• jesset

Vad tar ni för smärtstillande för endometrios?

Vad äter ni för medcin och hur ofta?är ni oroliga för leverskador?

• Svar på tråden Vad tar ni för smärtstillande för endometrios?
  • oliven91

Jag fick diagnosen i november och då tog jag redan p-piller Neovletta eftersom jag hade misstankar om endometrios. Efter operationen sa min läkare att jag skulle påbörja en annan behandlingsmetod med tabletter som heter Provera, men de funkade inte alls för mig! Smärtor, blödningar och hjärtklappningar. Så jag bytte tillbaka till Neovletta och mår nu jättebra!

• oliven91

Glömde! Tar medicinen en gång per dag, på morgonen :)

• Cherrry

jag har svår endometrios jag går just nu på synarela näss spary.
    har prövat zoladex oxå o det hjälpte mig jätte bra är en spruta man tar varje månad eller var tredje månad.

jag är just nu orolig för benskördhet som man kan få av synarela om man har använt det ett tag, sen får jag andra biverkningar av synarelan just nu. ska till min läkare i morrn o tänkte ta upp om det finns nått annat.

går du TS på medicin nu?     

• jesset

Har gått obehandlad nu ett år typ,mycket värk så har blivit mycket tradolan för min del på detta år ,går på akupunktur nu jag har 6 gånger kvar på min behandling har hjälpt mig något,har tagit synerela 4 gånget förut mådde skit,hjälper inte akupunkturen mig nu för smärtan sks jag börja med Enantion,

• Choppen

Jag har gått på Neovletta och sedan jag sluta för att blir gravid har jag fått en speciell alvedon (lite starkare än vanlig och med en långsammare frisättning) och diklofenak som jag ska ta under mensen. Jag får ordentliga inflammationer med hög feber under både mens och ägglossning. Jag har provat Naproxen istället för diklofenak (de är inte så bra för njurarna) men de hjälpte inte ett dugg.

Nu har jag fått en TENS som hjälper mig genom det värsta  =)  

• myone

Jag äter cerazette just nu, och har gjort i snart ett år (testade neovletta först men mådde inge bra av dem).
    Har extrem "mensvärk" i stort sett varje dag sen ca 2 mån tillbaka, men vet inte vad jag kan testa för något annat.  

• Broccoli

Fick diagnos endometrios för ca 18 år sedan. Eftersom jag inte tåler hormon prepparat alls får jag snällt ta citodon alt ketogan (vid extrem smärta, stanna hemma från jobb) vid mina kramper under ca 10 dag. HAr provat på minipiller för några år sedan, men fick trombocytepeni av dem (minskad blodlevringsförmåga) så fick snällt avsluta den behandlingen.

• Broccoli

Glömde.. äter dagligen medicin för en rad olika sjukdomar jag har så jätte orolig är jag inte över leverskador.Det beror nog lite på hur din egen kropp reagerar på läkemedel, vi är ju alla olika :)

• joseeffin

Jag hade enanton april-september. Gick sedan över till mirena spiral kombinerat med cerazette. Inget av detta hjälper, har ont varje dag och i journalen står det nu svår kronisk smärtproblematik. Är nu obehandlad då jag vill försöka bli gravid.

Mediciner jag äter är:
    Morgon -
    2 st Alvedon 665 mg
    1 st cymbalta
    1 st arthrotec

Eftermiddag -
    2 st Alvedon 665 mg

Kväll -
    2 st Alvedon 665 mg
    1 st arthrotec

Natt -
    Lergigan
    Propavan
    Atarax (vid behov)

Har även targiniq och oxynorm vid behov.

• mamma 86

Jag har neovletta p-piller

när jag får min mens så tar jag naproxen mixat med alvedon. Hjälper inte jättebra men tar bort den mest akuta besvären ett par timmar iaf 

• joseeffin

Myone: du har inte pratat med läkaren om att kombinera cerazette med t ex mirena? Vad har du för basmedicin? Det är bra att ha en grund att stå på.

• myone
    joseeffin skrev 2013-02-07 15:28:38 följande:
    Myone: du har inte pratat med läkaren om att kombinera cerazette med t ex mirena? Vad har du för basmedicin? Det är bra att ha en grund att stå på.
    Grejen är att detta upptäcktes då jag var inlagt akut pga av smärtor och fick genomgå massor med undersökningar och en titthålsoperation.  Har ingen aning om vem jag ska kontakta då jag inte har någon speciell läkare. På vc där jag är skriven kan de ingenting.

Jag har ingen medicin alls. Har tagit naproxen tillsammans med panodil men får ingen direkt effekt på det. Och när det inte funkar så har jag låtit bli att ta då jag inte gärna stoppar i mig piller i onödan.
    Fick tramadol mot huvudvärk för ett tag sen och de funkade även mot smärtorna i magen, men mådde skit av dem, mådde illa och var yr och orkade inte göra något annat än att sova, så det är inte heller ett alternativ.

Ska prata med mvc för måste ändå kontakta dem snart för nytt recept, så ska höra om de vet var jag kan vända mig.

Vad är mirena för något? Kan verkligen ingenting om mediciner mot endo. 
  • joseeffin

Myone: De ska hjälpa dig på Gyn, så kontakta sjukhuset och be om att få träffa en läkare som kan något om endometrios.

Mirena är en hormonspiral. Den hjälper flera i kombination med cerazette.

Svar på tråden Vad tar ni för smärtstillande för endometrios?