• Anonym (Jag)

Ont å rasar i vikt!?

Förstår inte. Senaste månaden har jag haft jättekonstiga symptom. Tex :

Huvudvärk. Ofta flera dagar i rad.

Ont bakom ena ögat . En bultande känsla som kommit och gått.

Ont på vänster sida av magen, under revbenen men längre mot mitten och neråt.

Ryggen. Har haft galet ont i nedre delen av ryggen som sträckt sig ner mot ena benet mot knät..ryggskott/ diskbråck nåt sånt kanske? ( Detta hänger nog inte ihop med övriga symptom dock )

Aptitlöshet i perioder.

Magen är kaos. Hård/lös om vartannat. Svart avföring / slem förekommer.

Mer törstig än vanligt.

Men framförallt : Jag har rasat i vikt. Äter, hela tiden trots att hungern inte finns där. Har gått ner 7 kg på 4 veckor trots normal kosthållning.

Nu frågar ni varför jag inte gått till läkaren.. å det enkla svaret är att jag "vet" att de inte kommer hitta något..nej men lite drastiskt sagt men har ingen tro på vården. Eller inte vc iaf där man måste börja :/ Har blivit mer rädd än något att uppsöka läkare...

Vänder mig hit bara för att höra om någon haft liknande? Alla tankar eller erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ont å rasar i vikt!?
  • McIris

Har inte varit med om liknande men tycker du är GALEN som inte uppsöker vård. Förstår inte att du vågar chansa! Det behöver ju inte vara allvarligt men oavsett kan du ju faktiskt träffa en vettig läkare och få hjälp. Mirakel har ju skett

• Anonym (Jag)

Haha ja har du rätt i. Kan ju få träffa en bra!

Men trots det så hittar jah hela tiden "logiska" förklaringar och tänker att det beror på stress eller annat som inte är en sjukdom.. motsats till hypkondriker - dumdristig ?

McIris skrev 2013-01-08 19:19:14 följande:
    Har inte varit med om liknande men tycker du är GALEN som inte uppsöker vård. Förstår inte att du vågar chansa! Det behöver ju inte vara allvarligt men oavsett kan du ju faktiskt träffa en vettig läkare och få hjälp. Mirakel har ju skett

• Rullgardina

Hur gammal är du? Hur lever du- stressigt? Vikt? Fysiskt aktiv? Andra sjukdomar?
    Kan ju vara vadsomhelst, ring 1177 och prata med dem åtminstone, dem kan ha fel men dem kan också ha rätt Drömmer

• McIris
    Anonym (Jag) skrev 2013-01-08 19:22:58 följande:
    Haha ja har du rätt i. Kan ju få träffa en bra!

Men trots det så hittar jah hela tiden "logiska" förklaringar och tänker att det beror på stress eller annat som inte är en sjukdom.. motsats till hypkondriker - dumdristig ?
    Ja hypokondri är inte att föredra, men du måste vara mer rädd om dig! Dessutom känns det utomordentligt onödigt att gå med nåt som kan avhjälpas. 
  • Anonym (Jag)

Jag är 24 , lever väl inte mer stresigt än någon annan...jobbar heltid o har två barn å sambo. Upplever inte att jag är extremt stressad men vill gärna få stress till en förklaring ändå ;) jo men 1177 skulle man ju kunna ringa å rådfråga faktiskt! Ett till symptom jag har är kraftigt nedsatt syn men utan "synfel" som förklaring.

Fysisk aktiv men inget extremt. Tränar på normal nivå i mån av tid. Har dock minskat förbränningsdelen nu vid viktminskningen.

Vikten.. Är 174 cm och vägde för en månad sen 58. Vägde mig nyss å vågen sade 50 kg . Så 8 (!) kg minus på en månad :/

Rullgardina skrev 2013-01-08 19:27:06 följande:
    Hur gammal är du? Hur lever du- stressigt? Vikt? Fysiskt aktiv? Andra sjukdomar?

Kan ju vara vadsomhelst, ring 1177 och prata med dem åtminstone, dem kan ha fel men dem kan också ha rätt

• Rullgardina

Har den nedsatta synen kommit nu med?
    Ring och fråga kan ju vara något allvarligt med, inte värt att chansa.
    Jag söker inte till läkare heller i första taget, men du borde prata med någon mer kunnig

• Anonym (Jag)

Ja det var bland de första symptomet. Det jag uppmärksammade först.

Tack! ska rådfråga någon kunnig!

Rullgardina skrev 2013-01-08 20:30:02 följande:
    Har den nedsatta synen kommit nu med?

Ring och fråga kan ju vara något allvarligt med, inte värt att chansa.

Jag söker inte till läkare heller i första taget, men du borde prata med någon mer kunnig

• Rullgardina

Om du vill skriv gärna vad dem tror att det är här sen. Hoppas du mår bättre snart! Flört

• Anonym (Jag)
    Rullgardina skrev 2013-01-08 20:53:32 följande:
    Om du vill skriv gärna vad dem tror att det är här sen. Hoppas du mår bättre snart! Flört
    Absolut!

Tack för din tid, verkligen snällt av dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Heranell

Vissa av dina symptom (ex. törst, viktnedgång, nedsatt syn, magsmärtor) låter som diabetes, så ring vårdcentralen i morgon!

• Rullgardina

Det tänkte jag också på, viktnedgång kan ju också tyda på diabetes.
    Ts tänk på om din urin luktar sötare än vanligt för det är vanligt vid diabetes.

• Anonym (c)

Ja vissa av symtomen låter absolut som diabetes, så hoppas du kom iväg till vc idag.

• Apopan

Kan vara överproduktion i sköldkörteln också.

Bok tid hos vc iaf, sådär kan du ju inte ha det.

• Fundersam86

Fått nån klarhet TS? Fundersam då jag har många av dina symtom oxå. Rasat i vikt oxå, trots att ja redan är smal så nu säger alla att ja är mager, har nog inte vägt såhär lite sen tonåren.. Å tappat hälften av mitt hår. Å magen är precis som du beskriver fast det gör ont till höger om naveln. Var till doktorn men fick en som var totalt nonchalant...

Svar på tråden Ont å rasar i vikt!?