• Rullgardina

Sola eller tatuering först?

Jag hade tänkt sola solarium för att vara riktigt brun till när sommaren börjar. Grejen att jag vill även tatuera mig innan sommaren så bör jag sola innan eller ha "fräsch" hy och vänta tills tatueringen är läkt innan jag solar, eller spelar det ingen roll?
    Tacksam för svar! Glad

• Svar på tråden Sola eller tatuering först?
  • Butterflie

mja jag har alltid hört att man inte ska utsätta en ny tatuering för direkt solljus, var ial så de sa till mig när jag skaffade mina.

• Rullgardina

jo jag vet men det är även många tatuerare som inte vill tatuera "skadad" hud som solbränd hy faktiskt är. Men även om jag gör tatueringen snart och väntar minst två månader innan jag börjar sola så borde det väl gå bra?

• Miss Blue

Du ska inte sola med en nygjord tatuering. Hitta en tatuerare som är registrerad, där får du bra tips och råd.

• carro93

Det är ju ett tag kvar till sommaren så din tatuering hinner nog läka innan dess om nu tänkt göra den nu! Sen så kan du ha starkaste solskyddsfaktorn på tatueringen så är det nog ingen fara :)

• kluckis

Du ska ju inte sola typ samma dag!!
    Men jag skulle ha byggt upp en bra bränna och sedan låta huden vila minst 4 dagar innan jag tattuerar mig.
    Sen måste du skydda tattueringen från sol ca 3veckor  

kmv.blogg.se Första barnet-Bf 7jun ♥
  • Rullgardina

Så om jag väntar med att sola i två månader efter att tatueringen är gjord så och den känns bra och allt, så borde det ju gå bra.
    Får hitta en tatuerare som jag vill gå till och snacka med personen

• kluckis
    Rullgardina skrev 2013-01-08 18:11:39 följande:
    Så om jag väntar med att sola i två månader efter att tatueringen är gjord så och den känns bra och allt, så borde det ju gå bra.
    Får hitta en tatuerare som jag vill gå till och snacka med personen
    Ja det borde gå bra!
    Men du ska ju endå inte ligga och steka i ett solarium för den kan ju blekas! 
  • Anna Hbg

De riktlinjer jag fått när jag gaddat mig är att man ska undvika att sola, bada etc fram tills tatueringen är läkt dvs tills skorpan trillat av. Sen ska du även använda solskyddsfaktor på din tatuering för att förhindra att den bleks i färgen snabbare.

• Rullgardina

Hehe jag är ingen van solarium-människa så lär bara bli ca 10min åt gången men några gånger i veckan. Bör inte vara så svårt för mig att bli brun.
    Tack för alla svaren, bra att få bolla tankar Solig

• kluckis

Sola på som vanligt:) Men inte typ 4 dagar innan du ska gaddas.
    Sen hålla dig från solen tills tattueringen läkt helt.
    Sen smörja in med solskydd iallafall detta år.

Du kan ju gadda dig några veckor innan sommarlovet/semestern då du vet att du kommer vara mkt i oslen :)     

Svar på tråden Sola eller tatuering först?