Hjälp, min dotter äter bara burkmat!
Min dotter fyller 1 snart. Hon börjar förskola om ett par veckor. Till saken hör att hon är en liten matkrånglare. Hon har alltid krånglat med maten och matvägrat och inte velat ha osv, men nu är det så att hon nästan uteslutande äter burkmat, inget hemlagat alls. Jag är jätteorolig för hur det ska bli när hon börjar på dagis, Ja, visst KAN det bli så att hon tar efter de andra barnen när hon ser dom äta men hon är liksom inte intresserad av mat känns det som.
Hon äter heller knappt själv alls, jag försöker låta henne pilla själv men hon leker mest med det eller kastar på golvet. Gröt funkar ibland (om jag ger henne alltså), välling vägrar hon, ersättning funkar nån enstaka gång men oftast dricker hon bara ca 50-60 ml, smörgås funkar inte. Har testat ägg och pannkaka till mellis men det går inte ner. Hon får ofta smaka på vår mat och då kan hon äta ett par skedar ibland men om man gör iordning en portion åt henne vill hon plötsligt inte ha längre. Frukt äter hon inte heller. Clementin går bra om hon får det i sin taste teaser-napp, annars spottar hon mest ut. Vet inte vad detta beror på! Burkmaten är det som funkar "bäst" och även då kan man ibland behöva sitta i 30 min för att få i henne.
Jag är jätteorolig för hur det ska gå på dagis! :(
Är det någon som haft liknande problem som sedan löst sig? Jag behöver alla tips och råd jag kan få!