USA - flytt och jobb
Hej!
Längesen man var online här senast, men jag vet om att det finns sjukt erfarna personer här, så varför inte fråga om råd och tips just här? =)
I vilket fall så hade jag så småningom tänkt att flytta till Amerikat.. Funderar mest på Kalifornien men det är ännu inte klart! Det jag undrar är...
* Skiljer det sig mycket i pris till skillnad från andra ställen i USA, som t.ex. New York, Phoenix osv.
* Är det svårt att hitta boende? (Spelar inte så stor roll om det är nära havet eller inte, bara det ligger nära ett gym (hehe).
* Vad behöver man ha med sig från Sverige om man nu gör en flytt? Man kan ju t.ex inte ta med sig säng osv som man kanske i vanliga fall gör. Är det något man bör tänka på extra noga?
------
Jobb
Såhär ligger det till.... Jag har sen länge tillbaka kodat hemsidor och även hållt på mycket med web design. Jag går just nu på El & Energi linjen där vi lär oss b.la. att bygga datorer, skapa servrar, koda samt lite web design. Detta kan jag säga utan att skryta allt för mycket, att det är SKIT ENKELT! Åtminstone kodningen lärde jag mig för flera år sedan. Men i vilket fall så har jag redan sen jag började koda vilja jobba på något stort företag i USA, som t.ex. Google, facebook, mac osv... Men de tar ju uppenbart inte in vem som helst, vet ni hur det ligger till med någon av de nämnda företagen när det gäller praktik osv, finns det ens en möjlighet att komma och kolla eller att ens komma i kontakt med dem angående jobb.
Jag vill återigen skryta lite om att jag har väldigt bra fantasi och jag kommer på massvis med idéer vilket är viktigt när man håller på med hemsidor! Så, vad tror ni? Finns det någon chans att man kan få jobb där? Isf, krävs det någon speciell utbildning som man enbart kan ta i USA eller räcker det med att ha gått ut en datorkurs på gymnasiet här i Sverige och har en väldans talang inom datorer och just kodning.
Tack på förhand!