• behöver råd

    vad ska jag göra?

    Hej,

    Jag är i ett förhållande sedan 5/6 år som har varit väldigt problematisk. Våran relation började med att min fästman undanhöll kontakt med tidigare tjejer (dejter och kompisar) vilket förklaringen var att han inte ville vara dum och såra dem. Detta slutade med tiden då vi blev mer seriösa och fick barn tillsammans. Efter att jag fick barn fick jag komplikationer efter epidralen och var inlagd ca 2 veckor med min son som gick ner alldeles för mycket. Jag kunde aldrig börja amma och föräldraskapet log ganska hårt mot mig som resulterade till att jag blev deprimerad och olidligt svartsjuk. Jag var sjukskriven ca 1 och ett halvt år med medicin. Min sambo har dock stannat under denna tid men inte så mycket som stöd utan på sidan av. Efter denna period har jag kämpat och försökt tagit mig tillbaka med hjälp av psykologer och försökt att få min sambo till föräldrarådgivningen med mig. Han har gått med mig men sedan har det runnit ut i sanden, totalt två gånger. Då jag har varit svartsjuk har jag kollat sånt som hans mobil, fb, internet, plånbok med mera. Och vid flera tillfällen hittat en hel del tyvärr. VI har dock alltid älskat varandra och försökt tagit oss förbi varje hinder.
    Vi tog ett beslut för en period sedan att flytta för att få det bättre ställt och börja om på nytt. Jag bodde en tid på vårat gamla ställe innan jag kunde flytta efter med sonen och under denna period hände en incident där jag kollade igenom våra räkningar och såg att han hade en regelbunden kontakt med en arbetskamrat (varje dag flera gånger). Jag frågade honom om detta och förklarade att det inte är normalt att ha en sådan kontakt med en kvinnlig kontakt utan att tjejen är intresserad utav att lära känna hans familj. Han blev förstås sur och drog valsen att jag snokar och överdriver. Det visade ju sig sen att jag hade rätt att hon var intreserad av mer, han erkände detta för min syster men inte mig. Han har henne ännu kvar som vän på fb och tycker att det skapar mer problem och frågor om han tar bort henne. 
    Jag trodde att  han fattade efter det att jag inte tycker det är ok med en sådan kontakt utan att jag vet om det men nu har det hänt igen. Han har daglig kontakt med en tjej som jag aldrig hört talas om och han säger att han kände henne innan vi träffades, Han säger också att dom bara är vänner. Det som jag tycker är konstigt är att han en dag för ett tag sedan var ganska nere och sade att han behövde vara ensam ett tag, detta berodde inte på oss. Han var bort i 8 timmar och stängde av telefonen och hans förklaring när han kom hem var att han kunde vara borta hur länge han vill utan att jag ska bry mig. Hittade sedan en parkeringsbot ifrån denna dag på en adress jag aldrig hört talas om. Detvisade sig nu när jag kommit på honom med kontakten med denna tjej att det är hennes adress. När jag frågade honom om det så säger han att han inte visste det, dock så hade han kontakt med henne precis innan parkeringsboten skrevs ut enligt telefonhistoriken.
    Han är nu på workshop med  jobbet och har meddelat mig via sms att han behöver vara ensam ett tag och funderar på att han inte vill vara i detta förhållande mer.
    Jag vet att jag varit obotlig svartsjuk och orättvis på många sätt men han har också gjort fel med att han underhåller saker för mig och dessutom ljuger när han blir påkommen. Det sjuka är att jag verkligen vill vara med honom och vill inte spittra våran familj. Men samtidigt så kanke det är det rätta att avsluta men hur ska man göra med allt från lägenhet, mina studier, barnomsorg, lån som man har tillsammans med mera. Det e en djungel och jag orkar inte!

  • Svar på tråden vad ska jag göra?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Att undanhålla kontakter med andra skapar alltid förtroendeproblem. Man bör vara överens om var gränsena skall gå i ett förhållande. Att bry sig om varandra är ju också väldigt viktigt och det är självklart att man vill veta vad partnern har för sig. Jag tänker också att din sjukskrivning måste ha varit en mycket påfrestade tid för er båda. Ni kanske tappade närhet och kontakt under den tiden. Omställningen att bli föräldrar är också en period då man kan komma varandra närmre eller glida isär. Det verkar inte som att din partner är så intresserad av att fortsätta, kanske inte du heller under dessa förutsättningar. Försök att vända er till socialtjänsten för stöd och hälp med allt det praktiska och med frågor om ert barn.

    Hälsningar

    Gerd  

Svar på tråden vad ska jag göra?