• Kina79

Flyga långt med hund

Hejsan alla!
    Kommer till sommaren flyga hem till Sverige från Kina och då ta med vår lilla hund (typ liten pudel)
    Söker erfarenheter och tips. 
    Någon som flugit med hund?

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Svar på tråden Flyga långt med hund
  • Dexter dot com

Kolla upp vilka flygbolag som tillåter hundar i kabinen och vilken väska som krävs,för en sån lång resa i lastutrymmet måste ju vara traumatiskt för hunden.
    Har du kollat med JBV om gällande vaccinationer,avmaskningar,besiktningar osv så du verkligen får med dig hunden hem? 

• Kina79
    Dexter dot com skrev 2013-01-09 11:48:46 följande:
    Kolla upp vilka flygbolag som tillåter hundar i kabinen och vilken väska som krävs,för en sån lång resa i lastutrymmet måste ju vara traumatiskt för hunden.
    Har du kollat med JBV om gällande vaccinationer,avmaskningar,besiktningar osv så du verkligen får med dig hunden hem? 
    Japp, allt är på gång enligt jordbruksverkets krav och regler. 

Jag har också kollat upp vad som gäller med hund i kabinen eller lastutrymme.

Tack för tips!

Någon mer? Någon med egna erfarenheter?

• Morcheeba

Vi flög med vår Alaskan Malamute från Stockholm till Chicago. Eftersom han är så pass stor var det lastutrymmet som gällde för oss. Vi tränade med buren i några veckor, han fick åka bil i den och vänja sig vid utrymmet. Jag känner ju min hund så jag vet att han alltid är lugn så det gjorde ju resan lättare. Vi valde att ge honom lite lugnande, mest så att han skulle ha möjlighet att sova en stor del av resan. Han blev väldigt törstig av det lugnande medlet, så när vi väl var framme fick han dricka mycket och rastas många gånger på bilresan hem. Allt gick jättesmidigt och lätt, det var inga problem alls för oss. 

• Kina79
    Morcheeba skrev 2013-01-10 16:46:41 följande:
    Vi flög med vår Alaskan Malamute från Stockholm till Chicago. Eftersom han är så pass stor var det lastutrymmet som gällde för oss. Vi tränade med buren i några veckor, han fick åka bil i den och vänja sig vid utrymmet. Jag känner ju min hund så jag vet att han alltid är lugn så det gjorde ju resan lättare. Vi valde att ge honom lite lugnande, mest så att han skulle ha möjlighet att sova en stor del av resan. Han blev väldigt törstig av det lugnande medlet, så när vi väl var framme fick han dricka mycket och rastas många gånger på bilresan hem. Allt gick jättesmidigt och lätt, det var inga problem alls för oss. 

Tack så jättemycket för svar . Rekommenderar du att ge lugnande? Som det ser ut nu så tar barnen, hunden och jag tåget till Beijing, övernattar där och flyger sen därifrån. Så flygresan b,kr inte så lång som vi trodde.
  • Morcheeba
    Kina79 skrev 2013-01-11 00:20:31 följande:

Tack så jättemycket för svar . Rekommenderar du att ge lugnande? Som det ser ut nu så tar barnen, hunden och jag tåget till Beijing, övernattar där och flyger sen därifrån. Så flygresan b,kr inte så lång som vi trodde.
    Jag vet faktiskt inte. Å ena sidan blev vi tillsagda att det kan vara bra att inte ge lugnande, för det är bra om hunden är vaken och kan parera ifall det blir luftgropar. Risken är ju annars att de flyger som vantar... :/ Vi valde dock att ta risken i och med att vår hund var så pass stor, vi tänkte att i och med hans vikt (60 kilo) så kommer han inte flyga runt så mycket, då är det bättre om han kan sova sig igenom resan. Även fast jag känner min hund utan och innan (dvs att han är så pass lugn) så kan ju alltid något gå snett, något som låter extremt mycket, börjar blinka, buren rör sig osv.. Vi tyckte det kändes bättre med att riskera blåmärken istället för att han blir rädd för något.

Får ni ha hunden i kabinen? 
  • bastardized

Los Angeles- Stockholm med en Grand Danois. Att ha hunden i kabinen var inte tillåtet utan fick ske i lastutrymmet vilket funkade väldigt bra.
    Lugnande blev jag ombedd att inte stoppa i hunden pga av skaderisk.

• Kina79
    Morcheeba skrev 2013-01-12 03:18:56 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Å ena sidan blev vi tillsagda att det kan vara bra att inte ge lugnande, för det är bra om hunden är vaken och kan parera ifall det blir luftgropar. Risken är ju annars att de flyger som vantar... :/ Vi valde dock att ta risken i och med att vår hund var så pass stor, vi tänkte att i och med hans vikt (60 kilo) så kommer han inte flyga runt så mycket, då är det bättre om han kan sova sig igenom resan. Även fast jag känner min hund utan och innan (dvs att han är så pass lugn) så kan ju alltid något gå snett, något som låter extremt mycket, börjar blinka, buren rör sig osv.. Vi tyckte det kändes bättre med att riskera blåmärken istället för att han blir rädd för något.

Får ni ha hunden i kabinen? 
    Nej, det lutar at att han inte far vara i kabinen, eftersom buren maste vara en viss storlek och i den buren ska han kunna stalla sig upp och jag tror han ar for hog for det.
    Han vager ju inte sa mycket, ca 4 kg, sa lugnande verkar ju inte vara en bra ide. Skaderisken verkar ju vara stor da. Han ar valdigt lugn och trygg av sig, men man vet ju aldrig.
    Dilemma det

• Kina79
    bastardized skrev 2013-01-12 03:25:32 följande:
    Los Angeles- Stockholm med en Grand Danois. Att ha hunden i kabinen var inte tillåtet utan fick ske i lastutrymmet vilket funkade väldigt bra.
    Lugnande blev jag ombedd att inte stoppa i hunden pga av skaderisk.

Ok, tack for svar. Verkar som om lugnande ar uteslutet eftersom han ar sa liten.

• hundpuss

Måste det vara en stor bur? 
    Det finns ju väskor med blixtlås längst upp så hunden ändå kan ha huvudet ute, jag vet folk som flygit så.
    Beror säkerligen väldigt mkt på hundens vikt samt bolaget man flyger med.
    Tänkte mer eftersom en större bur i metall väger mer än en mjuk variant gör, och då kanske du får ta hunden + buren som handbagage? 

• tinyheart

Oftast har hundar upp till fem kilo tas med på flygplanet som handbagage. Av vad jag har kollat upp innan jag skaffade hund så får de transporteras i tygburar eller små hundväskor

Svar på tråden Flyga långt med hund