• Anonym

Någon som blivit gravid av sex varje dag istället för varannan/var tredje?

Vi har försökt bli gravida i runt 10 månader nu och hitills har det inte velat ta sig. Vi har haft sex varannan/var tredje dag månaden om som vi läst man bör. Men nu funderar vi på att köra varje dag istället o kolla om det kan ta sig...nån som det funkar för?

• Svar på tråden Någon som blivit gravid av sex varje dag istället för varannan/var tredje?
  • Anonym (Japp)

Jag och min man har sex varje dag. Jag är gravid =)

• Anonym

Jag och min sambo hade sex varje dag och japp nu är man gravid i vecka 38+2..

• Anonym

Jag tror inte att man ska tänka så mkt på när och hur man har sex. Det gäller nog bara att släppa taget och ha sex när man känner för det. Då kommer det av sig själv.

• Anonym

jag är inte gravid men ville bara säga att jag läste en artikel för ett tag sedan där en fertilitetsläkare (tror jag han var) sa att det var en myt att man "samlade på sig spermier" genom att ha sex varannan dag. Det var en svensk läkare men tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag läste det nu.

Hoppas du får ett plus snart Glad jag är på jakt efter ett jag också Flört

• nozpa

Vi hade sex varje dag. 2:a barnet i magen nu. Iofs testade vi aldrig en massa metoder. Bara körde på. Kan ju inte skada.

• izgo

Oj. Skulle nog mer säga att du minskar chansen med sex vad 3dje dag..

• rödnos

Den läkare jag träffade i samband med ett av våra missfall var fertilitetsläkare på en IVF klinik här i Gbg. Han sa att det bästa var att ha sex var tredje dag.
    Sen blev vi gravida igen och är nu i vecka 38.
    Tänker man efter så var det så med dottern oxå.

• Anonym
    rödnos skrev 2013-01-08 18:08:38 följande:
    Den läkare jag träffade i samband med ett av våra missfall var fertilitetsläkare på en IVF klinik här i Gbg. Han sa att det bästa var att ha sex var tredje dag.
    Sen blev vi gravida igen och är nu i vecka 38.
    Tänker man efter så var det så med dottern oxå.
    Fast det verkar ju inte funka i vårt fall. Tack alla som svarat.
  • Anonym

Cheesus. Ju oftare du har sex, desto fler spermier får du i dig. Visst kan de vara av liiiiite sämre kvalitet om man gör det ofta, men å andra sidan så är de ett par miljoner fler. När det gäller spermier så vill man ha många i sig.

• Anonym

har man problem att bli gravid (kanske försökt i över ett år) kan man vinna på att ha sex varannan/var tredje dag, just för att det kanske är fler spermier. Är man normalt fertil är det däremot negativt då spermierna trots allt är i sämre skick. 

• Anonym (samma båt)
    Anonym skrev 2013-01-08 18:11:52 följande:
    Fast det verkar ju inte funka i vårt fall. Tack alla som svarat.
    Men då har det ju kanske inte med det att göra heller. Det är ju ganska mycket som ska stämma och för att komma från en fertilitetsläkare får man ju ana att han vet lite granna vad han pratar om. Spermierna är av bättre kvalité om mannen inte får utlösning så ofta. Så är det ju men det kan du ju läsa dig till lite var som helst. Tips, håll dig till vårdsidor om du vill ha lite mer pålitlig fakta. Sen är det bra om killen din käkar zinktillskott, om ingen av er dricker alkohol etc etc.   Lycka till!
  • Anonym (samma båt)
    Anonym skrev 2013-01-08 19:48:20 följande:
    har man problem att bli gravid (kanske försökt i över ett år) kan man vinna på att ha sex varannan/var tredje dag, just för att det kanske är fler spermier. Är man normalt fertil är det däremot negativt då spermierna trots allt är i sämre skick. 
    spermierna är ju inte i sämre skick bara för att man har sex varannan eller var tredje dag. fel fel. Resten stämde.
  • Trissan

Jag är nu i v.16 och detta barn blev till efter 11 månader. den månaden jag blev gravid så hade vi sex varje dag fram till äl=)

• rödnos
    Anonym skrev 2013-01-08 18:35:57 följande:
    Cheesus. Ju oftare du har sex, desto fler spermier får du i dig. Visst kan de vara av liiiiite sämre kvalitet om man gör det ofta, men å andra sidan så är de ett par miljoner fler. När det gäller spermier så vill man ha många i sig.
    just av DEN anledningen är det alltså bättre att ha sex varannan eller var tredje dag. läs på!
  • Trissan
    rödnos skrev 2013-01-08 19:55:27 följande:
    just av DEN anledningen är det alltså bättre att ha sex varannan eller var tredje dag. läs på!
    Inte släpper pungen ut ofärdiga eller dåliga spermier bara för att man har sex varje dag=) Kanske mindre antal, men inte sämre=)
  • Linches

Vi hade sex varannan till var tredje dag och vid ägglossning hade vi varje dag, jag blev gravid direkt den månad vi väl planerade att skaffa barn:)

• Anonym
    Anonym (samma båt) skrev 2013-01-08 19:54:40 följande:
    spermierna är ju inte i sämre skick bara för att man har sex varannan eller var tredje dag. fel fel. Resten stämde.
    nehe Förvånad det har jag läst flera gånger. bara för ett tag sedan i en artikel av en läkare på en motsvarande sida till familjeliv. Ska se om jag kan hitta den
  • Anonym

attans nu hittar jag inte det jag läste senast men hittade däremot en annan artikel som publicerats på dn.se Nu gäller detta kanske dom som utövat längre uppehåll mellan gångerna, men jag klistrar in det iaf.

"Hittills har man trott att avhållsamhet ger fler och bättre spermier. Men David Greenings forskning visar motsatsen: En man bör få utlösning, helst genom samlag, varje dag i en vecka före kvinnans ägglossning. Då minskar risken för skador på spermiernas arvsmassa, DNA.

- Ju kortare tid spermierna stannar kvar i kroppen desto bättre. De utsätts då inte lika länge för skadliga syremolekyler i kanalerna i testiklarna."

och från se.babycenter.com skriver man såhär: "Att det skulle förbättra dina chanser att bli befruktad om ni inte har sex ofta är en myt. Alla bevis pekar mot att tätare sex ökar chansen att bli gravid. Om ni har sex ofta, så ökar det chansen att spermierna i sädesvätskan är vid god vigör" 

Sen tror inte heller jag att sex varje eller varannan dag gör någon större skillnad, den lär bara vara marginell om någon ts. Ha sex du varje dag, förhoppningsvis går det vägen för er snart. 
  • Annsiss

Jag är gravid, blev det efter sex varje dag minst en gång / dag iinnan och under ägglossning, på första försöket, med dottern tog det 4 mån men då brydde vi oss inte om dagen i mån utan körde bara så ofta man hade lust, tror inte man ska läsa för mycket utan testa sig fram

Svar på tråden Någon som blivit gravid av sex varje dag istället för varannan/var tredje?