• zatori

Hjälp, min dotter äter bara burkmat!

Min dotter fyller 1 snart. Hon börjar förskola om ett par veckor. Till saken hör att hon är en liten matkrånglare. Hon har alltid krånglat med maten och matvägrat och inte velat ha osv, men nu är det så att hon nästan uteslutande äter burkmat, inget hemlagat alls. Jag är jätteorolig för hur det ska bli när hon börjar på dagis, Ja, visst KAN det bli så att hon tar efter de andra barnen när hon ser dom äta men hon är liksom inte intresserad av mat känns det som.

Hon äter heller knappt själv alls, jag försöker låta henne pilla själv men hon leker mest med det eller kastar på golvet. Gröt funkar ibland (om jag ger henne alltså),  välling vägrar hon, ersättning funkar nån enstaka gång men oftast dricker hon bara ca 50-60 ml, smörgås funkar inte. Har testat ägg och pannkaka till mellis men det går inte ner. Hon får ofta smaka på vår mat och då kan hon äta ett par skedar ibland men om man gör iordning en portion åt henne vill hon plötsligt inte ha längre. Frukt äter hon inte heller. Clementin går bra om hon får det i sin taste  teaser-napp, annars spottar hon mest ut. Vet inte vad detta beror på! Burkmaten är det som funkar "bäst" och även då kan man ibland behöva sitta i 30 min för att få i henne.

Jag är jätteorolig för hur det ska gå på dagis! :(

Är det någon som haft liknande problem som sedan löst sig? Jag behöver alla tips och råd jag kan få! 

• Svar på tråden Hjälp, min dotter äter bara burkmat!
  • Lovisa09

Min dotter var likadan, uppvuxen på burkmat, macka åt hon första gången när hon var över två. Alltid varit liten i maten. Vägrar gröt och yoghurt, älskar dock välling och äter det än,2,5 år nu. Frukost får vi knappt i henne så dagisdagar är det välling som gäller till frukost. Var också orolig inför dagis. Men det var INGA problem. Om det nånstans hon äter bra och det som serveras så är det på dagis.:) och fram till nått halvår sedan hamnade även hennes mat mestadels på golvet men så är det tack och lov inte längre. Det blir sakta men säkert bättre här hemma! Så jag tror inte du behöver oroa dig och om det är problem så finns ju pedagogerna till hjälp. Lycka till!!

• Duckan

Det mesta brukar lösa sig på dagis . Faktist.
    Vet dock att min mamma har berättat (jobbar på fsk) att de ibland har haft barn som matvägrat och då har de sagt till föräldrarna att, i en övergångsfas, skicka med burkmat eller välling som de då har gett till barnet i fråga.
    Nu kanske inte alla fsk jobbar så, kan tänka mig att dotterns skulle neka, men du kan alltid höra dig för om det visar sig att hon inte får i sig någonting under dagarna.

• Loriyana

Jag säger som alla andra...oroa dig inte.

• castafiore

Jag tror inte heller du behöver oroa dig.

Mina båda barn vägrade burkmat, och det gick bra det också.

• viseversa

Jag har haft ett barn som hade extrema problem med maten i samma ålder. Jag var så orolig. MEN efter en månad på dagis hade det lossnat och hon åt till min stora lycka.

• Ruggugglan

Vi hade samma problem med min son. Han vägrade äta annat än burkmat och det skulle helst vara utan bitar. Jag hade sådan ångest inför det här med maten. Första dagen på inskolningen så var det potatisklyftor och kycklinggratäng. Trodde aldrig att det skulle fungera! Snacka om att jag blev förvånad när ungen äter med stor aptit och vill ha mer!
    Sonen åt inte heller själv, men det hjälpte personalen honom med.

Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig. Det kommer att släppa så småningom och av någon konstig anledning så brukar det alltid fungera mkt bättre på förskolan

• zatori

Tack för pepp! Jag hoppas ni har rätt och att det bara är så enkelt att hennes matproblem försvinner när hon börjar på dagis. Känns så osannolikt bara när jag testat typ allt här hemma och ingenting duger. :/ Till saken hör också att hon är rätt liten och väger inte ens 8 kg så jag vill ju inte att hon tappar i vikt till följd av att hon inte äter... 

• castafiore
    zatori skrev 2013-01-08 19:10:40 följande:
    Tack för pepp! Jag hoppas ni har rätt och att det bara är så enkelt att hennes matproblem försvinner när hon börjar på dagis. Känns så osannolikt bara när jag testat typ allt här hemma och ingenting duger. :/ Till saken hör också att hon är rätt liten och väger inte ens 8 kg så jag vill ju inte att hon tappar i vikt till följd av att hon inte äter... 
    Men du tillsätter fett i burkmaten?
  • zatori

Oh ja! Rapsolja i ersättning och gröt och både rapsolja och smör i burkmaten. Verkar hjälpa föga...

Svar på tråden Hjälp, min dotter äter bara burkmat!