• Elisabeth901

Bebiskläder, vilken storlek?

Vill redan nu börja köpa lite kläder till den lilla jag väntar.
    Är dock bara i vecka 10, och vet inte än om det blir pojke eller flicka. Så kollar mest neutrala färger.

Men jag vet knappt hur stort/litet nyfödda brukar vara? Detta är mitt första.

Är storlek 50 för litet? ska man gå på 56 för säkerhet skull?

Tacksam för hjälp i denna bebisdjungeln :)

• Svar på tråden Bebiskläder, vilken storlek?
  • Mariohn

Grattis till graviditeten. Köp en body i stl 50 och en i 56. Det är inte särskilt dyrt?  sedan vet jag inte riktigt vad det spelar för roll om det är en pojke eller flicka. Spädbarn har väl små bodys, en liten mössa och mjuka sköna byxor? 

• Annelie 76

50 kan vara lagom. Till min son som ändå var 51cm lång var det till och med stort. Som tur var hade jag kläder från när jag var liten som var mindre än de nya som passade perfekt.

Köp i flera storlekar när du ändå håller på. I början behövs inte särskilt mycket kläder för de flesta så gillar du att shoppa köp större också. Det är skönt att ha lite hemma.  

• Elisabeth901
    Mariohn skrev 2013-01-08 23:50:43 följande:
    Grattis till graviditeten. Köp en body i stl 50 och en i 56. Det är inte särskilt dyrt?  sedan vet jag inte riktigt vad det spelar för roll om det är en pojke eller flicka. Spädbarn har väl små bodys, en liten mössa och mjuka sköna byxor? 
    Ne, det spelar verkligen inte någon roll om jag får en pojke eller flicka. Men vill inte direkt infinna mig i att det blir tex en pojk, och sen kommer det en tjej och hela garderoben är full av blåa kläder...

Nu vill inte jag vara den som säger att blått är till killar och rosa till tjejer. Men tyvärr så är det lite så...
  • Trisse85

Jag hade en body storlek 50 och en i storlek56 med mig. När min son på 4080g och sina 54cm kom var det ju för litet. Som tur kom hans farmor med en nyinköpt pyjamas i storlek 60/62 som han fick ha. Så det är olika från märke åxå. Han borde kunnat ha 56. Men den jag hade med var för liten ju. Grattis och lycka till

• agl

Grattis!

Folk sa åt oss att köpa 56, eftersom stl 50 skulle bli för litet på en gång. MEN sonen tittade ut i v 32, o hade då stl 40-44 på kläderna. Där satt vi med endast en body i stl 50, så det blev impulshandling.

Mitt råd till dig är att köpa några 50 ända, Bodys är inte så dyrt om man köper vanliga basic på exempelvis h&m, kappahl, Lindex. Där brukar de ju även finnas "tag 3, betala för 2".

• mylarsson
    Elisabeth901 skrev 2013-01-08 23:45:07 följande:
    Vill redan nu börja köpa lite kläder till den lilla jag väntar.
    Är dock bara i vecka 10, och vet inte än om det blir pojke eller flicka. Så kollar mest neutrala färger.

Men jag vet knappt hur stort/litet nyfödda brukar vara? Detta är mitt första.

Är storlek 50 för litet? ska man gå på 56 för säkerhet skull?

Tacksam för hjälp i denna bebisdjungeln :)
    Rekommenderar det som affärerna brukar kalla pyjamas, dvs sparkdräkt med fötter. De växer otroligt fort, så jag köpte 56 redan från start. Visst, det ser lite roligt ut på en nyfödd, men men haha
    Sedan kommer det gå ännu fortare från storlek 56 till 62

Smidigheten med sparkdräkt med fötter är att den är heltäckande, man slipper krångla med strumpor som inte vill vara kvar, byxor som halkar ner.
  • Elisabeth901

Så mycket fint det finns! <3 Har nu gjort en liten beställning från HM. Köpte bara i storlek 50. Kände ändå att det är mitt första barn och då vill jag att kläderna sitter fint på kroppen. Är det förlitet så får vi, som en del också nämnt,åka och akuthandla efter att hon/han kommit till världen :)

Under julledigheten rotade min mormor fram lite gamla bebiskläder som jag och mina syskon hade när vi var små. Där plockade jag ut lite fint också :) Lätt att det kan bli för mycket kläder i början kanske. men man är ju helt tillsig. Finns så mycket gulligt! :)

• Kat91

Till oss sa alla "köp inte 50, det kommer vara för litet" men han var en liten kille som hade 50 i fem veckor och 62 kunde han inte ha förrän han var drygt 2 månader. Föddes 2 dagar före beräknat

• PollyPolly

Oj inser nu att jag överdrivit. Jag har massor med bebiskläder. allt från storlek 50 till 68. Jag älskar att shoppa och lillfian har nästan en full garderob och hon beräknas komma om 25 dagar. Att hon har en shoppingtok till faster oxå har ju inte gjort saken bättre. Här kommmer vi nog inte hinna använda alla kläder tyvär. Men man kan ju sälja, ge till bekanta eller skänka till välgörenhet. Eventuellt spara till framtida småsyskon :)

Mitt tips till dig. Köp inte för mycket nu i början. För du kommer vilja köpa massor när du vet känet sen ;) 

• KLAJSHUH

På min kille va 50 för stort. O han föddes en dag efter BF. Så köp nån 50 o nån 56.

• sasso78

Det beror ju helt och hållet på hur stort barnet är.  Mina var 49 cm lång båda två och vi hade 50 till en början. 56 var alldeles för stort.  Men köp både 50 och 56 så är du på den säkra sidan.

• 2pågar

Jag körde 50-56 men mina killar var små! Första sonen var 52 lång och vägde 3090 gram så sär fick de bli strl 56 direkt pga längden :)
    Andra sonen var 48 cm och 2900 gram hon fick ha strl 44 då 50 var på tok för stort !

• hannis

Jag har lite i varje storlek. 4-5 bodys i strlk 50 och lika många i 56. Och så några mjuka byxor, några par strumpor, 1-2 pyjamas och några filtar.

Svar på tråden Bebiskläder, vilken storlek?