• Anonym (hinnerinteäta)

Hinner inte äta, funkar måltidsersättning?

Jag försöker verkligen hinna med att äta nyttigt och sunt, men med en bunt småungar hemma (föräldraledig) så är det inte direkt lätt att få till det med maten. Jag äter oftast på stående eller gående fot, en banan under en promenad eller medan jag servar barnen med mat och sånt och jag känner att det inte riktigt håller längre.

Är det en dålig idé att i stället försöka suga i sig en sån där färdig shake till typ frukost och mellanmål? Lunch och middag hinner jag oftast äta, men alla mellanmål och frukosten blir lidande.

Får man i sig det man behöver genom såna? Målet är inte att gå ner i vikt (även om det inte skulle skada) utan bara att få i mig något vettigare än tre pepparkakor till frukost typ.

• Svar på tråden Hinner inte äta, funkar måltidsersättning?
  • Anonym

Jag har ingen kunskap inom mat, men jag tar ofta en färdig shake (nutrilett, tycker de är asgoa haha). Min PT brukar däremot säga att de inte är bra alls, och att man måste ta någon ersättning är det bättre att blanda en proteinshake. Fast om alternativet är som du säger "typ 3 pepparkakor" så måste det ju vara bättre. Hoppas du får bra svar :)

• Anonym (hinnerinteäta)
    Anonym skrev 2013-01-08 23:41:44 följande:

Jag har ingen kunskap inom mat, men jag tar ofta en färdig shake (nutrilett, tycker de är asgoa haha). Min PT brukar däremot säga att de inte är bra alls, och att man måste ta någon ersättning är det bättre att blanda en proteinshake. Fast om alternativet är som du säger "typ 3 pepparkakor" så måste det ju vara bättre. Hoppas du får bra svar :)

Tack! Det var så jag tänkte, jag förstår ju att de inte är särskilt bra egentligen, men det måste ju vara bättre än just tre pepparkakor eller en bit choklad, som det annars blir. De färdiga shakerna kanske innehåller något som är bra och håller energierna uppe?
  • Anonym
    Anonym (hinnerinteäta) skrev 2013-01-08 23:48:26 följande:
    Tack! Det var så jag tänkte, jag förstår ju att de inte är särskilt bra egentligen, men det måste ju vara bättre än just tre pepparkakor eller en bit choklad, som det annars blir. De färdiga shakerna kanske innehåller något som är bra och håller energierna uppe?

Jag brukar bli ganska mätt ett tag i allafall, och som sagt så är de ju goda med. De man blandar själv gillar jag däremot inte (Nutrilett, naturdiet mm). Proteinshakar som man blandar hemma är däremot goda med. Om man tar en shake och en banan typ så står man sig rätt länge på det!

• Anonym (hinnerinteäta)
    Anonym skrev 2013-01-08 23:55:21 följande:

Jag brukar bli ganska mätt ett tag i allafall, och som sagt så är de ju goda med. De man blandar själv gillar jag däremot inte (Nutrilett, naturdiet mm). Proteinshakar som man blandar hemma är däremot goda med. Om man tar en shake och en banan typ så står man sig rätt länge på det!

Ja, det blir man ju! Jag tycker det är lite meckigt att stå och mixa smoothies på morgonen, antagligen för att jag inte är riktigt van vid det. Men då tänker jag att en färdig måltidsersättning och en banan på väg till förskolan är bättre än ingenting, och håller energinivån på någorlunda jämn nivå.

Svar på tråden Hinner inte äta, funkar måltidsersättning?