• Sagoflickan

    Får förskolan tvångsförflytta våra barn?

    Jag har en dotter född 09 som går på Glimmingehus förskola i Malmö och har så gjort i 2,5 år. I höstas presenterade förskolechefen en ny grupp som skulle starta och som man frivilligt fick anmäla sitt barn till. Det var en äventyrsgrupp där barnen skulle vara utanför förskoleområdet fem timmar om dagen, mestadels utomhus. Jag och min man var inte alls intresserade av detta. I slutet av november fick vi plötsligt ett mejl där det stod att alla barn födda 09 skulle börja i äventyrsgruppen den 1 februari. Vi blev väldigt förvånade över detta plötsliga och minst sagt oväntade besked. Men tydligen finns det inte plats för våra barn i de äldre barngrupperna som de egentligen ska flyttas till och samtidigt är det många yngre barn på kö som behöver våra barns platser. Våra barn faller alltså mellan stolarna och blir tvångsförflyttade till en helt annan form av förskoleverksamhet som vi som föräldrar aktivt valt bort. Det visade sig att de inte fått in några frivilliga anmälningar till denna äventyrsgrupp. Inga föräldrar var intresserade. Jag och min man är liksom de flesta andra föräldrarna mycket upprörda över detta och undrar om det ens får gå till så här? Får de gå över föräldrarnas huvud och tvångsförflytta våra barn? När jag frågade vad som händer om vi vägrar fick jag svaret att då får barnet gå kvar men det blir utan alla sina kompisar. Detta känns som utpressning. Senare info indikerar att barnen kanske inte alls får behålla sina förskoleplatser vid vägran utan kan flyttas till andra dagis. Men om min dotter har blivit tilldelad en förskoleplats på Glimmingehus sedan 2,5 år tillbaka kan de väl inte bara ta den ifrån henne?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-08 13:07
    Jag vill tillägga att jag verkligen tycker om min dotters förskola och hennes pedagoger så jag vill inte hänga ut dom. Vi trivs och vill ha henne där. Flytten är förskolechefens verk och inte deras.

  • Svar på tråden Får förskolan tvångsförflytta våra barn?
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Låter lite konstigt alltihop. Har ni något föräldraråd?
    Annars bilda ett.

    Jag vet faktiskt inte om man kan flytta barn  så där...vad säger pedagogerna?

    Inger 

  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Låter lite konstigt alltihop. Har ni något föräldraråd?
    Annars bilda ett.

    Jag vet faktiskt inte om man kan flytta barn  så där...vad säger pedagogerna?

    Inger

Svar på tråden Får förskolan tvångsförflytta våra barn?