• Dang it
    Äldre 8 Jan 21:47
    8712 visningar
    1 svar
    1
    8712

    Tvingad till föräldraledighet?

    Hej,

    Jag pluggar heltid på högskola. Min man pluggar heltid på komvux. Detta gör att vi har rätt till heltidsplatser för våra tre barn på förskolan. Men så väntar vi ett fjärde barn, med beräknat datum till 14 februari. Dock sätter då förskolan mig som "föräldraledig med annat barn", vilket gör att våra nuvarande barns tid sjunker från 40 timmar/v till 15tim/v.

    Kruxet är att jag inte kommer ta ut någon föräldraledighet alls. Inte heller min man. Således är vi båda registrerade heltidstuderande, även om vi kommer ha en nyfödd med oss.

    Jag har sett flera av mina klasskamrater som fått barn under studietiden och även haft med sig bebisen i skolan. Så tänkte även jag göra.

    Förskolan började direkt ifrågasätta, och idag fick jag kommentaren "Man blir föräldraledig även om man inte tar ut någon föräldrapenning". Hur kan det komma sig? Jag är fortfarande inskriven som heltidstuderande, och kommer vara det efter barnets födelse! Varför blir jag stämplad som "föräldraledig" när jag inte på något vis tar ut någon föräldraledighet? Och som sagt, heller inte min man? Jag kommer kunna gå på tentor, lämna in uppgifter och även delta på seminarium.

    Och när skulle denna "föräldraledigheten" avslutas då var det tänkt?

    Ska jag behöva byta program till distans bara för att få plugga heltid med en liten bebis? Kan tillägga att min studietid är schemalagd till olika delar av dygnet, så allt är inte schemalagt på skolan. Men jag är ju inte LEDIG denna tid.

    Jag bor i Skultuna Kommundel i Västerås om det spelar någon roll.

    Hjälp mig förstå hur de tänker!


    Elias 080127 Tristan 100122 Kevin 110909 BF 130214
  • Svar på tråden Tvingad till föräldraledighet?
  • Försko­lepeda­gogen
    Äldre 16 Jan 13:26
    #1

    Hej!
    Jag förstår inte hur de tänker.
    Om du inte tar ut föräldrapenning är du inte föräldraledig, kort och gott.

    Lycka till med tre barn och studier, du behöver din barnomsorg!
    Mvh Inger
     

Svar på tråden Tvingad till föräldraledighet?