• lycra

Någon som har TEMPUR?

Vi funderar på att köpa en Tempur säng.. någon som kan rekommendera den? För & nackdelar? Vi provlåg den i affären & kunde nästan inte slita oss! SÅ SKÖN!!

• Svar på tråden Någon som har TEMPUR?
  • fröken

Nä, men jag har en kudde, och skulle inte alls säga nej till en säng.

• Hedvig

Vi har tempur bäddmadrasser (7cm)
    De är väldigt sköna, och ingen av oss skulle byta bort dem i första taget...

• Soya

I början, innan man vänjer sig, kan det vara jobbigt att sova i Tempur-madrasser (tycker jag). Man sjunker ju ner lite iom att de formar sig efter kroppen, vilket gör att när man vill vända sig känns det lite som om man sitter fast :)

Sen säger de som säljer madrasserna att man blir varmare också och att detta beror på att madrassen avlastar så att man får ökad blodgenomströmning och därmed bättre värmehållning.

Men har man vant sig är de sköna :)

• My 2

Min man har en tempurkudde och hans problem med skuldror och nacke har nästan helt försvunnit.
    /my

• Nallen

Vi är också i tagen med att köpa tempur bäddmadrasser. Har lånat hem en madrass en vecka för att känna efter. Vi kommer med all sannolikhet att köpa madrasserna.

Säljaren på den affär vi var på sa att det är inte mer tempurmaterial i tempursängen än om man bara köper madrasserna. Resterande delar i tempursängen utom madrasserna är till för att öka luftgenomströmningen i madrassen. Eftersom tempurmadrassen inte hindrar kroppens blodflöde kan man känna sig väldigt varm när man ligger på en sådan. Det ska resterande material i sängen förhindra (att man blir för varm alltså). Jag upplevde inte att jag blev varmare trots att jag bara sov på madrassen.

Vi bestämde oss för att inte köpa sängen utan bara madrasserna (så länge man har en sängbotten som är fast (hård) under fungerar det lika bra). Vi tyckte att det var synd att det inte fanns gavlar att köpa till tempursängen och det blev avgörande för oss. Visserligen sa säljaren att säng med gavlar håller man på att utveckla på tempur men man vet ju aldrig hur länge det dröjer. Vi har köpt ställbar ribbbotten och fasta resårmadrasser på Ikea och en gavel på en annan affär. Nu fattas det bara tempurmadrasser. Jag tror vi kom billigare undan på det här sättet.
    Hoppas jag har varit till någon hjälp! Lycka till med sängköpet!

• lycra

Tack Nallen! Så man kan låna hem de för att prova? Men man fick väl med en stomme + ben? Det står i produktbladet juh. Där får man en komplett säng för 18000:-. Men ska man ha lakan på tempur? i produktbladet har de inte det!

• Nallen

Nä, tror inte att man kan få låna hem hela sängen, utan bara madrassen...
    Vi fick låna madrass från Em... Jag tror att man ska ha lakan när man använder den, lakanet kan man vika in sedan melaan bäddmadrassen och den vanliga sängen... Så måste det nog funka på tempursängen också... Annars får man ju tvätta madrassen jätteofta... Och den är TUNG!

• pillalilla

Jag har också flera bekanta som är nöjda med Tempur, har dock ingen egen erfarenhet, förutom ett litet "missöde" i helgen...

Vi var i möbelaffären och jag (höggravid och jag har en rejäl kula!) skulle prova en Tempursäng. Sjönk ner i den platt på rygg, det var ju skönt, men sen när jag skulle upp ur den var det totalt omöjligt! En vanlig resårmadrass ger ju lite "studs" så man kommer upp, men inte denna... Måste ropa på sambon som fick komma och dra upp mig, folk runtom hade nog lite kul

• Villebusen

Det finns en nackdel med tempur det är ju att den drar till sig svett så den luktar skunk om man ofta ligger och svettas.

• lycra

Villebusen: jaså.. vad bra du sa det :) min sambo svettas juh mycket så det kanske inte e så bra då?

• therreh

jag jobbar natt ofta och har en tempurmadrass på jobbet. dom är sååååå osköna och det tycker alla mina arbetskamrater med *s*

• ladyhawk

Jag har bara kudden och tycker den är jättebra!

• Wisteria

en liten humoristisk varning bör utfärdas: mina föräldrar har både tempurmadrasser och -kuddar, och för ett par år sedan (mitt i vintern, 30 minusgrader) skulle mamma vara duktig och VÄDRA! =). Sagt och gjort, vi bar ut dem på altanen. Problemet var ju bara att när vi skulle in med dem så var de hårda, jag menar riktigt STENHÅRDA! Det tog åtskilliga timmar innan madrasserna var såpass mjuka att det över huvud taget gick att ligga på dem.
    Så, vädra enbart på sommaren.. =)

• skidan

Vi köpte sensusmadrassen på jysk när jag var gravid. Det var själva bäddmadrassen till en dubbelsäng. Kostade ca 3000kr. Den är ju en liknande variant. Den är så fantastikt bra Luktar inte skunk

• lycra

hehehe hoppsan Wisteria. Då vet man iaf det ;) Men vi är ännu osäkra.. har juh läst att man blir väldigt lätt varm.. så eftersom min sambo svettas otroligt mycket även i en vanlig säng så känns det inte så smart o köpa en?

Svar på tråden Någon som har TEMPUR?