas de går över snabbt!
    Krya på dig!!
    Kram!

• Rosenöga

Det låter som du är bättre. Då kan det vara något virus. Mycket segt slem får man när man drabbat av RS-virus. Det är mest typiskt. RSV blir annars som en vanlig förkylning hos vuxna men kan vara farligt för spädbarn/småbarn och gamla.

Svar på tråden Har du haft lunginflammation?? Snälla du hjälp isåfall!