• linaojulia

någon som hittat en frisörutbildning som är någorlunda billig?

Att själv bekosta sin frisörutbildning är rätt dyrt. Och på många ställen får man inte heller csn bidrag. Så någon som hittat en som är någorlunda billig?

• Svar på tråden någon som hittat en frisörutbildning som är någorlunda billig?
  • ummabdilleh

jag rekomenderar inte dig att ga en sadan snabbutbildning..for det forsta har du ingen ratt efterat att kalla dig frisor utan maste ga som larling i frisorsalong i 2,5 ar for skitlon innan du blir frisor. att efter utbildningen hitta en larlingsplats pa frisorsalong ar skitsvart, bortkastade pengar

• lindaothomas

Ja jobbar som frisör och kan faktiskt inte göra annat än att hålla med ovanstående..

Känner du att du verkligen vill bli frisör och har ekonomisk möjlighet att leva med typ inga pengar i 3-3.5 år så funkar de absolut. Men de e jättesvårt att hitta en salong. Vi salongen kräver väldigt mycket av eleven för att man ska kunna ha nån med lön där.
    Det kostar mycket och de tar extremt mycket tid framöver!!

Har du funderat på det och så?
    De flesta utbildningar ligger nog på ca 200.000:-
    Tycker inte du ska ta nån billig skit utbildning utan se till att du blir nått bra på den med. Annars e de verkligen att kasta pengarna i sjön.. :/
    Vi har haft flera elever som varit under all kritik och inte kan mycket alls...
    Så de kräver extremt mycket fritids arbete och gratis arbete hemma på kvällar och helger. Samtidigt som du måste dra in till din egen lön på salongen sen..

Men ett roligt yrke är de oftast iaf :)

• linaojulia

okej. Ojdå. Visst visste jag att det var svårt att hitta ett jobb och sådär men inte att man måste gå som lärling så länge. Visst förstår att det är svårt med hår men tydligen inte så.... tack för era svar. Kul att höra från en som är frisör också att de är rätt meningslöst. Ni ha inga bättre förslag på utbildningar som skulle vara någon bra? . Just nu har jag gått utbildning och jobbat som lärling som cnc-operatör. Men inte mitt riktiga drömyrke eller vad man ska säga. Skrattande

• lindaothomas

Alltså vill du verkligen bli frisör och satsar till 100% så kommer du garanterat fixa de.
    Är man duktig så går allt!
    Frågan e ju bara hur mycket man fixar..

• linaojulia

Alltså mitt riktiga drömyrke är ju frisör.. Har även en stuga på trädgården jag hade tänkt göra om lite eftersom. Så man kunde starta eget. Men Vad man ha hört och läst. läste lite om att hyra stol på annan salong osv så verkar det bara krabbigt. Jag är ingen direkt smart person men klippa hår är jag rätt bra på nu så tänkte jag borde kunna lära mig då jag verkligen gillar att pyssla med amdras hår. Men Der låter som om man få gå väääldigt länge utan pengar och de är inte riktigt så att jag precis har gott om dom nu heller... :/

• ummabdilleh
    lindaothomas skrev 2013-01-09 08:46:48 följande:
    Ja jobbar som frisör och kan faktiskt inte göra annat än att hålla med ovanstående..

Känner du att du verkligen vill bli frisör och har ekonomisk möjlighet att leva med typ inga pengar i 3-3.5 år så funkar de absolut. Men de e jättesvårt att hitta en salong. Vi salongen kräver väldigt mycket av eleven för att man ska kunna ha nån med lön där.
    Det kostar mycket och de tar extremt mycket tid framöver!!

Har du funderat på det och så?
    De flesta utbildningar ligger nog på ca 200.000:-
    Tycker inte du ska ta nån billig skit utbildning utan se till att du blir nått bra på den med. Annars e de verkligen att kasta pengarna i sjön.. :/
    Vi har haft flera elever som varit under all kritik och inte kan mycket alls...
    Så de kräver extremt mycket fritids arbete och gratis arbete hemma på kvällar och helger. Samtidigt som du måste dra in till din egen lön på salongen sen..

Men ett roligt yrke är de oftast iaf :)

jag haller med dig..jag gick en 6 manader frisorutbildning for 80.000..bortkasstade pengar..visst jag kan klippa och farg till viss del, men du som frisor vet att det ar omojligt att lara sig om farger efter 6 man?? arbetade for 48 kr efter skatt som en slav for en stor frisorfirma i gbg, dar jag tjanade in hur mkt pengar som helst at agarna for skitlon..varsta bortkasstade pengarna i hela mitt liv..

totalt arbetade jag pa salong efter i 1 ar sen gick det inte for klarade inte mig att forsorja mig med slavlonen  ....
  • ummabdilleh
    linaojulia skrev 2013-01-09 15:00:36 följande:
    Alltså mitt riktiga drömyrke är ju frisör.. Har även en stuga på trädgården jag hade tänkt göra om lite eftersom. Så man kunde starta eget. Men Vad man ha hört och läst. läste lite om att hyra stol på annan salong osv så verkar det bara krabbigt. Jag är ingen direkt smart person men klippa hår är jag rätt bra på nu så tänkte jag borde kunna lära mig då jag verkligen gillar att pyssla med amdras hår. Men Der låter som om man få gå väääldigt länge utan pengar och de är inte riktigt så att jag precis har gott om dom nu heller... :/
    glomde saga att vi totalt var 20 personer som laste samtidigt som frisor..idag ar det bara 2 av de 20 som arbetar inom det yrket...jag kan arligt saga att det var de mest svaraste 6 manaderna i inte bara mitt liv men alla andras med..folk grat varje dag for att det var sa pafrestande..ibland hade vi 6 prov pa en dag!!!!3 teoriprov och 3 praktiska, tex klippa page frisyr, farga 2 cm graharutvaxt, permanentprov..dessa tog manga timmar..vi gick i skolan mandag till fredag 9 till 17 och var tvungna arbeta gratis pa skolans salong varannan lordag fran 11 till 15.00...vi hade aven 15 praktiska slut prov, dar vi sjalva var tvungna att springa ute pa stan och leta upp 15 manniskor som vill tillata en att gora dessa saker pa deras har..det ar ett roligt yrke om man laser en riktig frisorutbildning inte pa detta sattet
  • linaojulia

ojj. Det lät väldigt stressigt. Och vilken jävla lön :O ... Njaa. Låter inte lika bra som man trott ändå :/ typiskt

• Jonna85

Hej, om nu ditt drömyrke är frisör så tycker jag att du ska ge det en chans. Men som min vän och hennes kollegor har sagt.....Välj  rätt skola!! Väljer du en billigare skola så får man vad man betalar för.
    Tydligen även  viktigt att skolan är medlem i Frisörföretagarna.

Dom gick på ann pettersson Hairdesign school  www.annpettersson.se/ som nu även blev vald till bästa skola 2012. Ligger i Örnsköldsvik och dom ordnade tydligen boende också.

Kom nu på att jag skrivit det i ett tidigare inlägg för några månader sedan
     www.familjeliv.se/Forum-4-362/m67176021.html

Lycka till än vad du nu väljer.Glad

• Jonna85
    ummabdilleh skrev 2013-01-09 16:53:18 följande:
    glomde saga att vi totalt var 20 personer som laste samtidigt som frisor..idag ar det bara 2 av de 20 som arbetar inom det yrket...jag kan arligt saga att det var de mest svaraste 6 manaderna i inte bara mitt liv men alla andras med..folk grat varje dag for att det var sa pafrestande..ibland hade vi 6 prov pa en dag!!!!3 teoriprov och 3 praktiska, tex klippa page frisyr, farga 2 cm graharutvaxt, permanentprov..dessa tog manga timmar..vi gick i skolan mandag till fredag 9 till 17 och var tvungna arbeta gratis pa skolans salong varannan lordag fran 11 till 15.00...vi hade aven 15 praktiska slut prov, dar vi sjalva var tvungna att springa ute pa stan och leta upp 15 manniskor som vill tillata en att gora dessa saker pa deras har..det ar ett roligt yrke om man laser en riktig frisorutbildning inte pa detta sattet
    Hej ummabdilleh, blev bara nyfiken på vilken skola du hade gått?
    Take care Glad
  • ummabdilleh
    Jonna85 skrev 2013-01-09 23:48:39 följande:
    Hej ummabdilleh, blev bara nyfiken på vilken skola du hade gått?
    Take care Glad

gick en i goteborg, tigi academy..den gick senare efter nagra ar i konkurs..vilket vi alla blev glada for .)
  • linaojulia

Okej :) . Tyvärr finns det bara över tio tjugo mil där jag bor. Ni som verkar kunna detta. Vad tror ni om en distansutbildning inom frisör? . Då behöver man åka till skolan några gånger per termin. De varar i två år.

• ummabdilleh
    linaojulia skrev 2013-01-10 13:26:47 följande:
    Okej :) . Tyvärr finns det bara över tio tjugo mil där jag bor. Ni som verkar kunna detta. Vad tror ni om en distansutbildning inom frisör? . Då behöver man åka till skolan några gånger per termin. De varar i två år.

tror inte pa distansutbildning, da man maste vara narvarande for lara sig ordentligt och praktisera det, funkar inte bara med lasa teori, speciellt inte med farg och klipp..
  • lindaothomas

Skulle aldrig lära mig på distansutbildning..
    Tror inte alls på det..menar du att de finns?
    Hur menar dom att man ska lära sig allt de praktiska? Konstigt!! :/

• linaojulia

Jag vet faktiskt inte .... läste en sida om det. minns tyvärr inte vilken sida det va nu =/

• hannnna

Ann Pettersson design school är ett skämt! Det är att kasta pengarna i sjön! Värsta 6 månaderna i mitt liv. Det tycker de flesta i klassen. Lägg pengarna på något vettigt istället!

Svar på tråden någon som hittat en frisörutbildning som är någorlunda billig?