VIDE MI skrev 2013-01-08 19:54:04 följande:
Vi vet inte riktigt om vi vill döpa i kyrka eller ha en namngivningsfest, hur fungerar en namngivningsfest? Jag försåt att man har mer frihet, men jag tänker hur man tillkännager barnet osv.... Är det någon som har erfarenhet?
Precis som du vill ha den. Jag hade aldrig varit på något sådant när jag hade det för min dotter. Jag funderade på hur jag skulle vilja ha det och kom fram till följande:
En massa god mat.
Underbara människor närvarande.
En miljö jag trivs i, hade det på en vikingagård som jag älskar att vara på
Alla har inte ceremoni, en del har bara kalas helt enkel. Själv ville jag jättegärna ha någon form av ceremoni så jag gjorde såhär:
Jag och pappan inledde med att tala om vad dottern heter, fullständigt namn och varför hon heter som hon gör.
Sedan spelades några låtar upp. Först spelade dotterns pappa upp den låt han skrivit till sin dotter. Ceremoni och sedan spelades tre låtar i rad, en jag hade valt ut och två som min pappa spelat och sjungit in på CD (han var för sentimental för att klara av att sjunga live). Sedan var det mat och efter maten blev det presentöppning. Alla hade jättetrevligt, vi lyckades pricka in den enda dagen på med sol på tre veckor =D och maten var galet god.