• Elsakling

Hur rengör/tvättar man en nerspydd soffa på bästa sätt?

Min 7-åring har lyckats spy ner hela vår soffa? Dynklädseln är avtagbar så den kan man ju lämna in på kemtvätt men hur gör man med resten? Armstöden som är buntade och yttersidan på soffan? Vi har ett väldigt grovmaskigt tyg så det kryper verkligen in i varenda skrymsle och stinker något fruktansvärt?

Finns det några medel som är bra eller någon maskin man kan hyra? Snälla ös på med alla tips ni kommer på. Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur rengör/tvättar man en nerspydd soffa på bästa sätt?
  • Ramborg

Skumtvättmedel

Galltvål

Matt-tvätt-maskin (finns att hyra, jag minns att mina föräldrar tvättade heltäckningsmattorna med en när vi barn haft magsjuka.)

42.
  • JETS

Jag har heller ingen aning men följer gärna tråden om du får några bra tips. Jag har sett textil rengöring på flaska men har svårt att tro att den verkligen rengör, den lägger väl sig mest på ytan?!?

• La Lola
    Elsakling skrev 2013-01-08 12:53:12 följande:
    Står att man måste testa färgbeständigheten på tyget. Vet inte riktigt om jag vågar. Har du använt den?
    Ja men bara på en fläck på en vit matta....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Elsakling
    JETS skrev 2013-01-08 11:59:10 följande:
    Jag har heller ingen aning men följer gärna tråden om du får några bra tips. Jag har sett textil rengöring på flaska men har svårt att tro att den verkligen rengör, den lägger väl sig mest på ytan?!?
    Ja och speciellt om det handlar om mer än enstaka fläckar. Här snackar vi stor slemmig filmjölksspya som stinker något fruktansvärtKräks. Ingen liten rödvinsfläck liksom Tungan ute
  • Elsakling
    Ramborg skrev 2013-01-08 11:57:44 följande:
    Skumtvättmedel
    Galltvål
    Matt-tvätt-maskin (finns att hyra, jag minns att mina föräldrar tvättade heltäckningsmattorna med en när vi barn haft magsjuka.)
    Vet du vem som hyr ut sådana? Är det städfirmor eller kemtvättar?
  • Ramborg
    Elsakling skrev 2013-01-08 13:22:00 följande:
    Vet du vem som hyr ut sådana? Är det städfirmor eller kemtvättar?

Googlade lite. Tvattonline.se/mattvattmaskin påstår att lokala färg-och golvhandlare liksom kemtvättar brukar kunna hyra ut såna för ca 100 kr per dygn.
    42.
  • Gustav Niclas

Det låter inte alls trevligt!

Vi var med om liknade här hemma när influensan var här

Www.Mattvatten.Nu

De Hjälpte oss att både rengöra vår soffa, där lite spya hade kommit och vår fåtölj

Svar på tråden Hur rengör/tvättar man en nerspydd soffa på bästa sätt?