Hur ska vi få våran ettåring att sova?
En sömnlös mamma söker råd?
Vår dotter vägrar sova själv en längre tid, hon ska alltid somna hos mig vid 7-8 på kvällen och jag flyttar över henne till sin säng när hon sover tungt, detta håller alltid max 1 timma. Hur trött hon än är!
Hon vägrar somna om i sin säng och allt börjar om från början för mig igen - Jag får sitta med henne ännu en gång tills hon somnar igen (hon blir väldigt pigg efter 1 timmes sömn) och pappa duger inte, aldrig. Oftast somnar hon runt 23 tiden igen och jag lägger henne i sin säng. Denna gång brukar hon sova 2-3 timmar sen ska hon upp och sova jämte (på) mig, något annat duger inte..och hon vaknar så fort jag ska upp för att gå på toa eller dricka..och jag är alltid rädd för att hon ska ramla ner från sängen så man kan säga att jag alltid sover med ett öga öppet. Kan aldrig sova ordentligt när jag vet att hon ligger i samma säng. Har hennes spjälsäng jämte våran säng men hon vill ändå inte ligga där..
Ibland har jag självklart testat att lägga mig jämte henne i våran säng tills hon somnat för att sedan gå där ifrån, men då vaknar hon fort igen och skriker efter mamma..Jag måste alltså vara med henne hela tiden från klockan 7-8 på kvällen tills morgonen därpå. Samma sak när hon ska sova middag på dagarna, hon bara ska somna hos mig, inte i sin egna säng.
Jag börjar bli helt uttmattad på detta, att aldrig få sova och en dusch på kvällen är bara att glömma om inte hon får följa med, en film med mannen, sexliv? .. jag får aldrig vara en liten stund för mig själv. Vad ska jag göra? Sen har jag en pigg snart 3 åring som vaknar runt 6 på morgonen att ta hand om..Så det blir väldigt intensivt utan sömn. Varför kan hon inte sova själv? Jag hade inte haft några som helst problem med att hon ska somna hos mig, bara hon kunde fortsätta sova själv sedan..ska tillägga att hon vill aldrig ta emot flaska med välling/ersättning på natten. Så den biten funkar inte heller..