• lighthouse

Finmiddag till petig bekant?

Jag ska bjuda hem en bekant på middag och frågade om det är något jag ska tänka på. Fick till svar:

-Äter inte kött.
    -Äter inte mjölk/grädde/creme frachie/kvarg dvs. inget krämigt. (Ej pga. laktosintolerans).
    -Äter inte sås.
    -Äter inte sallad eller råa grönsaker.
    -Äter inte ris, couscous eller andra gryn.

Det står heeelt still i huvudet. Kommer inte på någon varmrätt att laga! Skippar förrätt för enkelhetens skull... Efterrätt får bli kladdkaka.

Kul med en utmaning kanske den vane kocken säger, men jag är långt ifrån skillad i köket!

Idéer mottages tacksamt!

• Svar på tråden Finmiddag till petig bekant?
  • Lilia

Är de inte veganer? (jag tänkte eftersom de inte äter något med creme fraiche och dylika produkter. Jag tänker spontant på tacos, byt ut köttfärsen mot quorn eller svarta bönor.

• Lilia

Eller vad sägs om en linssoppa med något gott bröd. Ett recept tips är en het linssoppa som innehåller: 2 hackade gula lökar, 2 krossade vitlöksklyftor, 3-4 hackade morötter, 2 dl röda linser, 1 burk passerade tomater, 1 1/2 tsk paprika pulver, 1 1/2 liter vatten, 1 buljongtärning, 1 tsk tabasco, 1 finhackad chili, 2 grovhackade paprikor, 2 dl majs, 1 burk oliver. Gör såhär: Stek löken och vitlöken. Häll i allt annat UTOM paprikan, majsen och oliverna. Låt koka i 30 minuter, rör om då och då. Ta av kastrullen från plattan och tillsätt majs, oliver och paprika. Rör om. Receptet räcker till 5-6 personer.

• Lilia

Så kan man såklart göra bönbiffar med hasselbackspotatis eller råstektpotatis och vitlöks- och persiljesmör. Till det kan man koka delade majskolvar. (det finns färdigdelade.)

• Lilia

Halloumiburgare är också gott, men pommes till.

• kiriaki

Haha men eeh vafan ater dom? Luft och vatten? Man kan val anda inte vara vegan och vagra ata sallad eller gronsaker? 

• Palma

Lax och potatis. Kokta grönsaker, broccoli och sås på sidan om till de som vill ha.

Annars får du väl fråga vad de brukar äta?

• Lilia

Jag kom på en till sak, potatisgratäng och några biffar från Hälsans kök, med några kokta grönsaker till. Eller någon form av soppa med bröd (t.ex svampsoppa eller sparrissoppa)

• Nyfiken gul

du behöver ju inte ha sås I maten - den kan du servera på sidan om. 

Kokt potatis verkar ju funka så det kan du servera - kanske Hasselbackspotatis?

Kanske göra en stek? Slotsstek med hasselbackspotatis?

Kokta grönsaker i en skål vid sidanom samt sås och sallad.

är det för "lite" att bjuda på så servera ett gott bröd till med smör och ost kanske. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lilia
    Nyfiken gul skrev 2013-01-08 07:21:08 följande:
    Kanske göra en stek? Slotsstek med hasselbackspotatis?. 

Är inte Slottsstek kött? De åt ju inte kött!
  • Nyfiken gul
    Lilia skrev 2013-01-08 07:25:52 följande:

Är inte Slottsstek kött? De åt ju inte kött!
    jag såg det , jag missade och tänkte bara på såsen... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Finmiddag till petig bekant?