• Redbit

Boende i Toscana?

Hej!
    Jag ska ta med min mamma som fyller jämnt på hennes drömresa i vår, en vecka i Toscana.
    Nu söker jag ett boende någonstans i närheten av Florens. Någon som varit där och kan rekommendera något trevligt? Vi kommer att ha hyrbil, men vill inte behöva köra in i själva storstan - någonstans där man ta buss eller tåg in och kanske bara köra bil eller promenera till boendet skulle vara helt perfekt.

Det får också gärna finnas möjlighet att äta middag i närheten, behöver inte vara på själva hotellet/pensionatet/B&Bn, men så man inte måste ta sig så långt varje gång!

Vi flyger med Norwegian till Pisa och kommer att bo första natten där innan vi tar vår hyrbil och ska ha sex nätter på något annat ställe.  

• Svar på tråden Boende i Toscana?
  • Looloo97

Vi var i Toscana när min pappa fyllde 60, det var helt underbart! Vi bodde på en vingård i Lajatico som vi fann via in-italia.se 
    www.in-italia.se/italien/toscana/lajatico/azienda-agricola-bellavista/

Vi skulle överraska min pappa som inte visste om att vi skulle komma så vi flög till Florens och tog tåg därifrån till Pontedera och vidare med buss till La sterza där mamma och pappa befann sig och handlade (hon hade lurat dit honom under dagen) När vi klev av bussen höll han på att svimma ha ha!
    För övrigt tyckte jag faktiskt inte om Florens... Otrevliga människor och massor med trafik och svindyrt. Tiggare och folk som skulle blåsa en hela tiden.
    Vi åkte från Lajatico till Siena som var mycket mycket charmigare och trevligare! Det finns flera mysiga ställen som Volterra och San gimignano, jag hade gärna haft tid att resa runt mer för det var fantastiskt vackert. Det fanns flera mysiga restauranger utmed vägarna och alla var jättetrevliga trots att dom var dåliga på Engelska och vi kunde ingen Italienska Skrattande 
    Själv skulle jag skippa Florens om jag var ni, men jag kanske bara hade otur när jag var där. Hur som helst det är fantastiskt fint mellan Pisa och Siena och det finns flera fina gårdar att bo på. 

• Smurfina71

Florence är den staden vi helst undviker närviär i Toscana. Det är såmycket trafik och alla dessa moppar med dåliga ljuddämpare. Man får skrika tillvarann närman går omkring för att prata och öronproppar är skönt att ha. Omdin mamma är gammalså välj enav alladessa vackra rogivande bilfria städer istället som Toscana vimlarav. Florence är inte imponerande ommaninte gillar konstmuseum. Trångt, små piazzor, superdyra restauranger, avgaser o väsnigt. Inte en lugn plats o ingen utsikt. Nej väl vackra bilfria Siena eller fantastiska San Gimignano som båda ligger på kullarmed utsikt, fin luft. Det finns många små vackra städer på kullar med ringmur, bilfritt. Montalcino, montepulciano lite mer söderut med sina goda viner eller håll er i Chianti. Bergskedjan mellan Pisa o Florence med mysiga Greve in Chianti. Här finns massor av farm stays på gamla gårdar oftamed egna hus att bo i och restaurang intill. Vacker utsikt, svalka på natten osv. Men det är slingriga vägar att köra i Chianti. Dock är klimatet skönt. Söderut har du hetare Crete området med sina vackra böljande vyer. De som man ser på allamålningar. Här är dock varmt och torrt. Härfinns nära till varma källor ute i detfria. Superhäftig naturupplevelse. Välj att på i ettav alla bergsområden i Toscana då det blir svalt och fläktar på natten, plus den vackra betagande utsikten. Vill ni slänga bort en dag på Florence så kör till en av alla. De små stationerna som finns ett parmil därifråno ta tåget. Men ni njutermycketmer av Siena, San Gimignano, Grosseto, Lucca, Montalcino, Montepulciano eller Pienca. Bor gör man överallt på farmstays. Ofta i egethus eller avskilda boenden på en gård med egen uteplats. Oftamed pool och restaurang. Sök på Agriturismo.net eller lavilla.com.detman ska tänka på är atthuset ska ligga påen höjd samt nära till destörrevägarna så man lätt kan ta sig runt

Svar på tråden Boende i Toscana?