• Anonym (TS)

Hur får man (enkelt) koll på kalorier i den mat men stoppar i sig?

Hej!

Ja, jag är en av alla oss som tagit tag i att försöka gå ner i vikt efter nyår. Första veckan gick jag ner 1 kg, skönt, men tänkte att jag skulle få lite mer koll på vad jag verkligen stoppar i mig och inte "bara" sluta med socker samt försöka hålla igen portionerna.

Genom att fylla i lite uppgifter på nätet på en sida så kom den uträkningen fram till att jag ska äta 1332 cal per dag för att gå ner 0.5-1 kg i veckan. Jaha, hur tänker jag nu? Googlade lite snabbt men blev trött i huvudet när jag började läsa. Är det meningen att jag ska fylla i varenda liten sak jag stoppar i mig samt väga det så att någon omvandlare på nätet eller kanske en app i mobilen kan berätta hur många kalorier jag stoppat i mig den måltiden. Det låter ju rätt jobbigt men så är det ju iofs lite jobbigt att gå ner i vikt också...;)

Någon som kort kan förklara för en trött småbarnsmor hur man ska tänka och gå tillväga? Rekommendera sidor på nätet eller appar man kan använda?

TACK!!     

• Svar på tråden Hur får man (enkelt) koll på kalorier i den mat men stoppar i sig?
  • längtande83a

Jag provade en kaloriräknare (app) minns inte vad den hette, men den var riktigt jobbig så det spelar inte så stor roll. Man kunde inte fylla i själv, varken mat eller mängd utan man fick välja av det som fanns i rullningslistan och det stämde inte alltid.

• laxenn

Jag använder Aftonbladets Viktklubb och tycker att det funkar superbra! En nära vän använder appen ShapeApp, verkar vara ungefär detsamma fast gratis (Viktklubb kostar 99 kr/månaden, men det är det värt). Visst det tar tid, men det är det värt! Jag har gått ner strax över 1 kg i veckan sedan jag började i början av december :)

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-08 10:55:36 följande:
    Hej!

Ja, jag är en av alla oss som tagit tag i att försöka gå ner i vikt efter nyår. Första veckan gick jag ner 1 kg, skönt, men tänkte att jag skulle få lite mer koll på vad jag verkligen stoppar i mig och inte "bara" sluta med socker samt försöka hålla igen portionerna.

Genom att fylla i lite uppgifter på nätet på en sida så kom den uträkningen fram till att jag ska äta 1332 cal per dag för att gå ner 0.5-1 kg i veckan. Jaha, hur tänker jag nu? Googlade lite snabbt men blev trött i huvudet när jag började läsa. Är det meningen att jag ska fylla i varenda liten sak jag stoppar i mig samt väga det så att någon omvandlare på nätet eller kanske en app i mobilen kan berätta hur många kalorier jag stoppat i mig den måltiden. Det låter ju rätt jobbigt men så är det ju iofs lite jobbigt att gå ner i vikt också...;)

Någon som kort kan förklara för en trött småbarnsmor hur man ska tänka och gå tillväga? Rekommendera sidor på nätet eller appar man kan använda?

TACK!!     
    Läs på förpackningarna, det står ofta vad det innehåller per 100g.Det är inte så viktigt om du ena dagen äter 1200 och någon dag 1400, du kommer ändå att bli smalare tillslut. Kroppen vänjer sig vid konstanta intag, så inte alltid bra att ligga för lågt.
  • Anonym (Bernie)

Ja det kanske är lite jobbigt men efter nån vecka när du lärt dig vad motsvarande mängd av ett livsmedel innehåller i form av kolhydrater, protein, fett och kalorier totalt sett så kanske det sitter sen. Du får själv avgöra om det är värt det för dig eller om du vill använda någon annan form av "verktyg" för att hålla koll på ditt intag (tallriksmetoden, handflatemetoden, inte äta efter 19, viktväktarmetoden, LCHF osv.)

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-08 10:55:36 följande:
    Hej!

TACK!!     
    Testa matkalkyl.se där du kan skriva in vilket livsmedel/matvara som helst och få en tabell över hela dess sammansättning (kaloriinnehåll, näringsämnen, kolesterol mm mm). Uppgifterna hämtas från livsmedelsverket så det borde vara tillförlitligt. Lycka till! :)
  • Tesselajnen

Viktklubb.se - Kostar pengar, är dock värt det tycker jag personligen
    Matdagboken.se - Var gratis eller är fortfarande? Gillade inte den sidan personligen
    eller shapeup appen, som du fått tips om redan

Sen är det bara väga och lägga in i något av alternativen du hittar för att få koll på vad det är du stoppar i dig :) Tar ett tag att komma upp på banan, men det ger bra koll i slutändan.

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Anonym (TS)

Tack för era svar!! Har nu varit inne på era länkar. matkalkyl.se verkar ju bra. Appen Shape Upladdade jag ner men hänger nog inte helt med hur den fungerar. Kanske man måste betala för att den ska vara vettig att ha? Någon som använt den som är nöjd?

Tesselajnen, har funderat på viktklubb men vet inte om jag vill lägga pengar ännu. Blir nog så om jag inte lyckas med "min egna metod". Har hört gott om den iaf från flera håll.

Så, det är här med att räkna kalorier handlar då om att jag måste väga maten inför varje måltid (tills jag ungefär lär mig se med ögat hur mycket det är ungefär?) och sen lägga in varje matdel i rätten på t.ex. matkalkyl.se för att se hur många kalorier det blir sammanlagt?

Sen undrar jag också: om jag nu ska äta ca 1300 kal och sen är ute och går och gör av med t.ex. 350 kalorier. Ska jag äta lite till då eller se det som en bonusnedgån mot andra dagar som jag inte gör av med dessa kalorier? Har fått för mig också att man inte får äta för lite för då går man inte heller ner i vikt?     

• Anonym (kåt)
    Anonym (TS) skrev 2013-01-08 21:13:48 följande:
    Tack för era svar!! Har nu varit inne på era länkar. matkalkyl.se verkar ju bra. Appen Shape Upladdade jag ner men hänger nog inte helt med hur den fungerar. Kanske man måste betala för att den ska vara vettig att ha? Någon som använt den som är nöjd?

Tesselajnen, har funderat på viktklubb men vet inte om jag vill lägga pengar ännu. Blir nog så om jag inte lyckas med "min egna metod". Har hört gott om den iaf från flera håll.

Så, det är här med att räkna kalorier handlar då om att jag måste väga maten inför varje måltid (tills jag ungefär lär mig se med ögat hur mycket det är ungefär?) och sen lägga in varje matdel i rätten på t.ex. matkalkyl.se för att se hur många kalorier det blir sammanlagt?

Sen undrar jag också: om jag nu ska äta ca 1300 kal och sen är ute och går och gör av med t.ex. 350 kalorier. Ska jag äta lite till då eller se det som en bonusnedgån mot andra dagar som jag inte gör av med dessa kalorier? Har fått för mig också att man inte får äta för lite för då går man inte heller ner i vikt?     
    Hej, att hålla koll på kalorierna är nog bra, men lika väsentligt är att hålla koll på vilken typ av mat kalorierna kommer ifrån!

Jag har följande tips, som enligt min erfarenhet är enklast och effektivast (nu vet jag i och för sig inte hur mycket du vill gå ner - själv har jag aldrig haft ett BMI över 25, så jag har bara hållit igen när jag kommit över min personliga trivselvikt):

1. Rör dig mer i stället för att "jojo-banta". Om möjligt, gå en halvtimme på morgonen till jobbet, gå en halvtimme hem. Om du kör bil, parkera bilen långt ifrån dit du ska och få dig en promenad sista biten. Skaffa gärna en stegräknare, minst 7000 steg ska man ta om dagen för hälsans skull). Du blir inte automatiskt mycket hungrigare för att du rör dig lite mer, och behöver alltså inte tvunget "fylla på".

2. Enligt forskarna kommer man också långt med dessa grundkostråd: Fett i flytande form - frukt i fast form. Dvs - använd raps-, solros, eller olivolja extra virgin att steka i (olivolja är bäst), i övrig matlagning (bakning mm), byt ut allt smör mot rapsolja och en liten nypa salt. Skippa fruktjuicer och ät färsk frukt i stället. Ha alltid t. ex. äpplen hemma och ta ett sådant när suget kommer. Hoppa också över kvälls-/nattmackan och ät en frukt, en morot eller en bit gurka i stället. Det man äter kort före sänggåendet förbränner inte kroppen effektivt. Fråga själv sumo-brottarna i Japan - de äter brakmåltider precis innan de lägger sig, just för att bli så stora och feta som möjligt.

3. Ät mer kokt mat i stället för stekt/friterat. Om du gör t. ex. köttgryta - bryn inte köttet först utan kok upp buljongen/kokspadet först, och lägg sedan i kött/grönsaker. Byt ut vitt, onyttigt ris mot vildris/fullkornsris eller ännu hellre mot goda alternativ som matkorn eller matvete. Ät mer bönor i stället för potatis, byt ut vit pasta mot fullkornspasta. Byt ut grädde i såser mm till mjölk och ev lite mer redning, och spara grädden till högtidliga tillfällen/bjudningar.

4. Undvik s k "light-produkter". Det finns forskning som tyder på att konstgjorda sötningsmedel i stället ökar sockerbehovet. En del substanser anses dessutom vara cancerframkallande. Rent generellt - välj livsmedel med så få tillsatser/E-ämnen som möjligt.

5. För att inte tappa modet, föreslår jag att du inte ställer dig på vågen förrän 2 månader efter att du lagt om din diet. Det tar ett tag innan kroppen svarar och börjar ta av festreserverna (om man inte hårdbantar/fastar), och det är lätt att ge upp om man väger sig varje dag och inte omgående ser en tydlig tendens. Väg dig gärna på morgonen, då man ju väger som minst...

6. Om du har möjlighet - börja med styrketräning för att "shape-up". Det händer mycket i kroppen just de två första månaderna då man ser tydligt resultat vid träning 3 ggr i veckan. Detta motiverar en ytterligare att ta hand om sin kropp. Lägg gärna några hundralappar på att få ett vettigt träningsprogram av en personlig tränare - du vill kanske få bort lite mage men behålla mycket bröst, och det finns sätt att träna för att lyckas med det. Sedan finns det ju andra kroppsdelar man kan träna för att både du och din partner ska njuta mer av sexlivet! :) Vissa påstår att de inte ha tid att träna - sedan jag började träna tycker jag dock att jag inte har tid att INTE träna.

7. Om du har möjlighet - ät inte lunch ute, där du inte ha kontroll på innehållet i maten (restaurangmat är i allmänhet mycket fetare och mer onyttig än hemlagat).

Mycket av det jag skriver ovan är kanske redan självklart för dig, men jag lovar dig att du både kan äta dig mätt och gå ner i vikt om du följer dem. Lycka till! *** Kram ***
  • LexuZZz

Pröva Calorific! Perfekt om du vimm ha koll på vad du äter och hur många kalorier det finns i maten! Appen är av Noom.

• Magnoliiee
    Anonym (kåt) skrev 2013-01-09 09:04:15 följande:
    2. Enligt forskarna kommer man också långt med dessa grundkostråd: Fett i flytande form - frukt i fast form. Dvs - använd raps-, solros, eller olivolja extra virgin att steka i (olivolja är bäst), i övrig matlagning (bakning mm), byt ut allt smör mot rapsolja och en liten nypa salt. Skippa fruktjuicer och ät färsk frukt i stället. Ha alltid t. ex. äpplen hemma och ta ett sådant när suget kommer. Hoppa också över kvälls-/nattmackan och ät en frukt, en morot eller en bit gurka i stället. Det man äter kort före sänggåendet förbränner inte kroppen effektivt. Fråga själv sumo-brottarna i Japan - de äter brakmåltider precis innan de lägger sig, just för att bli så stora och feta som möjligt.
    Hur får man tag på dem då?
Svar på tråden Hur får man (enkelt) koll på kalorier i den mat men stoppar i sig?