• W0bben

USA - flytt och jobb

Hej!

Längesen man var online här senast, men jag vet om att det finns sjukt erfarna personer här, så varför inte fråga om råd och tips just här? =)

I vilket fall så hade jag så småningom tänkt att flytta till Amerikat.. Funderar mest på Kalifornien men det är ännu inte klart! Det jag undrar är...

* Skiljer det sig mycket i pris till skillnad från andra ställen i USA, som t.ex. New York, Phoenix osv.
    * Är det svårt att hitta boende? (Spelar inte så stor roll om det är nära havet eller inte, bara det ligger nära ett gym (hehe).
    * Vad behöver man ha med sig från Sverige om man nu gör en flytt? Man kan ju t.ex inte ta med sig säng osv som man kanske i vanliga fall gör. Är det något man bör tänka på extra noga?

------
    Jobb

Såhär ligger det till.... Jag har sen länge tillbaka kodat hemsidor och även hållt på mycket med web design. Jag går just nu på El & Energi linjen där vi lär oss b.la. att bygga datorer, skapa servrar, koda samt lite web design. Detta kan jag säga utan att skryta allt för mycket, att det är SKIT ENKELT! Åtminstone kodningen lärde jag mig för flera år sedan. Men i vilket fall så har jag redan sen jag började koda vilja jobba på något stort företag i USA, som t.ex. Google, facebook, mac osv... Men de tar ju uppenbart inte in vem som helst, vet ni hur det ligger till med någon av de nämnda företagen när det gäller praktik osv, finns det ens en möjlighet att komma och kolla eller att ens komma i kontakt med dem angående jobb. 

Jag vill återigen skryta lite om att jag har väldigt bra fantasi och jag kommer på massvis med idéer vilket är viktigt när man håller på med hemsidor! Så, vad tror ni? Finns det någon chans att man kan få jobb där? Isf, krävs det någon speciell utbildning som man enbart kan ta i USA eller räcker det med att ha gått ut en datorkurs på gymnasiet här i Sverige och har en väldans talang inom datorer och just kodning.

Tack på förhand!

• Svar på tråden USA - flytt och jobb
  • W0bben

Visum, lottas det inte ut 50.000 stycken per/år i green card lotteriet? Har för mig det nämligen:P

Bor du i USA just nu, Tow2Mater? 

• RockerChic

Nu kommer jag låta sjuuuukt negativ så ta det med en nypa salt.

Men för att få arbeta och bo i USA måste du ha arbetsvisum eller Green Card. Jo, en viss del lottas ut. Gäller att se upp med de fakeade lotterierna dock - finns många som betalat in massa pengar och blivit lurade! Att du kommer vinna i det är nog inget du kan räkna med.

För att bli anställd och få visum krävs det att du har det där lilla extra, konkurrensen inom IT-branschen är stenhård. De kommer nog knappast plocka in någon med enbart gymnasiekompetens från Sverige. Det finns nämligen så många utbildade, drivna ungdomar där redan, så du bör ha något som sticker ut för att de ska få upp ögonen för dig.
    Sen tror jag att det är enklare att söka jobb på plats, du lär känna människor, kan få tips och råd och träffa rekryterare direkt.

Mitt tips till dig - kolla upp skolor i Kalifornien, finns i LA där många svenskar går. Åk dit, bo där ett halvår och knyt kontakter. Det är fullt genomförbart och du kan dessutom få stöd ekonomiskt från CSN. Trivs du så fortsätt plugga och sök praktikplatser och sånt under tiden du är där.

(Det finns ingen som kan över nätet kan avgöra om du kan få jobb på Google baserat på att du har lätt för kodning på gymnasienivå och att du har bra fantasi.) Tungan ute

Lycka till! 

• RockerChic

Angående flytt och boende:

Om det är lätt eller svårt att hitta boende beror helt på var i Kalifornien du vill bo. Att hitta en liten lya mitt ute i ingenstans i någon liten håla - kanske inte så svårt.
    Att hitta egen lägenhet i San Francisco eller LA? Väldigt svårt.

Du behöver nog inte tänka så mycket på saker att packa, du får bara ha med dig ca 20 kg från Sverige utan att betala extra så några möbler och liknande är bara att köpa nytt. Det bästa att ha med sig är ett kontokort fyllt med pengar. Börja spara nu för allt kostar!    

• W0bben

Tack för svaren!

Att flytta till USA är verkligen det jag vill och jag ska verkligen göra allt för att kunna flytta dit i framtiden!
    Problemen är ju visum och jobb. Men om jag verkligen hittar ett jobb där jag sticker ut, finns chansen då att jag kan få ett visum?

• RockerChic

Får man vara nyfiken och fråga varför du vill just till USA? Du verkar ju inte vara inställd på en speciell stad utan kan tänka dig lite varsom... Har du varit där eller hur kommer det sig att du fastnat för just det landet?

Ja, om du hittar någon som är villig att anställa dig så kan du bli kvalificerad för ett H-1B-visum. Det innebär att du får komma och arbeta en viss tid, upp till 6 år. Företaget måste också betala för din aomkostnad kring visumet. Det kostar alltså företaget extra mycket pengar att anställa dig, jämfört med en likvärdig amerikan. 

Jag kan inte säga något om dina chanser, men du kommer inte få anställning med endast gymnasieutbildning. Du kommer behöva utbilda dig i Sverige (eller något annat land) först.

http://www.jobba-i-usa.com/h1b-visum.html

• jlhm

Prova med att ta kontakt med t.ex. Google eller Facebook i Sverige, de kanske kan erbjuda dig en anställning. Om du får ett jobb och de ser att du är extremt duktig så kanske du kan få chansen att flytta inom företaget till USA (dvs du måste välja ett företag som har verksamhet i USA som t.ex. Goggle, Facebook, Microsoft eller ett svenskt med dotterbolag i USA)

• Looktok

Flyttade till USA några år innan 9/11, men det var krångligt även då. Min dåvarande man hade gästarbetat 18 månader på ett stort it företag där, då vi bodde då tillfälligt. Vi längtade tillbaka efter några år, dom kände väl till han ( skapade ett av deras större projekt) och anställde honom. Men först måste företaget visa att dom letat efter amerikansk arbetskraft, haft annonsering ute och så. Det gäller att ha vissa kunskaper som är ovanliga. Sen fick han anställning, dom flyttade över oss, betalade allt, hela rubbet, första månaderna fri hyra i fin lägenhet så vi kunde leta hus. Sen gällde det att få greencard, som företagets advokater fixade åt oss, men tog ändå närmare fyra år att ha klart och säkert över 10k dollar per skalle. Nu idag, efter 9/11 tror jag det är ännu svårare. Men, där det finns en vilja, Finns en väg.

• TillFlorida

Jag flyttade över nu i September med min fru. Det var enklare för oss då min fru är Amerikanska. Det tog en del tid och en hel del pappersarbete att få mitt visa, ett så kallat CR-1 visa (Conditional resident). När de stämplade mitt visa vid gränsen blev det till mitt temorära green card (fick det riktiga tre månader senare).
    Även med åtta års erfarenhet inom IT i Sverige tog det ett tag att ordna ett bra jobb. Jag hade ett par intervjuer, men jobbet som jag till slut fick (efter två månader i USA) var ett jobb som jag haft en första telefonintervju för redan innan jag lämnade Sverige.
    Om du inte har en högskoleexamen är jobb inom IT i princip omöjligt att få. Många positioner vill de att du skall ha en Masters för. Det har gått lite inflation i utbildning i USA, så för att stå ut ur mångden måste man nästan ha en Masters. Det är inte fullt lika viktigt inom just IT dock. Där är det lika bra att kunna peka på ett antal års erfarenhet (Ofta men inte alltid).
    Lönerna varierar beroende på var i USA man jobbar och beror till viss del på hur dyrt det är att bo där. Jag bor i Orlando i Florida och här är lönerna inte lika höga som i New York eller San Fransico, men då Florida inte har någon statlig inkonstskatt så får jag behålla mer av vad jag tjänar. Jag tjänar $83000 per år, vilket blir 6916 i månaden. Efter skatt och obligatoriskt pensionssparande (På mitt jobb måste vi spara minst 4%, arbetsgivaren ger lika mycket till) f[r jag ca $1250 i veckan (Ja jag får l;n varje vecka) . Så jag får ca 78% kvar efter skatter och avgifter (Då ingår även de avgifter jag betalar för sjukförsäkring för mig och min fru).

• Gevieve

@TIllFlorida: Hur mycket kostar det att leva i Orlando? Matpriser? Bostadspriser?

• TillFlorida
    Jag köpte nyss ett hus på ca 200 kvadrat i ett fint område. Det kostade mig $285000. Priserna är påväg upp så räkna med kanske $325000. Kolla på zillow.com för att se hus till försäljning. De uppskattade värde de anger ger jag inte mycket för dock. Titta på vad folk faktiskt betalat istället, Man brukar dock buda ner något snarare än upp här. Jag hade ca 60000 dollar att lägga i handpenning så med ett lån på ungefär 225k med 3.75% ränta betalar jag $1050 i månaden i ränta och ammortering. Fastighetsskatten går på ca $300 i månaden och försäkringen ca $100. Jag hade riktigt svårt att få lån då alla större banker kräver att man jobbat i USA i två år. De vill ha skatteblanketten W2 för de senaste två åren för att se din historiska inkomst och de gillade inte mina Svenska motsvarigheter. Jag hade som tur var bra credit score så det löste sig till slut via en local credit union.
    Vi har två bilar som kostar ca $500 var per år att försäkra (så ca $100 i månaden för det). Jag kör ca 45 km om dagen för att ta mig till och från jobbet vilket med min bil gör att jag lägger lite över $100 i månaden på bensin. Frugan kör väldigt lite med sin bil då hon är arbetslös för tillfället.
    Sjukföräkringen har jag via jobbet, men jag tror att jag betalar ca $70 i månaden för frugan. Då har vi dock valt en hög självrisk på $3000 per år. De första $900 av det bekostas dock av min arbetsgivare i alla fall i form av ett konto för sjukvårdsutgifter som jag får i och med att jag valt den högsta självrisken (komplicerat det där med sjukvård).
    Vatten kostar ca $50 i månaden. El kostar mig för närvarande ca $100 i månaden, men när det blir varmare och luftkonditioneringen måste vara på hela dagarna räknar jag med ca $300 i månaden. Bredband betalar jag $50 i månaden för. Jag har valt att inte betala för kabeltv då jag tittar på allt online via hulu.com. Telefon har jag via jobbet men vi betalar ca $50 för frugan. Vi har henne på hennes föräldrars 'family plan' s[ det blir billigare. Räkna med ca $80-100.
    Maten är mycket billigare än i Sverige, men tyvärr har jag inte tittat så noga på exakt vad jag lägger på det. Nu när jag nyligen har flyttat in i nytt hus och gjort renoveringar har jag inte haft några problem att hitta saker att lägga pengar på

Lån, ammortering, fastighetsskatt, vatten, el (under dyra [normala] månader), $1700
    Försäkring på två bilar samt relativt lite bensin $200 (Räkna med lite mer bensin kanske)
    Sjukförsäkring (räkna med mer här då jag har en ganska bra deal) $70
    Bredband + TV $100 (om du inte vill ha tv kan du spara lite här)
    Telefon, räkna med ca $150 för två telefoner.
    -------------------------------------
    Totalt, ej räknat mat: $2220

Utöver detta bör du spara ca 6-10% av din inkomst för pensionen (i tex en 401k via jobbet). Oftast brukar arbetsgivarent matcha de första 4 procenten (sätta in en motsvarande summa på kontot). Florida har ingen statlig inkomstskatt så du får en hel del mer kvar av lönen här dock.

• Gevieve

Tack så mycket för ett så utförligt svar! Var mycket intressant att läsa för mig och min sambo.
    Han har 5årig Datateknikutbildning på KTH bakom sig och vi funderar på möjligheten att kanske om några år kunna flytta och bo i staterna. Därför försöker man hitta olika exempel och berättelser från folk som redan gjort det  Glad

Svar på tråden USA - flytt och jobb