• lighthouse

Någon som har ett gammalt kök?

Jag har ett så gammalt kök... Tycker ni att ett litet kök med 60-talsinredning kan vara mysigt eller är det  bara ofrächt? Vill renovera men har inte kunskapen att göra det själv eller pengar att anlita någon. På ett sätt är det lite kul att ha ett "ovanligt" kök antar jag. Vad kan man göra för att hotta upp det? Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Någon som har ett gammalt kök?
  • Tom Araya

Häftigast vore väl att fräscha upp det med tidsenliga färger och mönster på väggar, luckor och gardiner.
    Gå på loppis och leta tidsenliga köksmöbler och husgeråd också.

• Momalicious

Måla om kan vem som helst klara av själv tycker jag. Är det fult kakel och du inte kan/vill ändra det så finns det ju "etiketter" med olika tryck och färger man kan sätta på kaklet.

• Seglaren1

Måla luckorna! Vi hade rosa luckor innan i vårat kök, så jag tog fram penseln och målade vitt. Enkelt men blir så stor skillnad.

• Excentriskan

Att byta handtag samtidigt som man målar gör också stor skillnad.

Jag har också originalstommar med luckor kvar. Dock var det fixat endel när jag flyttade in. Nya bänkskivor, hoar och kran, sen hade de piffat upp luckorna med en sorts plast man limmar på med lister på det. Ser ut som vitkalkad ek. Även kaklat nytt vid diskbänken.

Det är fräsht och duger tills jag känner att jag har råd fixa golv och nya underskåpar. Gillar eg stommarna då de är i massivt trä (och inte som dagens laminat eller faner. Men vill man ha praktiska fina stora rymliga rull lådor så måste ju även stommarna bytas.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Tom Araya

Tänk bara på vad du FÅR göra om det är en hyresrätt.
    Jag skulle inte penselmåla luckor om det inte var min lägenhet (BR) eller om jag vet att de behöver målas om igen innan de byts.

• Excentriskan
    Tom Araya skrev 2013-01-10 22:53:06 följande:
    Tänk bara på vad du FÅR göra om det är en hyresrätt.
    Jag skulle inte penselmåla luckor om det inte var min lägenhet (BR) eller om jag vet att de behöver målas om igen innan de byts.

Fast hade det varit en hyresrätt så hade hon kunnat tänka på vad hon kunde Kräva av hyresvärden istället (vad gäller uppfräschning).

En viss standard har man rätt till som hyresgäst. I vart fall i de 4 olika lgh jag bott i. Alla med olika hyresvärdar.  
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • straw2008

Vi har kök original sen 68. Vi flyttade precis in o kommer byta ut det innan sommare, för oss är det BARA orfäscht o opraktiskt. Skeva luckor klumpiga stommar... smala lådor o sen tycker jag att det luktar ganska illa.... Vi vill byta ut rubbet alltså. Då är ändå vårt kök extremt välbehållet.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Någon som har ett gammalt kök?