• Anonym

När vågar man börja ge knäckebröd och äppelbitar?

Är så orolig för att sonen på 1 år ska sätta i halsen. När vågar man börja ge tex ett halvt äpple som han själv får tugga på och knäckebröd?

• Svar på tråden När vågar man börja ge knäckebröd och äppelbitar?
  • Sweet life

Vår son på 6 månader får både äppelklyftor och knäckebröd med smör på.. Vi är självklart med och än så länge suger han bara på det tills det är så blött eller mjukt att det inte går att sätta i halsen.

• FlitigaLis

Min son blir ett nästa lördag, knäckebrödsbitar och äpple har han nog ätit i två-tre månader. Äpple har han nog ätit längre. Han har två tänder i underkäken och innan han fick de sög han på äppelklyftor.

• nozpa

Just äppel tycker jag är otäckt. Det är ju en "farlig" frukt att ge. Och om/när man ger så är dte bättre att ge ett helt äppel än småbitar. Men jag är nog extra nojig också med just det..
    Knäckebröd började vi precis ge, men hade nog vågat det tidigare. I övrigt har hon fått äta nästan allt. Men äppel.. Njae, det får nog vänta. Hon är 1½ så jag vet att jag borde våga ge, men men. 

• qatteriin
    nozpa skrev 2013-01-08 21:04:24 följande:
    Just äppel tycker jag är otäckt. Det är ju en "farlig" frukt att ge. Och om/när man ger så är dte bättre att ge ett helt äppel än småbitar. Men jag är nog extra nojig också med just det..

Knäckebröd började vi precis ge, men hade nog vågat det tidigare. I övrigt har hon fått äta nästan allt. Men äppel.. Njae, det får nog vänta. Hon är 1½ så jag vet att jag borde våga ge, men men. 

Nu blir jag nyfiken, varför är äpple en farlig frukt att ge?
  • Anonym

Ger ni små klyftor eller ett helt/halvt äpple? Tycker sonen tar så stora tuggor och trycker ofta in en massa mat i munnen. Är det mjukt bröd blir jag inte så orolig, men äpple är ju så hårt och känns farligare...

• Paisley

Riv äpplet istället om du tvekar. Du känner själv av situationen om han brukar hosta mycket när han äter, hur han tuggar.

Detaljerna är helheten
  • nozpa
    qatteriin skrev 2013-01-08 21:06:44 följande:

Nu blir jag nyfiken, varför är äpple en farlig frukt att ge?

Nu kan jag absolut inte länka något. Skrev därför "farlig". Men det var den enda frukt som vi blev tillsagda att vänta lite längre med i föräldragruppen. Äppel kan i värsta fall sätta sig riktigt illa och små barn har svårt att hosta upp det. Och det är speciellt när man ger mindre bitar som barn kan stoppa in hela. Därför det är bättre att ge större bitar eller helt äppel så dom själva kan känna av.
    Men jag kan ju egentligen tänka mig att t ex morot borde vara lika illa. Men det var just äppel hon varnade lite för.  
  • Anonym

Min unge sätter i halsen hela tiden för att hon mular in för mycket i munnen. Jag har fått göra akut första hjälpen på henne 2 ggr när hon satt i halsen. Jag ger INTE äppelbitar och hon är 2 år. Hon får helt äpple som hon gnager på och då kan hon inte stoppa in hela i munnen. Jag klipper vindruvorna i två delar också.

Hon har alla tänder, så det handlar inte om förmågan att tugga utan om att hon trycker in mat så långt ner i halsen att hon inte kan få upp den igen.

• nozpa
    Anonym skrev 2013-01-08 21:34:29 följande:
    Min unge sätter i halsen hela tiden för att hon mular in för mycket i munnen. Jag har fått göra akut första hjälpen på henne 2 ggr när hon satt i halsen. Jag ger INTE äppelbitar och hon är 2 år. Hon får helt äpple som hon gnager på och då kan hon inte stoppa in hela i munnen. Jag klipper vindruvorna i två delar också.

Hon har alla tänder, så det handlar inte om förmågan att tugga utan om att hon trycker in mat så långt ner i halsen att hon inte kan få upp den igen.

Min tjej äter superfint, aldrig satt i halsen. Men äppel är som sagt något jag hittills undvikit.
Svar på tråden När vågar man börja ge knäckebröd och äppelbitar?