• AnnaStream91

Från sjukskriven till mammaledig?!

Hej!

Jag har en fråga/dilemma som jag går och nöter runt på i mitt tankehav. Efter att ha försökt ringa till Försäkringskassan och gång på gång hamnat i en kö på närmare 400 samtal innan så vänder jag mig till FL. Många brukar veta en hel del om ganska mycket. Är det nu någon som vet hur detta fungerar:

Jag hade jobbat 2 månader på mitt jobb innan jag blev 100% sjukskriven av giftstruma, säg att jag nu blir gravid -kan man då övergå från sjukskriven till föräldraledig? Och hur skulle min situation se ut då? Dvs. hur räknas föräldrapenningen? Någon vänlig själ som vet?

Mvh,
    Anna!
  • Svar på tråden Från sjukskriven till mammaledig?!
  • Försäkringskassan

Hej Anna!

När du är sjukskriven skyddar du din inkomst, även så vid föräldraledighet under barnets första år.
    Vad vi behöver veta är vad du gjorde innan de 2 månaderna som du jobbade.
    Detta för att kunna fastställa 240-dagars villkoret som avgör vilken nivå du har rätt till när det gäller föräldrapenningen.

Kravet är att föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning (240-dagarsvillkoret). Om kravet inte är uppfyllt  lämnas föräldrapenning på grundnivå 225 kr.

Hälsningar
    Kira, handläggare

Svar på tråden Från sjukskriven till mammaledig?!